|

2013-033-01-056

56. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 583/ - prvé čtení

Date2015-10-06
Meeting2013/033
Agenda Item2013/033/056
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/033schuz/bqbs/b01805601.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová 56. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 583/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Dan Ťok. Prosím, pane ministře, ujměte se slova. Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, hlavním cílem novely je rozšíření okruhu činností, který může ze svého rozpočtu Státní fond dopravní infrastruktury financovat, a to zejména za účelem zefektivnění procesu vícezdrojového financování dopravní infrastruktury, čímž dojde k rozšíření okruhu kvalitních projektů, na něž bude možné čerpat prostředky z fondu Evropské unie, například možnost financování správy silnic a dálnic, možnost financování oprav, údržby a správy u významných vnitrozemních vodních cest, včetně možnosti financovat výstavbu, opravy či správu u přístavní infrastruktury v Hamburku, nebo změna u financování cyklostezek z údržby na opravu. Navrženou změnou právní úpravy nebude dotčen celkový objem prostředků, s nimiž fond hospodaří. Dále návrh obsahuje i řadu dílčích procedurálních a organizačních problémů spojených s vnitřní činností Státního fondu dopravní infrastruktury, například úprava terminologie nebo zveřejňování rozhodnutí výboru na webových stránkách fondu namísto ve Věstníku dopravy. Obsahuje i dílčí implementaci směrnice Evropské unie o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru. Dovoluji si vás požádat o podporu předloženého návrhu zákona, neboť obsahuje úpravy pro činnost fondu velmi potřebné. Děkuji za pozornost. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Martin Kolovratník. Poslanec Martin Kolovratník Kolegyně, kolegové, dobré odpoledne. Navážu na pana ministra. Jsme v prvním čtení, takže i moje vyjádření bude zatím stručné a skutečně jenom úvod do problematiky. Jedná se o relativně nevelkou, ale o to důležitější úpravu zákona. Jak řekl pan ministr Dan Ťok, především rozšiřuje účel financování Státního fondu dopravní infrastruktury, jinými slovy zvyšuje množství investic, které stát na základě fondu a tohoto zákona bude moci financovat. V návrhu je dále snaha o odstranění dílčích organizačních a procedurálních komplikací, které jsou spojené s chodem SFDI. Vyplývá to z nějaké praxe, která se tam za poslední roky nasbírala, například je to řešení rozpočtového provizoria a podobně, protože vy, kteří se o dopravu zajímáte, víte, že rozpočet SFDI je navázán na státní rozpočet. Co je důležité říci: celkové objemy prostředků, se kterými SFDI hospodaří, nebudou touto novelou ovlivněny, protože ty stále spadají pod politické rozhodnutí vlády, resp. Sněmovny a hospodářského výboru. Díky rozšíření činností ale budeme mít větší šanci na čerpání prostředků Evropské unie. Vybral jsem si několik nejdůležitějších bodů, které tam jsou nově navrženy. Je to za prvé možnost financování místních komunikací, ovšem ne všech, aby teď nezajásali starostové a primátoři obcí. Nebude to možno na všechny místní komunikace, ale bude to přesně specifikováno na místa, kde kříží dálnice, silnice, celostátní nebo regionální dráhy. Budeme mít možnost také otevřít financování multimodálních překladišť a jejich napojení na dopravní infrastrukturu. A dále v rychlosti - stroje a zařízení nezbytná pro výstavbu, modernizaci, opravy a údržbu, to znamená nejenom tvrdé investice do povrchů nebo do silnic a železnic, ale i na stroje, které se k tomu používají. Bude to využito také hodně na železnici. A konečně i takový drobný dodatek, movité a nemovité věci spojené s provozováním přístavu ve Spolkové republice Německo ve městě Hamburk. Jak jsem zmiňoval drobná organizační a procedurální vylepšení, tak tam se to týká například posunutí termínu návrhu rozpočtu vládě o měsíc. Možnost mít prostředky i na jiných účtech než v České národní bance. Zpřesnění a taky zmocnění hospodářského výboru rozpočtovat o změnách nad 15 %. A konečně posunutí předložení účetní závěrky o tři měsíce a zmíněné rozpočtové provizorium, kdy pokud by stát hospodařil s rozpočtovým provizoriem, tak ten SFDI bude moci být trochu operativnější. Závěrem teď v prvním čtení uvedu, že autorem návrhu je Ministerstvo dopravy a SFDI. Návrh je připraven od nich, a tedy v souladu s jejich záměry. Nepředpokládám tam nějaký závažný politický střet, ale spíš věcnou debatu v hospodářském výboru, který by měl být garančním výborem k tomuto zákonu, a tam se těším na další pozměňovací návrhy a vylepšení k tomuto zákonu. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name