|

2013-047-08-045

45. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 683/ - prvé čtení

Date2016-06-03
Meeting2013/047
Agenda Item2013/047/045
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/047schuz/bqbs/b27504501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Jan Bartošek 45. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 683/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Dan Ťok. Prosím, ujměte se slova. Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládaný návrh zákona přináší zejména změnu místní příslušnosti obecních úřadů obcí s rozšířenou působností u provádění zápisu do registru silničních vozidel, schvalování technické způsobilosti jednotlivě vyrobeného a jednotlivě dovezeného vozidla a u přestaveb vozidel, a to podle vzoru živnostenského zákona. Místní příslušnost dosud daná sídlem nebo bydlištěm žadatele se navrhuje zrušit a volbu příslušného úřadu ponechat na žadateli, tedy žádost bude možné podat u kteréhokoliv obecního úřadu obce s rozšířenou působností. U registračních úkonů je navržený krok umožněn zejména postupnou elektronizací dokumentů přikládaných k žádostem o zápis navázanou na předchozí novelizaci zákona č. 56/2001 Sb. Ve spojení s tímto krokem se nepředpokládá snížení celkových příjmů ze správních poplatků, nicméně lze očekávat určitou redistribuci úkonů a s nimi spojených poplatků mezi dotčenými obecními úřady s tím, že lze očekávat vyšší koncentraci úkonů ve větších městech. Navržený krok s sebou nese příznivé dopady na fyzické a právnické osoby spojené především s finančními, časovými a administrativními úsporami. Dalším cílem návrhu zákona je odstranění některých dílčích nedostatků a mezer zákona č. 56/2001 Sb. v návaznosti na jeho novelizaci provedenou zákonem č. 239/2013 Sb. Vedle výše uvedených navrhovaných změn byla při přípravě předkládaného návrhu vzata v potaz rovněž dotýkající se implementace práva Evropské unie, konkrétně adaptace zákona na nařízení Evropské unie týkající se požadavku na traktory a lesnické zemědělské stroje č. 167/ 2013 Sb. a požadavků na dvoukolá a tříkolá vozidla a čtyřkolky č. 168/2013 Sb. Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, chtěl bych vás požádat o zkrácení lhůty pro projednání tohoto návrhu ve výborech na 30 dnů a o podporu tohoto vládního návrhu zákona. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji, pane ministře. Jen vás požádám, abyste návrh na zkrácení lhůty přednesl poté ještě v obecné rozpravě, abychom o tom mohli dát hlasovat. Děkuji vám. A nyní prosím, aby se ujal slova zpravodaj pro prvé čtení poslanec Martin Kolovratník. Prosím, pane poslanče. Poslanec Martin Kolovratník Děkuji za slovo a přeji vám, vážený pane předsedající, vážení kolegové a kolegyně, dobré odpoledne. Jsme v prvním čtení, takže v úvodním slovu zpravodaje také pouze stručně zrekapituluji obsah tohoto vládního návrhu na novelu zákona. Pokusím se zvolit trochu jiné formulace, abych vás zbytečně nezdržel a nedubloval slova, která před malou chvílí řekl pan ministr Dan Ťok. Tato novela navazuje na relativně nedávnou novelu stejného zákona. Možná si na to ještě vzpomenete. Vstupovala v platnost od roku 2015. Některá ustanovení jsme nakonec odsunuli, byla o rok odsunuta a začala platit na začátku letošního roku. Je to poměrně sledováno v médiích a byly to například ony diskutované registrační značky na přání. A byl to také větší dohled nad stanicemi technické kontroly. Myslím, že sami vidíte, že registrační značky na přání byly občany České republiky a veřejností přijaty kladně a že je to zajímavé zlepšení. To je stejná věc, resp. stejný zákon, který tyto věci zavádí. Vyšel lidem vstříc, jak jsem řekl, začalo to platit od letošního ledna. A možná si z těch debat ještě vzpomenete, na plénu, tak na hospodářském výboru, také na snahu o takzvané vyčištění registru vozidel. Skončily polopřevody, není možné mít nepoužívané auto, musí být vozidla buď přihlášena, nebo odhlášena, to znamená, že musí zaniknout a není možné je znovu uvádět do provozu, takže díky poslední novele tohoto zákona, o které teď mluvím, se Ministerstvu dopravy povedlo ten registr začít čistit a dávat do pořádku. Jak před chvílí řekl pan ministr, teď se jedná o další dílčí novelu, odstranění některých nedostatků a mezer. Také proběhlo v médiích další zlepšení, služba pro občany České republiky. To je z mého pohledu asi to nejzajímavější, co tato novela přinese. Je to nově skutečnost, že při změně v registru, to znamená přihlášení, tak odhlášení nebo zapsání nějaké změny, se nebudete muset řídit svým místem bydliště, například řešit to mezi kupujícím a prodávajícím, ale tu změnu budete moci provést na jakémkoliv úřadu obce s rozšířenou působností. Teď se dívám na některé z vás, kteří jsou starosty obcí a napjatě poslouchají. V analýze je jasně řečeno, že na státní rozpočet a veřejné rozpočty nebude dopad. Naopak by to mohlo mít jistý drobný pozitivní dopad na podnikatelské subjekty, které nebudou mít tolik cestování, ale se samozřejmě předpokládat, že u těch menších obcí s rozšířenou působností dojde k malému nárůstu agendy. Asi zatím těžko odhadovat, v jak velkém množství to bude. Tolik na úvod v prvním čtení tohoto zákona. Za sebe jako zpravodaj vám ještě naznačím, pokud tedy schválíme požadavek předkladatele na zkrácení lhůt, tak představu, jak bude konat hospodářský výbor. My příští týden stanovíme harmonogram projednávání před druhým čtením ve středu 8. června. V tuto chvíli předpokládáme, že finální projednávání hospodářského výboru před druhým čtením bude ve středu 22. 6. 2016. Jak to bude projednávat Sněmovna, o tom zatím nebudu spekulovat. Uvidíme, jestli a jak stihneme do léta tento zákon projednat. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name