|

2013-050-02-168

168. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk 413/ - třetí čtení

Date2016-10-19
Meeting2013/050
Agenda Item2013/050/168
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/bqbs/b04316801.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Petr Gazdík 168. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti /sněmovní tisk 413/ - třetí čtení Místo u stolku zpravodajů zaujme místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš a zpravodaj garančního výboru poslanec Václav Votava. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 413/5, který vám byl doručen dne 9. září tohoto roku. Usnesení garančního výboru pak bylo doručeno jako sněmovní tisk 413/6. Nyní se táži navrhovatele, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Není tomu tak a otevírám rozpravu, do které se hlásí pan zpravodaj. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Václav Votava Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, bych si dovolil načíst legislativně technické úpravy k tomuto tisku 413, a to 1. V části jedenácté (Změna rozpočtových pravidel). V bodu 13 se v odstavci 1 číslovka 1 nahrazuje číslovkou 2. 2. V pozměňovacím návrhu B15 se slovo "číslo" nahrazuje slovem "čísla" a slovo "nahrazuje" slovem "nahrazují". Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji za tuto legislativně technickou úpravu. Ptám se, kdo další se hlásí do rozpravy. Pan poslanec Leoš Heger. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Leoš Heger Děkuji za slovo. Vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte mi, abych tady pronesl jednu poznámku na téma, které zde v rámci projednávání tohoto komplexu zákona ještě nezaznělo, a to je otázka zdravotních pojišťoven. V tomto návrhu zákona je široce pojednáno o změnách v zákonech o zdravotních pojišťovnách a je velmi pravděpodobné, že tato změna bude bez přijatého ústavního zákona protiústavní, tak jak se tady mluvilo o protiústavnosti týkající se veřejnoprávních celků. Nicméně to je otázka na Ústavní soud a ten jediný může tuto záležitost rozhodnout. Na druhou stranu, i kdyby tento manévr ústavní byl, tak je potřeba říci, že ty změny, které jsou připravovány a jsou reflektovány v zákoně o zdravotních pojišťovnách, jsou čistě změny finanční na straně toků financí mezi státním rozpočtem a rozpočtem veřejného zdravotního pojištění. Je k tomu však potřeba dodat, že ústavní princip nároku na zdravotní péči, která je specifikovaná zejména zákonem č. 48/1997 Sb., tak ústavní princip nároku na tuto péči nebude naplněn bez potřebné změny v tomto zákoně. Tento zákon vláda nepředložila a ani, pokud je mi známo, ho nemá ve svém legislativním plánu. Takže tady dojde ke konfliktu, který lze jednoduše popsat asi následovně. Jestliže v této zemi vypukne nějaké obrovské bezpečnostní riziko nebo vybuchne sopka a státní rozpočet se dramaticky sníží, je zcela logické, že se v takovéhle situaci musí snížit všechny náklady, které jdou ze státního rozpočtu. Takže všichni zaměstnanci pravděpodobně začnou brát menší platy, nebudou se opravovat silnice a podobně. Avšak nárok na zdravotní péči podle ústavního pořádku, který není dotažen do konce prováděcím zákonem, ten nárok na péči zůstane stále v maximální podobě, která nyní činí velké problémy a způsobuje to, že ve zdravotnictví jsou všichni naštvaní. Jestliže dojde k zásahům a odčerpávání peněz z veřejného zdravotního pojištění, bude situace ještě horší, protože zcela flagrantně budou porušeny principy, kdy člověk nárok a jeho zdravotní stav vyžaduje například urgentní zásah a nebude ho možno provést. S touto eventualitou náš systém zákonů nyní po přijetí tohoto zákona nebude počítat a je to záležitost, která zcela určitě protiústavní bude. Děkuji vám za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name