|

2013-042-02-031

31. Senátní návrh zákona o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě /sněmovní tisk 275/ - druhé čtení

Date2016-03-02
Meeting2013/042
Agenda Item2013/042/031
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/042schuz/bqbs/b05003101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Předseda PSP Jan Hamáček 31. Senátní návrh zákona o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě /sněmovní tisk 275/ - druhé čtení Z pověření Senátu předložený návrh uvede pan senátor František Bublan, kterého ale nevidím. vidím pana senátora Bublana. Prosím, pane senátore, vítejte zpátky ve Sněmovně a prosím, ujměte se slova. Senátor František Bublan Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte, abych jen ve stručnosti připomněl podstatu návrhu o regulaci prodejní doby, který zde byl již projednán v prvním čtení a následně byl projednán ve výborech. Jedná se o redukci prodejní doby ve vymezených prodejnách velkoobchodu a maloobchodu v zákonem určených státních svátcích, jak jsou definovány v zákoně č. 245/2000 Sb. (V sále je hlučno.)Hlavním cílem tohoto zákona je omezit prodejní dobu v maloobchodě a velkoobchodě tak, aby byl stanoven obecný zákaz prodeje ve vyjmenovaných svátcích a zkrácen prodej na Štědrý den do 12 hodin. Jedná se o tyto dny: 1. leden - Nový rok a Den obnovy samostatného českého státu, Velikonoční pondělí, 8. květen - Den vítězství, 28. září - Den české státnosti, 28. říjen - Den vzniku samostatného československého státu, 25. prosinec - první svátek vánoční a 26. prosinec - druhý svátek vánoční. Na Štědrý den, jak jsem říkal, by byl zakázán prodej od 12 do 24 hodin. Navrženo je zakázat prodej pouze v sedmi dnech roku. Nejdeme tedy cestou některých okolních států, kde je zakázán prodej o neděli a o vybraných svátcích. Toto omezení by se netýkalo prodejen, jejichž prodejní plocha nepřesahuje 200 m2, netýkalo by se čerpacích stanic, lékáren, prodejen na letištích, vlakových a autobusových nádražích, prodejen ve zdravotnických zařízeních. Zákaz by neplatil v době, kdy byl vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav. Omezení by se vztahovalo i na zastavárny, sběrny odpadů a provozovny obchodující s použitým zbožím, a to bez ohledu na velikost prodejní plochy. Hospodářský dopad, který jsme dost často řešili u vás na výborech, se těžko vyčíslit. Lze předpokládat, že se tržby z těchto sedmi dnů přesunou buď na menší prodejce, nebo do ostatních pracovních dnů. K výpadku zdanění by tedy nemuselo dojít. Ale sami obchodníci ale nejsou schopni odhadem říct, jaký dopad by to mohlo mít na jejich tržby. Navíc lze předpokládat vyšší příjmy v oblasti turismu a jiných služeb volného času. Sociální dopad bude velmi příznivý. Volné dny budou nejen pro zaměstnance dotčených obchodů, ale i pro ostatní obyvatelstvo příležitostí pro intenzivnější rodinný život, pro společné výlety, kulturní akce, sport a jiné aktivity. Navrhované řešení je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, neodporuje mezinárodním smlouvám, jimiž je Česká republika vázána. Právo Evropské unie nemá společný předpis týkající se prodejní doby, avšak klade důraz na sladění pracovního a rodinného života. Ještě jednou děkuji za projednání ve výborech a prosím, aby v tomto druhém čtení byl přístup k tomuto návrhu pozitivní.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name