|

2013-039-07-083

83. Návrh poslanců Jiřího Dolejše, Miloslavy Vostré, Josefa Vondráška, René Čípa, Vojtěcha Filipa, Pavla Kováčika a Alexandra Černého na vydání zákona o majetkovém přiznání a o změně zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (zákon o majetkovém přiznání) /sněmovní tisk 235/ - prvé čtení

Date2016-02-09
Meeting2013/039
Agenda Item2013/039/083
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/039schuz/bqbs/b28108301.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Jan Bartošek 83. Návrh poslanců Jiřího Dolejše, Miloslavy Vostré, Josefa Vondráška, René Čípa, Vojtěcha Filipa, Pavla Kováčika a Alexandra Černého na vydání zákona o majetkovém přiznání a o změně zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (zákon o majetkovém přiznání)/sněmovní tisk 235/ - prvé čtení Tímto sněmovním tiskem jsme se zabývali dne 11. února 2015 na 25. schůzi, kdy jsme jej přerušili a odročili usnesením Poslanecké sněmovny číslo 631, a to do doby předložení vládního návrhu zákona. Tato podmínka byla splněna. Dne 2. června 2015 byl předložen sněmovní tisk 504. Je to vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s prokazováním původu majetku. Obecná rozprava byla přerušena. Připomínám, že stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 235/1. Nyní prosím, aby místa u stolku zpravodajů zaujali za zástupce navrhovatelů pan poslanec Jiří Dolejš a zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Roman Procházka. Vidím, že sedíte na svých místech, vám děkuji. Nyní tedy budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě. Táži se, kdo se hlásí. Pan poslanec Jiří Dolejš. Prosím, máte slovo. Poslanec Jiří Dolejš Děkuji, pane předsedající, za slovo. Protože ta odmlka od doby, kdy jsme projednávali tento zákon, je poměrně dlouhá, tak aspoň čtyřmi, pěti větami osvěžení vaší paměti s tím, že děkuji tomuto auditoriu, že umožnilo projednávání. Možná si vzpomenete, že na konci ledna, když jsme tady projednávali vládní tisk, který je na podobné téma, tak jsem tady z tohoto řečniště hřímal, abychom nezapomněli na souběh těchto dvou návrhů. A stalo se tak, takže děkuji, protože to není zcela obvyklé. Zejména poslanecké návrhy jsou takzvaně u ledu nejen těch dvacet měsíců, kdy je tady tento zákon, ale některé možná ještě déle. Takže děkuji. V každém případě bych chtěl zdůraznit, že tento návrh na rozdíl od vládního je v čemsi specifický. To je koneckonců i důvod, proč se na vás obracím, abyste ho nezabili již v prvním čtení, byť tento návrh již byl přednesen, protože předkládá zcela nový, specifický nástroj, jak řešit majetkové přiznání. Tento nástroj by fungoval plošně pro všechny povinné osoby, tedy fyzické osoby s majetkem do deseti milionů korun, a aby nám neutíkaly do korporátní sféry, tak i pro právnické osoby nad třicet milionů korun. Je to návrh specifický, ale ne zcela vycucaný z prstů. Možná si vzpomenete, že tehdy před dvaceti měsíci jsem tady hovořil o tom, že dokonce v nových časech po roce 1989 podobný, velmi podobný návrh zákona byl součástí našeho právního řádu, tedy právního řádu České republiky. Bylo to v letech 1993 1995. Pravda, byl pouze platný, nikoliv účinný, protože sice ho vybojoval pan ministr financí Špaček, což tedy rozhodně nebyl komunista, ale v těch zmatcích po rozdělení republiky a potom, jak se střídaly politické garnitury, tak prostě zvítězil názor, že se to nelíbí, že nové elity tento zákon nepotřebují. Nejdříve byla odložena jeho účinnost, pak v roce 1995 byl zcela zrušen. Inu, to se stává. Ale to téma tady vydrželo a v různých podobách, ale velmi podobných, musím říci, ve velmi podobných verzích tady byl načten za uplynulých dvacet let desetkrát. A opět jsme to nebyli pouze my, my máme na kontě polovinu z těchto návrhů, ale byly tady i návrhy vládní. Byla to vláda dnešního pana prezidenta Zemana, kdy ministři Mertlík a Rusnok dvakrát to zkoušeli, ale zkrátka dikce opoziční smlouvy tehdy to neumožňovala, majorita byla ve Sněmovně nastavena tak, jak byla nastavena, a tedy ani tato zemanovská verze neuspěla. Bohužel ani v dobách, kdy levice měla ve Sněmovně většinu, jsme neuspěli, a tak jsme tady s tímto desátým pokusem a mou ambicí je vás přesvědčit, abyste tomu dali šanci. vím, že je tady samozřejmě vládní návrh. Vládní koalice, jak bývá jejím zvykem, či aspoň politickým reflexem, se semkne kolem svého návrhu, ale i tento návrh je teprve v prvním čtení, diskutují se jeho slabá místa, která nejsou, aspoň z mého pohledu, pouze technicko-právnická, a možná neuškodí mít v souběhu - koneckonců ve finále se může rozhodnout, ve třetím čtení - dva návrhy, které se ve druhém čtení mohou vylepšit, vyšperkovat tak, aby občan věděl, že jsme vybrali dobře a že to nebylo jenom silové rozhodování. samozřejmě chápu zejména kolegy od pravé zdi, kteří svými takovými katedrově liberálními argumenty se brání zuby nehty tomu, aby něco podobného, a to dokonce i v vládní verzi, bylo přijato. Inu, myslí si, že snad by byli sami v podezření, že něco páchají, kdyby takový institut tady byl. si nemyslím, že by byl zneužívaný, naopak, dal by dobrý argument a dobré alibi, že poctivý podnikatel se nemá čeho bát, ale svým způsobem to chápu. Svým způsobem chápu jejich katedrově liberální dikci a argumentaci a rozhodně jim ji nebudu rozmlouvat. Ale spíš apeluji na drtivou většinu zbytku Sněmovny, protože kluby ODS a TOP 09 určitě nejsou většinou Sněmovny, zda by nezvážila přece jenom propustit náš návrh do dalšího čtení. Protože si myslím, že ten vládní návrh tím, že příliš spoléhá na iniciativu berního úřadu - když se podíváme na praxi, to znamená například na Slovensku, ale podobně, myslím, je to konstruováno v Bulharsku a dalších zemích, tak ta účinnost není tak velká. Tam prostě těch šikulů či těch, kteří hospodařili všelijak, nebylo mnoho dovedeno do spravedlivého konce potrestání, a si myslím, že náš systém, který je plošný, by mohl být účinnější. Je pochopitelné, že se bude i ve vládních lavicích diskutovat o mnohém, ale připomínám zejména pro kolegy ze sociální demokracie, že pro tento návrh v jiných verzích, ale velmi podobných, již hlasovali. Takže pokud zvítězí, řekněme, koaliční věrnost, tak nechť třeba zvítězí v tom třetím čtení, když bude zcela zřejmé, co je a není lepší. Úplně ve finále dodám, že vládní stanovisko k tomuto návrhu je neutrální, takže minimálně v prvním čtení byste to mohli chápat tak, že nemáte pokyn střílet na štáby a nemáte pokyn zadupat nás do asfaltu děj se co děj. Dejte tomu šanci. Děkuji. (Potlesk z lavic poslanců KSČM.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name