|

2013-050-01-012

12. Návrh poslanců Vojtěcha Filipa, Pavla Kováčika, Miloslavy Vostré, Karla Šidla, René Čípa a Václava Snopka na vydání zákona o zrušení zákona č. 99/2000 Sb., o zákazu dodávek pro jadernou elektrárnu Búšehr /sněmovní tisk 226/ - druhé čtení

Date2016-10-18
Meeting2013/050
Agenda Item2013/050/012
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/bqbs/b02001201.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Předseda PSP Jan Hamáček 12. Návrh poslanců Vojtěcha Filipa, Pavla Kováčika, Miloslavy Vostré, Karla Šidla, René Čípa a Václava Snopka na vydání zákona o zrušení zákona č. 99/2000 Sb., o zákazu dodávek pro jadernou elektrárnu Búšehr /sněmovní tisk 226/ - druhé čtení Prosím pana navrhovatele, pana místopředsedu Filipa, aby se ujal slova. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. Vážený pane předsedo, členové vlády, paní a pánové, zopakuji jenom několik nejpodstatnějších věcí. Návrh zákona jsme předložili v červnu 2014, stanovisko vlády bylo v červenci 2014 a předseda Sněmovny projednání návrhu zákona doporučil 21. 8. 2014. Pokud jde o projednávání tisku, byl poprvé zařazen na pořad 25. schůze naší Sněmovny, prošel prvním čtení, po jednání ve výboru byl doporučen pro druhé čtení. A opakuji tedy, že český Parlament se v roce 2000 na návrh vlády usnesl, že českým podnikatelským subjektům nedovolí se podílet na dodávkách pro výstavbu jaderné elektrárny v Búšehru, a projednávání provázel nesouhlas velké části podnikatelských subjektů. Pokud jde o to, jakým způsobem dnes ten zákon působí, tak vzhledem k tomu, že v tuto chvíli je elektrárna spuštěna po souhlasu Mezinárodní agentury pro atomovou energii, což bylo také konstatováno na výboru pro obranu, který projednával tento tisk, tak není ani důvodu, proč bychom měli ten zákon nechávat v platnosti. Přijímáme tady mnoho návrhů zákonů a tento zákon se vyčerpal. Pokud by šlo o stavbu jiných elektráren, je samozřejmě možné, aby tento zákon, pokud by zůstal v platnosti, na mohl být subsumován. Pokud jde o věci, které jsou podstatné. Předpokládaný finanční dosah zavedené právní úpravy na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty. Že se ruší obsolentní norma, je jasné, nemůže mít tedy zrušení takového zákona žádný dopad na státní rozpočet ani na veřejné rozpočty. Naopak případné zapojení našich podniků do výroby komponentů pro jakoukoliv elektrárnu v zahraničí nám umožňuje zvýšit zaměstnanost, a mít tedy i vyšší ekonomický výkon. Protože se návrh zákona u derogační normy nezapracovává do právního řádu České republiky, nemůže být ani v rozporu s právem Evropských společenství a navrhovaná úprava je v souladu s mezinárodními závazky České republiky a v souladu s principy ústavního pořádku. Při diskusi v prvním čtení padla řada otázek, na které odpověděli jak zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu, tak Ministerstva zahraničí při jednání na výboru. Na výboru byla přítomna i předsedkyně Úřadu pro jadernou bezpečnost, která odpověděla na otázky poslanců na výboru a návrh zákona nijak nezpochybnila, naopak ho přivítala. A konstatovala, že skutečně elektrárna je spuštěna v souladu s mezinárodními pravidly o mírovém využití jaderné energie. Tolik na úvod druhého čtení. Děkuji vám. Předseda PSP Jan Hamáček Děkuji. Tento tisk jsme přikázali k projednání výboru pro obranu jako garančnímu výboru a usnesení bylo doručeno jako tisk 226/2. Prosím pana zpravodaje, kterým je pan poslanec Antonín Seďa, aby nás informoval o jednání ve výboru a případně odůvodnil pozměňovací návrhy. Prosím, pane zpravodaji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name