|

2013-036-06-152

152. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 613/ - třetí čtení

Date2015-12-09
Meeting2013/036
Agenda Item2013/036/152
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/036schuz/bqbs/b21415201.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Jan Bartošek 152. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 613/ - třetí čtení Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala v zastoupení navrhovatele ministryně školství mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová a zpravodaj garančního výboru pan poslanec Jeroným Tejc. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 613/3, doručeny byly dne 27. listopadu 2015. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 613/4. Táži se paní navrhovatelky, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Není tomu tak. Otevírám tedy rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky. První přihlášku pan poslanec Jan Klán a připraví se paní poslankyně Jana Hnyková. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jan Klán Děkuji za slovo. Dobrý den, vážený pane místopředsedo, vládo, dámy a pánové. (Setrvalý hluk a neklid v sále.)Opět se dostáváme k určitém evergreenu, kterým je zákon o státní službě. Konkrétně v tomto případě o zahraniční službě. Na úvod je potřeba zmínit, že každý zákon je obecnou regulující normou. Ideální zákon je tedy takový, který nedefinuje výjimky. Jsou-li výjimky nutné, pak by měly být definovány v předmětném určení zákona. V tomto případě, o kterém se tady bavíme, je vlastně věk 70 let. Ta hranice 70 let odchodu ze státní služby. Místopředseda PSP Jan Bartošek se omlouvám, pane poslanče, že vám vstupuji do vaší řeči. Ale poprosím vás opět, kolegyně a kolegové, o klid a o ztišení! Prosím, pokračujte. Poslanec Jan Klán Děkuji. Takže bych pokračoval. Jedná se o věk 70 let, kdy se odchází podle zákona o státní službě pryč. My tady musíme vyřešit osud dvou velvyslankyň, paní Klausové a paní Filipi, kterým buď je, nebo bude 70 let do konce roku, a musely by tedy k 1. 1. 2016 opustit velvyslanectví. Jedná se tedy o tyto dvě velvyslankyně. Když se na to podívám, tak my vlastně, když tu výjimku zase dáme do toho služebního zákona, žádá to Ministerstvo zahraničních věcí, tak by potom mohlo přijít jakékoliv další ministerstvo a říct dobře, tak tu výjimku zrušme úplně nebo nedávejme tam žádný věk 70 let a může tam být třeba do sta let. My jsme nad tím přemýšleli s odborníky, co s tím tedy udělat. A jasně jsem tady navrhoval, že zahraniční služba by měla být upravena určitým prováděcím předpisem, a nikoliv vyjmutím ze zákona o státní službě. Věk 70 let je opravdu problematický. On to řeší pozměňovací návrh ústavněprávního výboru, kde v § 74 odst. 1 se na konci textu písmene h) doplňují slova: "To neplatí pro státního zaměstnance, který byl jmenován na služební místo vedoucího zastupitelského úřadu před dovršením věku 70 let. V takovém případě skončí služební poměr státního zaměstnance dnem 31. prosince kalendářního roku, ve kterém byl odvolán ze služebního místa vedoucího zastupitelského úřadu." Pokud bude přijat tento pozměňovací návrh, s tím tolik nemám problém, protože vyřešíme osud těch dvou velvyslankyní. Ale mně nejde do hlavy, my to nestihneme do konce roku legislativním procesem prohnat, pravděpodobně, Senát a prezident - jak to tedy bude u těchto dvou velvyslankyní k 1. 1. 2016? Jestli Ministerstvo zahraničních věcí připraven nějaký náhradní plán, jak je na těch zastupitelských úřadech jakoby udržet, protože budou muset vlastně odejít pryč? Takže by zajímalo, jakým způsobem to Ministerstvo zahraničních věcí hodlá vyřešit, když to nestihneme přijmout, tuto novelu. Ale se vrátím k tomu pozměňovacímu návrhu, který vlastně říká, že na zastupitelské úřady budou moci být jmenováni i lidé, kteří těsně před dovršením 70 let vlastně tam budou moci jít. Mně to fakt přijde, že to bude určitá trafika pro ty lidi, protože ten požadavek je určitě trochu nesystémový a navíc zavání tím určitým trafikantským klientelismem a posiluje podle politizaci státní správy. A služební zákon to přece nemá dělat, ten odpolitizovávat tu státní správu, to si tady musíme uvědomit. jsem na to poukazoval mnohokrát při projednávání zákona o státní službě. Takže když těch 70 let, ta výjimka, tam bude pro ty velvyslance, tak to bude podle problém a veřejnost to ponese nelibě, protože to bude opravdu vnímat tímto způsobem, že tam ty kamarády potom jaksi odsuneme těsně před věkem 70 let. To je jedna věc. Veřejnost to totiž vezme tak, že si předkladatelé připravují místa, jim voliči dají povel buď k odchodu, než nastane jejich fyzický odchod podle zákona o státní službě. Takže ten věk 70 let, pokud by se neměl vztahovat na velvyslance, nechť to upravíme trochu jinak. A minule tu bylo řečeno, že by zahraniční služba měla mít svůj vlastní zákon, ale říkám, spíš je upravena pouze tím prováděcím předpisem. Nyní se ještě vrátím k jednotlivým načteným pozměňovacím návrhům, které zde byly načteny ve druhém čtení. jsem říkal dobře, nemám problém s tím ústavněprávním pozměňovacím návrhem, který byl přijat na ÚPV, který řeší ten věk 70 let. To je jedna věc, s tím nemám takový problém. klidně pro něj ruku zvednu. Ale pro celkový zákon hlasovat nebudu, protože buď budu osobně držet konzistenci se služebním zákonem, kdy jsem ukazoval, a tady jsem o tom mnohokrát diskutoval, že ten zákon je nedokonalý a že se brzy dočkáme jeho novelizace, a tohle je jen první novelizace, protože těch problémů se vyskytuje daleko víc. Například v oblasti lékařství se vyskytuje problém u lékařské posudkové služby. To je další věc. A prý nás čeká příští rok obsáhlá novela služebního zákona, se na ni hrozně teď těším, protože opět vám ukážu, jak je to nesystémově nastaveno, a spíš se budeme vracet někam k politizaci státní správy než odpolitizování a dávání odborníků do státní služby. Ale nyní ještě k těm pozměňovacím návrhům. mám problém s pozměňovacími návrhy pana poslance Stanjury. jsem to tady říkal minule. Oni pořád, že chtějí nějakou prostupnost ze soukromé sféry do státní správy. jsem proti tomu, aby ze soukromé sféry tam prostě někdo vstupoval, a jsem tady mnohokrát říkal, si stát vychovává své vlastní úředníky. Mají to ve Francii, tak nevidím prostě problém, abychom to neměli my. Takže prostupnost - jsem proti tomu. Pokud jde o ty náměstky. Náměstek politický, odborný náměstek. Pokud bude mít politický náměstek jasně stanovenou agendu, tak existuje, ale samozřejmě musí ji mít stanovenou. Jinak je to zase podle určitá jakoby trafika pro ty kamarády. Pokud jde o problém tzv. regulátorů, což je tady v tomto případě Státní úřad pro jadernou bezpečnost, tak nejdřív že se vyjme ze služebního zákona, pak že tam zase zůstane a zase... Dokonce i samotní představitelé Státního úřadu pro jadernou bezpečnost nevědí, jestli tam mají spadat, nebo nemají spadat. Tak se někdo rozhodne, jestli ano, nebo ne. Myslím, že ten případ regulátorů bude asi řešit poměrně novela služebního zákona, která přijít příští rok, protože pokud tam nemáme dnes hlavu šéfky Českého statistického úřadu, tak se to musí ještě upravovat i u těch ostatních regulátorů. Ale pokud se vrátím k tomu předmětnému problému, který se týká opravdu velvyslankyň v současné době, tak se zamysleme opravdu nad tím, jestli potřebujeme mít stále více výjimek ve služebním zákoně, protože čím víc výjimek bude, tím to bude horší. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name