|

2013-044-06-056

56. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 83/2013 Sb., o označování a sledovatelnosti výbušnin pro civilní použití /sněmovní tisk 653/ - prvé čtení

Date2016-04-20
Meeting2013/044
Agenda Item2013/044/056
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/bqbs/b22905601.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Vojtěch Filip 56. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 83/2013 Sb., o označování a sledovatelnosti výbušnin pro civilní použití /sněmovní tisk 653/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh za ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka uvede pan ministr vnitra Milan Chovanec. Ještě než vám dám slovo, pane ministře, požádám pana poslance Martina Novotného, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. Pane ministře, máte slovo. Ministr vnitra ČR Milan Chovanec Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte, abych nejprve omluvil kolegu Mládka, který je v současné době při projednávání svého bodu v Senátu. Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, překládám návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o Státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů, a zákon číslo 83/2013 Sb., o označování a sledovatelnosti výbušnin pro civilní použití. Zásadní důvody předložení novely jsou dva. Jednak se touto novelou provádí implementace směrnice Evropského parlamentu a Rady z roku 2014 pod číslem 28/EU, týkající se dodávání výbušnin pro civilní použití, na trh a dozoru nad ním. Nutno podotknout, že předkládaná novela není jediným právním předpisem, který implementaci zmiňované směrnice do českého právního řádu provádí, ale doplňuje nový zákon o posuzování shody ve všech ustanoveních, která je obsahově přesahují a náleží věcně do zákona o hornické činnosti, výbušninách a Státní báňské správě, případně do zákona o označování a sledovatelnosti výbušnin. Jen připomínám, že nový zákon o posuzování shody byl Sněmovně předložen 20. října a je projednáván jako sněmovní tisk číslo 565. Implementace požadavků zmiňované směrnice představuje více než polovinu obsahu novely a týká se zejména stanovení požadavků kladených na nakládání s výbušninami s ohledem na skutečnost, že se jedná o výrobky, které představují zvýšené riziko. Druhým zásadním důvodem předložení novely je zpřesnění právní úpravy v oblasti nakládání s výbušninami, které za úkol sjednotit požadavky zákona o výbušninách s požadavky zákona o zbraních. Tato část novely byla vládou iniciována na základě událostí ve Vrběticích. Novelou dojde ke sjednocení definic některých pojmů mezi oběma zákony. Jedná se zejména o definici pojmu munice, definici pojmu zpracování výbušnin při výrobě nebo rozebírání, takzvané delaborace munice, zpřesnění a sjednocení procesu rozhodování při odstraňování pochybností o tom, zda nějaká věc je, či není výbušninou. Cílem tohoto zpřesnění je potřeba předejít pochybnostem o kompetenci dozorových orgánů při činnostech, které jsou na hranici kompetencí mezi báňským úřadem a Policií České republiky. Například se jedná o zmíněnou výrobu nebo delaboraci munice, kde dochází jak k nakládání s výbušninou, kde je dozor Českého báňského úřadu, tak k nakládání s municí, kde je dozor Policie České republiky. Nejdůležitější část této novely je však zavedení závazných stanovisek obvodních báňských úřadů do řízení o umisťování a následné povolování staveb objektů, ve kterých se s výbušninami nakládat. Předmětná stanoviska mají zaručit, aby tyto stavby byly umístěny a konstruovány tak, aby bylo možno zabránit negativním dopadům na jejich okolí v případě mimořádné události, kterým je bezesporu, a zde je myšlen, případ výbuchu. V současném právním stavu báňské úřady vydávají pouze stanoviska, nikoliv závazná stanoviska. V praxi to pak znamená, že se orgán odborného dozoru, tedy báňský úřad, k takovým řízení vyjadřuje jen tehdy, když obecní úřad vyhodnotí, že takové vyjádření potřebuje. Myslíme si, že je to potřeba změnit, aby toto vyjádření bylo vždy součástí příslušného správního řízení. Předložená novela rovněž navrhuje dílčí změny, jejichž potřeba plyne z aplikační praxe zákona a výbušnin se netýká. Jako příklad lze uvést zpřesnění dosavadní úpravy související s kontrolou a údržbou zlikvidovaných důlních děl. Zde je myšleno především umožnění vstupu na nemovitosti, na kterých se nacházejí důlní díla, která mají být předmětem kontroly či údržby a mohou představovat potenciální nebezpečí, nebo odstranění chyby zákona, který dává kompetenci báňskému úřadu vynutit si splnění povinnosti těžaře zlikvidovat po ukončení činnosti důl nebo lom, ale pouze do výše těžařem vytvořené rezervy. To brání vynutit splnění povinnosti zlikvidovat lom či důl v případech, kdy těžař ukončí těžbu v době, kdy plná výše rezervy ještě není vytvořena, a finanční prostředky tudíž nejsou dostatečné. Návrh zákona byl schválen usnesením vlády České republiky dne 26. října, a to pod číslem 850. Děkuji vám za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name