|

2013-042-02-151

151. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 612/ - třetí čtení

Date2016-03-02
Meeting2013/042
Agenda Item2013/042/151
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/bqbs/b03515102.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Petr Gazdík 151. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 612/ - třetí čtení Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal taktéž pan ministr financí a místopředseda vlády Andrej Babiš a zpravodaj garančního rozpočtového výboru pan poslanec Karel Rais. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 612/3, který vám byl doručen dne 19. ledna 2016. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 612/4. Nyní se táži navrhovatele, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Pane ministře, prosím, máte zájem? Pan ministr nemá zájem. Otevírám rozpravu, do které se jako první s přednostním právem hlásí pan předseda ODS Petr Fiala. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Petr Fiala Vážený pane předsedající, dámy a pánové, chci velmi stručně komentovat dva pozměňovací návrhy, které jsem předložil, a hlavně chci předložit jednu legislativně technickou úpravu. Krátký komentář se týká dvou pozměňovacích návrhů ODS, které se týkaly jednak zrušení 7% solidární přirážky a jednak obnovení slevy na dani na manželku a děti pro ty živnostníky, kteří využívají při výpočtu daně z příjmů výdajové paušály. Garanční výbor tyto naše návrhy nepřijal a ministr financí je označil - cituji - za oblbování veřejnosti a podnikatelů. To nepovažuji za úplně věcnou argumentaci, ale samozřejmě každý argumentuje tak, jak umí. Chtěl bych jenom říct, že náš návrh na zrušení solidární přirážky byl veden snahou učinit jednoduchý a konkrétní krok ke zjednodušování daňového systému, což je to, čím se zaklíná i vládní koalice, i když dělá pravý opak, a tím pádem by to byl i pozitivní krok, pozitivní pobídka k lepšímu výběru daní. Bohužel vládní koalice se rozhodla jít přesně opačnou cestou - cestou represí a kontrol. A to není něco, co je opravdu rozumné. Ale to je věc vládní koalice. Chtěl bych jenom kolegy z vládní koalice upozornit na to, že tím, že odmítají náš návrh na zrušení solidární přirážky, tak fakticky porušují svou koaliční smlouvu z prosince 2013, kde se mimo jiné uvádí, že vláda zruší koncept superhrubé mzdy a zruší solidární přirážku. Tak to jenom pro ty poslance vládní koalice, kteří třeba ještě nad tím, k čemu se zavázali v koaliční smlouvě, přemýšlejí, když jejich další kolegové tady to, co my navrhujeme vlastně v souladu s tím, co chtěla vláda, odmítají. Tu druhou věc - obnovení možnosti uplatnit výdajový paušál a zároveň slevu na dani na manželku a děti - považujeme za cestu ke zrovnoprávnění živnostníků a zaměstnanců a hlavně zrovnoprávnění živnostníků bez ohledu na to, jakým způsobem evidují své výdaje. Považujeme to za dobrý krok k narovnání podmínek, protože nechceme dál prohlubovat příkopy mezi samostatně výdělečnými osobami a zaměstnanci. A nemyslíme si ani, že je správné rozlišovat, jestli je člověk zaměstnanec, nebo živnostník s paušály, nebo živnostník bez paušálu, pokud se to týká této slevy na dani. Tak jenom doufám, že - tady se všichni zaklínají slovy "narovnání podnikatelského prostředí, podpora rodin". Tak tady máte možnost skutečně dokázat, zda to myslíte vážně, a podpoříte jak zrušení solidární přirážky, tak obnovení možnosti slevy pro manželku a děti pro všechny živnostníky bez ohledu na to, jestli používají paušál, nebo paušál nepoužívají. Dámy a pánové, tolik některé věcné poznámky k našim pozměňovacím návrhům a ke stanoviskům garančního výboru a ministra financí. Na závěr mi dovolte, abych v souladu s odstavcem 2 paragrafu 95 jednacího řádu ke svému pozměňovacímu návrhu, který je evidován jako B1, navrhl legislativně technickou úpravu. Ta legislativně technická úprava spočívá v doplnění slov "a § 38ha, který být rovněž zrušen". Celý pozměňovací návrh tedy po přijetí legislativně technické úpravy bude znít takto - pro pořádek to odcituji: Za dosavadní bod dvě se vkládá nový bod tři, který zní: § 16 a § 38ha se zrušuje. Ostatní body se přečíslují ve smyslu výše uvedeného návrhu. Jenom vysvětlení legislativně technické úpravy. Ten pozměňovací návrh, jak jste pochopili, spočívá ve zrušení solidární přirážky a legislativně technická úprava ze zákona vyjímá paragraf týkající se solidárního zvýšení daní u zálohy, což by byl samozřejmě po zrušení solidární přirážky nadbytečný paragraf. Takže naše legislativně technická úprava svoji logiku a podle mého názoru je i nutná. Snad bych jenom ještě na závěr poznamenal, že také vychází z připomínky Ministerstva financí, kterou jsme v této věci akceptovali.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name