|

2013-044-08-066

66. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o vinohradnictví a vinařství), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 712/ - prvé čtení

Date2016-04-22
Meeting2013/044
Agenda Item2013/044/066
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/bqbs/b27506602.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Vojtěch Filip 66. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o vinohradnictví a vinařství), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 712/ - prvé čtení Z pověření vlády návrh uvede ministr zemědělství Marian Jurečka. Prosím, pane ministře, ujměte se slova. Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka Děkuji. Dobré dopoledne, vážený pane předsedající, milé kolegyně, vážení kolegové. Dovolte mi, abych uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství a o změně některých souvisejících zákonů, zákon o vinohradnictví a vinařství, ve znění pozdějších předpisů. Překládaný návrh zákona dva stěžejní cíle. Prvním je přizpůsobení právního řádu České republiky novým přímo použitelným a bezprostředně aplikovatelným nařízením EU. V rámci úpravy vinohradnictví se proto implementuje nový systém povolení pro výsadbu révy na období do 31. prosince 2030, a to včetně sankcí za jeho nevyužití, a nový systém povolení opětovné výsadby vinic. Druhým cílem návrhu zákona je pak boj proti různým formám černého trhu s vínem. To znamená stanovení úpravy, která zajistí lepší regulaci, nakládání s nebalenými výrobky z révy vinné a zejména pak sudovým vínem, který představuje nezanedbatelnou část segmentu trhu s vínem v České republice. Výrobky z révy vinné, a to zejména nebalená vína, resp. sudová vína jako jeden z typů nebalených vín, se v posledních letech staly jedním z nejvíce falšovaných zemědělských produktů. Podle údajů Státní zemědělské a potravinářské inspekce se podíl nevyhovujících vzorků sudových vín konstantně pohybuje mezi 32 a 38 %. Návrh zákona byl připravován v široké diskusi s vinařskou vinohradnickou veřejností, která rozhodně nebyla jednoduchá. Na vládě byl projednán návrh dne 21. 12. a byl přerušen s tím, že je nutné nalézt shodu na způsobu a kontrole prodeje sudového vína. Výsledkem následné diskuse pak je předkládaný návrh novely, který byl vládou schválen dne 18. 1. 2016... (Odmlka.) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Prosím, pokračujte, pane ministře. Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka Návrh nyní v podobě, jak je předkládaná Poslanecké sněmovně, obsahuje zejména tyto klíčové věci: Omezuje množství prodejních míst sudového vína. V zásadě se navrhuje zákaz prodeje sudových vín, vyjma provozoven výrobců vína nebo příjemců zahraničního nebaleného vína. V této souvislosti je nutné dodat, že výrobcem vína je podle zákona definice rovněž subjekt, který si víno nechá jiným subjektem zpracovat za účelem jeho uvádění do oběhu. Stejně tak příjemcem je nejen subjekt, který si nebalené víno do zahraniční sám přiveze, ale i ten, který si jej nechá přivést jiným subjektem. Dále vymezuje kategorii obalů, v níž je možno víno prodávat spotřebiteli. Je to § 3. Není nijak blíže specifikován přepravní obal pro sudové víno. To je totiž pod kategorií nebaleného vína, pokud je prodáváno spotřebiteli, a díky dalšímu omezení prodejních článků. Proto není nutné jej blíže definovat. V rámci prodeje vína spotřebiteli z obalů určených pro spotřebitele pak je vymezeno tzv. čepované víno, v zásadě bag-in-box do dvacetilitrového objemu a rozlévané víno do objemu pěti litrů. Obě tyto kategorie by mohly prodejcům sloužit k obcházení režimu sudového vína, a proto je nutné je výslovně upravit. Upravuje zveřejnění části registru vinic, z nichž bude on-line zřejmé, ve kterých provozovnách výrobci nebo příjemci zahraničního nebaleného vína prodávají sudové víno. Toto opatření mj. přispěje k eliminaci nelegálních, nenahlášených prodejen pančovaného sudového vína. Dále přináší zvýšení informovanosti spotřebitelů při prodeji sudového, čepovaného a rozlévaného vína. U vína v obalu určeném pro spotřebitele, které bylo vyrobeno nebo plněno v České republice, se z důvodu ochrany spotřebitele navrhuje uvádět povinně i na přední etiketě údaj o provenienci vína. Je to § 16 odst. 4. Dále se zavádí dobrovolný logotyp. Je to § 16 odst. 5. Na obalu vín s chráněným označením původu nebo chráněným zeměpisným označením vyrobeno z hroznů révy sklizených na území České republiky zavádí oznamovací povinnost pro příjemce, § 14a, veškerého zahraničního nebaleného vína, to jest nejen sudového, a dalších zahraničních výrobků z révy vinné. Ukládá povinnost uskladnit nebalené víno po příchodu do České republiky na deset dnů v místě určení. Tedy ne na hranicích, ale v místě prvního příjmu vína, § 14b, pro účely případné kontroly ze strany Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Dále upravuje zvýšení horní hranice pokut a správní delikty týkající se nově definovaného falšování vinařského produktu a porušení nově zavedených povinností v rámci boje s černým trhem s vínem na částku 50 mil. korun. V případě skutečně rozsáhlých podvodů je dosavadní nejvyšší sazba do 5 mil. korun nedostatečná a nemá dostatečný preventivní výchovný účinek. Proto nepostačuje ani na pokrytí nelegálního zisku, který pachatel z protiprávní činnosti získává. Vzhledem k nutnosti implementace nového systému povolení pro výsadby révy stanovené již od počátku tohoto roku nařízení Evropské komise bych vás chtěl, prosím pěkně, požádat o možnost zkrácení projednání této novely zákona ve výborech v Poslanecké sněmovně na 30 dnů. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name