|

2013-042-05-015

15. Vládní návrh zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek /sněmovní tisk 508/ - druhé čtení

Date2016-03-08
Meeting2013/042
Agenda Item2013/042/015
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/bqbs/b15201501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová 15. Vládní návrh zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek /sněmovní tisk 508/ - druhé čtení Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček. Máte slovo, pane ministře. Ministr zdravotnictví ČR Svatopluk Němeček Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl předkládaný vládní návrh zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek. Ačkoliv v prvním čtení bylo odhlasováno, že návrh zákona bude projednán pouze ve výboru pro zdravotnictví, považuji za užitečné, že jej nakonec projednaly i další dva výbory, jejichž působnosti se tato nová právní norma rovněž týká. Při projednávání návrhu na jednání výborů zazněla ze strany vystupujících poslanců sice převážně podpora návrhu zákona, ale i kritika. Ostatně různorodost názorů a vyhraněné postoje na toto téma provází návrh již od raných počátků jeho přípravy a lze je pozorovat i napříč společností. K některým tématům, která rezonovala napříč výbory, a předpokládám, že se na zaměří diskuse i dnes, bych rád ve stručnosti sdělil následující. Pokud jde o úplný zákaz kouření v restauracích a jiných zařízeních, rád bych znovu zopakoval, že hlavním motivem pro předložení návrhu tohoto opatření je ochrana zdraví nejen hostů, ale i zaměstnanců těchto zařízení. Všichni zaměstnanci mají právo dýchat v práci čistý vzduch. Pokud jde o užívání elektronických cigaret na místech, kde je kouření zakázáno, Ministerstvo je k tomuto typu výrobku stále obezřetné a nepovažuje jej za zcela neškodnou záležitost. Inhalace nikotinových par není rozhodně zdravotně žádoucím chováním a závislost na nikotinu je nemoc. Ačkoliv v případě elektronických cigaret nedochází k procesu hoření a inhalaci kouře, zda se jedná skutečně o vhodnou alternativu pro stávající kuřáky, ukáže čas. Zde jsem však ochoten připustit kompromis v tom smyslu, že zákaz používání elektronických cigaret se nebude vztahovat na restaurace, bary nebo zastávky veřejné dopravy. Ale domnívám se, že například ve školách nebo na dětských hřištích své opodstatnění . Rozhodně nemohu podpořit pozměňovací návrh výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, kterým se navrhuje zcela problematiku elektronických cigaret z působnosti návrhu zákona vypustit. V případě schválení tohoto pozměňovacího návrhu by došlo například k povolení tohoto zboží osobám mladším 18 let, narušení transpozice směrnice 2014/40 a tak dále, což nelze za Ministerstvo zdravotnictví doporučit. Pokud jde o prodej alkoholických nápojů, při projednávání zákona v ústavněprávním výboru, výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a výboru pro zdravotnictví byly shodně přijaty pozměňovací návrhy poslanců týkající se prodeje alkoholických nápojů na sportovních akcích, kdy se zvyšuje původní hranice objemového alkoholu ze 4 % na 4,3 % u alkoholických nápojů, které na nich bude možno prodávat. Ministerstvo tento návrh podporuje. Rovněž byla schválena úprava, která byla předem projednána s ministerstvem a kterou se doplňuje do § 11 odst. 2 písm. b) výjimka pro prodej a podávání alkoholických nápojů ve školách a školských zařízeních, ve kterých probíhá výuka v oborech vzdělávání se zaměřením na gastronomii, hotelnictví, zemědělství, potravinářství nebo potravinářskou chemii. Tato úprava byla podpořena i zástupci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. K další diskutované problematice, a to financování protidrogové politiky, bych rád uvedl: Problematika financování protidrogové politiky je opakovaně řešena v rámci Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky, jejíž členové jsou ministři klíčových resortů a institucí. Finanční náročnost realizace protidrogové politiky vyplývá například z aktivit vždy stanovených na dané období akčním plánem nebo také z potřeby udržitelnosti kvalitních služeb poskytovaným osobám s adiktologickou poruchou. Tímto ovšem není výčet finančních nákladů kompletní. Finanční zdroje je nutné hledat jak v rozpočtech jednotlivých kapitol odpovědných rezortů, tak i jinde, jako třeba v systému veřejného zdravotního pojištění. I proto ministerstvo podporuje například zřízení jedné adiktologické ambulance v každém kraji, která bude systémově hrazena právě z prostředků veřejného zdravotního pojištění. Nelze vyloučit, že by se našla ještě další sporná témata, ale tolik asi k těm nejčastěji uváděným. Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jsem si vědom, že předložený návrh své příznivce i odpůrce. Nicméně znovu zdůrazňuji, že tato právní norma přispěje ke zlepšení situace v oblasti ochrany před návykovými látkami a bude mít pozitivní dopad na zdraví obyvatel, a proto věřím, že tento návrh zákona při dnešním projednávání podpoříte. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name