51. Návrh poslanců Anny Putnové, Karla Schwarzenberga, Vlasty Bohdalové, Heleny Langšádlové, Františka Váchy, Augustina Karla Andrleho Sylora, Jany Fischerové, Bohuslava Svobody, Zbyňka Stanjury, Věry Kovářové, Jana Zahradníka, Markéty Wernerové a Jaroslava Lobkowicze na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů (zákon o pedagogických pracovnících), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 278/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Vojtěch Filip51.NávrhposlancůAnnyPutnové,KarlaSchwarzenberga,VlastyBohdalové,HelenyLangšádlové,FrantiškaVáchy,AugustinaKarlaAndrlehoSylora,JanyFischerové,BohuslavaSvobody,ZbyňkaStanjury,VěryKovářové,JanaZahradníka,MarkétyWernerovéaJaroslavaLobkowiczenavydánízákona,kterýmseměnízákonč.561/2004Sb.,opředškolním,základním,středním,vyššímodbornémajinémvzdělávání(školský zákon),vezněnípozdějšíchpředpisůazákonč.563/2004Sb.,opedagogickýchpracovnícíchaozměněněkterýchzákonů(zákon o pedagogických pracovnících),vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk278/-prvéčteníDěkujipaníposlankyniAnněPutnové,kterájezástupkynínavrhovatelů,žezaujalamístoustolkuzpravodajů,apožádámototéžkoleguKořenka,kterýjetakéužnasvémmístě.Ještěkonstatuji,žestanoviskovládybylodoručenojakosněmovnítisk278/1.NynížádámpaníposlankyniAnnuPutnovou,abynávrhuvedla.Prosím,máteslovo.(V sále je velký hluk.)Poslankyně Anna PutnováDobréodpoledne,váženýpanepředsedající-Místopředseda PSP Vojtěch FilipJeštěváspřeruším,nežzačnete.Prosím,pánikolegové,paníkolegyně,oklid,abymohlazástupkyněnavrhovatelůpřednésttentotext.Prosím.Poslankyně Anna PutnováDěkuji,panepředsedající.Ještějednoudobréodpoledne,váženýpanepředsedající,dámyapánové.Předkládámnoveluškolskéhozákona,kteráužmápoměrnědlouhouhistorii.Jejímuprojednánívroce2013zabránilypředčasnévolby,takžepodruhéjsmepodalitutonoveluvčervenciroku2014.Nynípřicházítedynapořadajábychvásseznámilasprincipemupravovanénovely.Jednáseočeskéškolybezhranic,čilijednáseopodporudětízesmíšenýchmanželství,jejichvýuku,rozvojjejichdovednostíataképodporudětí,jejichžrodičedlouhodoběpracujívzahraničí.Vzahraničížijípřibližnědvamilionyčeskýchstátníchobčanůčicizíchstátníchobčanůčeskéhopůvodu.Jezřejmé,žezpohleduČRježádoucí,abysvojisounáležitostsČRprohlubovali.Vzahraničítakovoumožnostnabízejítzv.českéškoly.Řeknu,jakájejejichsoučasnáprávníúprava.Jakočeskéškolylzeoznačitinstitucečiaktivity,kterévzahraničízabezpečujípotomkůmčeskýchobčanůzachováníznalostíčeskéhojazykaačeskýchreálií,kterébyjimvbudoucnuumožnilovrátitsedoČR,případněvystudovatčeskouvysokouškolu,uplatnitsenapracovnímtrhu,popř.jinaksezapojitdoekonomickéhočikulturníhoživotavČR.Konkrétnějdezejménaodevětčeskýchškolbezhranic,kteréjsouzároveňkrajanskýmispolky,koordinovanýchčeskýmobčanskýmsdruženímČeskáškolabezhranic.Naněnavazujesíťspolupracujícíchškol,kterétakévyučujíčeskýjazykačeskéreálie,alevmenšímrozsahu,nežvyžadujevzdělávacíprogramčeskýchškolbezhranic,protonejsoučlenytohotoobčanskéhosdruženíanepoužívajínázevčeskáškolabezhranic.KonceptČeskéškolybezhranicvzniklvroce2003vPařížiapostupněserozšiřovaldodalšíchměst.Zahrnuješkoly,kteréjsouzpravidlaneziskovýmiorganizacemi,občanskýmisdruženímipodleprávastátusvéhopůsobení.ZároveňjsouMinisterstvemzahraničníchvěcíregistroványjakokrajanskéspolky,zčehožjezřejmé,žeMinisterstvozahraničníchvěcíjevnímájakosubjekty,jejichžaktivitajepotřebná,prospěšnáproobrazČRvzahraničí.Hlavnímcílemčeskýchškolbezhranicjevýchovačeskymluvícímladégeneracevyrůstajícívzahraničí,kterábudevdospělostischopnanejenomčístapsát,aletakésizachovápovědomíosvýchkořenechapocitsounáležitostisčeskýmnárodemaČeskourepublikou.Hlubokáznalostčeštinypronibudedobroumotivacíproudrženívztahůsezemísvéhopůvodu.Českáškolabezhranictakpřispívákposíleníčeskéidentityvměnícímseglobalizovanémsvětě.Českéškolybezhranicjsounynífinancoványformoudarů,atozesoukromýchzdrojůodsponzorů,zejménaodrodičůdětí,zveřejnýchzdrojůodMinisterstvaškolství,mládežeatělovýchovypodlečl.2bodu13přílohyč.2usnesenívládyozachováníkulturníhodědictvívzahraničízedne13.června2012č.414atéžMinisterstvazahraničíchvěcípodleusnesenívládyozachováníkulturníhodědictvívzahraničízedne13.června2012č.414.Vneposlednířaděsenafinancovánípodílejítakéčeskácentraazastupitelskéúřady,kterédávajíkdispozicivýukovéprostoryapropagujíčinnostškol.ČeskéškolybezhranicvyučujípodlevlastníhovzdělávacíhoprogramunazvanéhoBránajazykůotevřená,kterýjevrozsahupožadavkůNárodníhoprogramuvzdělávání.Tentokonceptvzděláváníjeurčenprodětiod18měsícůdo15let,kterépocházejízbilingvníhoprostředí.Vzděláníjerozdělenonapředškolnívýchovuaškolnívýuku.Předškolnívzdělánípronejmenšídětijerozdělenodotřívěkovýchkategorií.Vprvníkategoriijsounejmladšídětiod18měsícůdo3let,kterésezpravidlačeskémujazykuvěnujínejménějedenkráttýdnějednuhodinu.Dalšíkategoriíjsoudětiod3do6let,kteréseučínejménějedenkráttýdnědvěhodiny,aposledníkategoriíjsouškoláci,kteříseučíčtyřihodinytýdně.Předškolnívzdělánípronejmenšídětido6letjezaměřenonaporozuměníčeskémujazyku,zlepšeníslovnízásobyavyjadřovacíchschopnostíprostřednictvímhudby,kreslení,poslouchánípříběhů,hraníher,kterémajínaučně-výchovnýcharakter.Školáci,okterýchmluvím,plnísvoukaždodennívzdělávacípovinnostnazahraničníškoleavrámcičeskýchškolbezhranicseučíčeskýjazyk,literaturu,dějepis,zeměpisčeskýchzemípodlevzdělávacíhoprogramuČeskáškolabezhranic,kterýbylvsrpnu2010schválen.Jednásetedyosobotníškoly.VýzkumnýmústavempedagogickýmbyltentoprogramdoporučenashledánvsouladusNárodnímprogramemvzdělávání.VýukaveškoláchČeskéškolybezhranicjerealizovánaalespoňjednímpedagogickýmpracovníkemvkaždémstupni.