|

2013-037-02-001

1. Vládní návrh zákona o evidenci tržeb /sněmovní tisk 513/ - třetí čtení

Date2015-12-18
Meeting2013/037
Agenda Item2013/037/001
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/037schuz/bqbs/b03100101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Předseda PSP Jan Hamáček 1. Vládní návrh zákona o evidenci tržeb /sněmovní tisk 513/ - třetí čtení Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal pan místopředseda vlády a ministr financí a pan zpravodaj pan poslanec Klaška. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 513/3, který byl doručen 8. října 2015. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako tisk 513/4. Prosím pana ministra a ptám se ho, zda zájem vystoupit ještě před otevřením rozpravy. Je tomu tak. Prosím, pane ministře, máte slovo. (Hluk v sále.) Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Dobré ráno. Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl třetí čtení návrhu zákona o evidenci tržeb a připomněl dosavadní průběh projednávání tohoto návrhu v Poslanecké sněmovně. (Hluk v sále.)Návrh zákona o evidenci tržeb byl Poslanecké sněmovně předložen 4. června 2015. Projednávání v prvním čtení bylo zahájeno 19. června 2015, kdy však bylo přerušeno a bylo dokončeno 10. července 2015. Poté byl návrh přikázán k projednání rozpočtovému a hospodářskému výboru. Rozpočtový výbor návrh zákona o evidenci tržeb projednal 2. září 2015 a ve svém usnesení doporučil Poslanecké sněmovně, aby schválila tento návrh zákona ve znění pozměňovacího návrhu uvedeného v tomto usnesení. Téhož dne návrh zákona projednal hospodářský výbor, který nepřijal žádné usnesení. Projednávání návrhu zákona v druhém čtení bylo zařazeno na pořad 31. schůze, avšak 18. září 2015 Poslanecká sněmovna svým usnesením projednávání tohoto bodu přerušila a odročila do 7. října 2015. 7. října návrh prošel na 33. schůzi Poslanecké sněmovny obecnou i podrobnou rozpravou a jeho projednání ve druhém čtení tím bylo ukončeno. Předseda PSP Jan Hamáček Kolegyně, kolegové, prosím o klid v Poslanecké sněmovně. Děkuji. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Následně byl návrh 14. října 2015 projednán rozpočtovým výborem, který ve svém usnesení doporučil Poslanecké sněmovně schválit návrh usnesení pozměňovacích návrhů uvedených v tomto usnesení. Třetí čtení bylo postupně zařazeno na pořad 35., 36., i 37. schůze Poslanecké sněmovny. 35. schůze byla dne 13. listopadu 2015 ukončena, aniž by bylo projednávání návrhu zákona zahájeno. 24. listopadu byla zahájena 36. schůze, na jejímž pořadu byl návrh zákona o evidenci tržeb uveden, ovšem nebyl pevně zařazen na žádný z jednacích dnů. K jeho projednání tedy opět nedošlo. Proto byla dne 4. prosince svolána tato mimořádná schůze, jejímiž jedinými body pořadu jsou návrh zákona o evidence tržeb a návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o evidenci tržeb. Z popsaného průběhu legislativního procesu tohoto návrhu je tedy patrné, že návrh byl předmětem projednávání v Poslanecké sněmovně již několikrát a byl důkladně projednán. Během prvního a druhého čtení byl dán dostatečný čas pro diskusi, který byl také náležitě využit. Opakování argumentů, které byly již vzneseny ve třetím čtení, již nepřináší nové myšlenky a neposouvá nás kupředu. Chtěl bych vás proto požádat, abychom nyní přistoupili k tomu, co ke třetímu čtení náleží a co předpokládá jednací řád Poslanecké sněmovny. Opravám legislativně technických, gramatických, písemných nebo tiskových chyb a následně hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích a o návrhu zákona jako celku. Cílem zákona je vytvoření transparentního a férového podnikatelského prostředí v ČR. Nikdo nemůže popřít, že drtivá většina podnikatelů po takovém prostředí volá. Podnikatelé požadují prostředí, ve kterém mohou své podnikání úspěšně a svobodně rozvíjet. Prostředí, ve kterém dosáhnou úspěchu ti, kteří svému podnikání přistupují zodpovědně, kteří investují svůj čas, energii a své schopnosti, aby jim pak odměnou byli spokojení zákazníci a samozřejmě finanční zisk. Takové podnikatele chceme chránit před těmi, kteří zneužívají systému, porušují pravidla a v konečném důsledku okrádají nejen své konkurenty, ale nás všechny. A my odmítáme takové chování strpět. Americký prezident Barack Obama ve svém inauguračním projevu pronesl větu: Together, we discovered that the free market only thrives when there are rules to ensure competition and fair play. Ano, pokud stát nezajistí podnikatelům rovné podmínky, tak je férová soutěž narušena a podnikání se nemůže svobodně rozvíjet. Zároveň se výrazným způsobem nabourává důvěra v daňový systém, který se tím stává méně a méně funkčním a dále ohrožuje stabilitu prostředí. Naší odpovědností je chránit podnikatele, kteří řádně plní své povinnosti, protože oni podnikají podle daňových zákonů a pravidel, které jim tento stát sám v minulosti nastavil. Proto chceme zlepšit daňovou morálku a narovnat pokřivené vnímání daňových povinností, které zde bylo založeno v minulosti a dlouhodobým neřešením nabralo zvlášť v některých oblastech zcela neakceptovatelné rozměry. Chceme ukázat, že platit daně je normální. Takové daně, které jsou spravedlivé vůči různým vrstvám naší společnosti. Efektivním výběrem daní dokážeme, že Česká republika může mít současně nízké daňové sazby a vyrovnané veřejné rozpočty. V minulých dnech a týdnech zde proběhla vášnivá debata o rozpočtovém určení daní, zejména ve vztahu k daňovým příjmům obcí. Chci zde upozornit, že zákon o evidenci tržeb přinese dodatečné příjmy jak státnímu rozpočtu, tak i do rozpočtu obcí a krajů, a to bez nutnosti zvyšování daňových sazeb, které by nesporně na ekonomiku dopadlo negativním způsobem. Z (nesrozumitelné)vybraných daní díky EET půjde více než pětina do rozpočtu obcí, což po plném náběhu bude představovat více než 3,5 mil. každý rok pro obce navíc. Česká republika nebude v zavádění evidence tržeb průkopníkem. Naopak, ze zemí Visegrádské čtyřky jsme poslední, kdo ještě evidenci tržeb zavedenou nemá. V průběhu příštích dvou let se pak evidenci tržeb zavádět chystá i náš soused Rakousko. Zkušenosti ze zemí, kde byla evidence tržeb zavedena, jednoznačně hovoří v jejich prospěch. Došlo k narovnání podnikatelských prostředí a zefektivnění výběru daní, a to i v takové zemi, jako je Švédsko, tedy v zemích s vysokou daňovou morálkou. Mimochodem, při jednání se zástupci švédské finanční správy jsme jim položili dotaz, zda je pravdou, že švédští podnikatelé rádi a správně platí daně. Odpověď byla inspirující. Ano, ale pouze v případě, že mají jistotu, že daně správně platí i jejich soused. A my se jim snažíme tuto jistotu poskytnout. Finanční správa ČR musí zajistit stejnou jistotu našim podnikatelům. Stejný technický systém, který jsme pro evidenci tržeb zvolili, bude za necelé dva týdny spuštěn ve Slovinsku, tedy v zemi s moderní službovou ekonomikou a vyššími příjmy na obyvatele ve srovnání s námi. Základním rozdílem proti dříve zaváděným systémům je on-line řešení, které odstraňuje riziko manipulace s daty a zkreslování evidovaných údajů. Technologický pokrok tedy umožňuje řešení, které je jak efektivnější, tak přináší významné nižší náklady pro podnikatelskou sféru. Systémy přímého spojení pokladního zařízení s finanční správou volí také například naši sousedé na Slovensku i v Maďarsku. Ministerstvo financí a osobně dostávám mnoho dopisů a mailů na podporu elektronické evidence tržeb. Dovolte mi závěrem citovat z dopisu obchodníka z Českého Krumlova: "Nemám žádný problém se zavedením systému EET, protože tržby nekrátím a nic se pro nás nezmění. A myslím si, že nám to pomůže v nerovném konkurenčním boji a že se konečně dočkám toho, že se vyplatí podnikat poctivě." Tolik EET. Závěrem navrhuji, abychom sloučili rozpravu sněmovních tisků 513 a 514 a aby se o tom hlasovalo.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name