4. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 416/ - druhé čtení
Předseda PSP Jan Hamáček4.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.243/2000Sb.,orozpočtovémurčenívýnosuněkterýchdaníúzemnímsamosprávnýmcelkůmaněkterýmstátnímfondům(zákon o rozpočtovém určení daní),vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk416/-druhéčteníTentobodjsmepřerušilivečtvrtek17.9.na31.schůzivpodrobnérozpravě.Zaprvéprosím,abymístaustolkuzpravodajůzaujalpanposlanecVolný,kterýjezpravodajem,asoučasněmístopanaministraBabišepanministrprůmysluaobchodu.Zeptámsejich,jestlichtějívystoupit.Nenítomutak.PanízpravodajkaKovářovátakénechcevystoupit.Vtompřípaděbudemepokračovatvpřerušenépodrobnérozpravě.PanposlanecVilímec.Prosím.Poslanec Vladislav VilímecVáženýpanepředsedo,kolegyněakolegové,dovoltemi,abychsevpodrobnérozpravěpřihlásilkesněmovnímudokumentu2601,cožjenávrhposlancůVladislavaVilímce,ZbyňkaStanjuryaAdolfaBeznosky.Jetonávrh,kekterémusemýmjménempřihlásilvposlednírozpravějižpanposlanecStanjura.Nicménědošlokněčemu,coneníobvyklé.Sněmovnídokumentsenáhleztratilzesouborusněmovníchdokumentů,takžejsembylkontaktovánjakMinisterstvemfinancí,takrozpočtovýmvýborem,jestlijsmeskutečnětentonávrhpodali,činepodali.Teprvepoté,kdyžjsempřisvědčil,žejsmetopodaliažesektomuještěpřihlásím,taknajednoubylnávrhobjeven.Nejsemodborníknaelektronickémožnosti,kteréSněmovnavrámcipočítačovésítěmá,nicméněsetostalozatudobu,kdyjsemposlancemodroku2006,poprvé.Abychomučinilizadostpřípadnýmnámitkám,taksepřihlašujiktomutosněmovnímudokumentu2601akrátcehotakéodůvodním.Jepravdou,žetentovládnínávrhzákonařešírozpočtovéurčenídaníspojenésúzemnímisamosprávnýmicelkytypukrajů,nikolivobcí,nicméněrozpočtovéurčenídaníjenávrhzákona,kterýsenetýkápouzekrajů,aleiobcí.Jakojelegitimnízestranyhejtmanůpožadovatnavráceníonohojednotnéhoprocentanasdílenídanívpřípaděkrajůiudanězpřidanéhodnotyzasituace,kdykoalicechcerušitdůchodovoureformu,taksamozřejmějetentopožadaveknamístěalegitimníivpřípaděobcí.Vpřípaděobcínelzetakézůstatnapůlicesty.Koneckoncůdobřevíte,žezákladnímstavebnímkamenemsamosprávyjsouobce,kterýchmámetéměř6250.Návrh,kterýjsmejižpodalivobdobnémsloženínarozpočtovémvýboru,jevelmivstřícnývůčiMinisterstvufinancí,velmišetrnývůčiMinisterstvufinancíalogický.Onsamozřejměpředpokládá,žekesjednocenémuprocentuvpřípaděobcísenelzedobratizarok,aležetadymusíbýtvytvořenjakýsičasovýprostor,protozměna,postupnésjednoceníjerozvrženoaždoroku2018.Návrh,kterýjsmepředložili,předpokládá,rok2016,ževpřípaděobcíavpřípadějejichpodílunaDPHsenicměnitnebude,takžetentonávrhneohrozíprojednávánístátníhorozpočtu,alepředpokládáod1.ledna2017,žesezměnístávajícíprocentoz20,83na21,83aod1.ledna2018bypakdošlokesjednocenína23,58procenta.Panministrfinancítadynení,aletonevadí.OnbylpřítomennaSvazuměstaobcí,kdysedebatovalootěchtověcech,slyšelargumentystarostů,slyšeldůvody,pročjepotřebaktétozměněpřistoupit.Ministerstvofinancíknašemunávrhu,kterýjsmejižpodalinarozpočtovémvýboru,mělodvěpřipomínky.Prvnípřipomínkaspočívávtom,žesevminulýchletechzhrubadvakrátměnilorozpočtovéurčenídaníobcímsnějakýmplusovýmznaménkem.Druhápřipomínkajetakovázvláštnípřipomínka.Narozdílodkrajů,kterésepotýkajíshoršímhospodařením,obcehospodařílépe,hospodařídobře,protojenamístějimnicnepřidávat.Prvnípřipomínka,byťnaprvnípohledvypadálogicky,neobstojí.Druhápřipomínkajehodněúsměvná.Prvnípřipomínkaspojenástím,žeseměnilydvakráturčitéukazatelerozpočtovéhourčenídanívroce2008a2013,neobstojívtomsmyslu,žejakvroce2008,takvroce2013mělyzměnyvíceméněnarovnaturčiténeodůvodněnérozdílyvjednotlivýchvelikostníchkategoriíchobcí.Starostovédobřevědí,ženapříkladvroce2013bylocílemnarovnatvelmišpatnoupoziciobcímezi1500a10000obyvatel,určitěsidobřevzpomenounagrafickýprůběhrozpočtovéhourčenídaní,kdebylajakásisedlinaobcído10000obyvatel.Tosezčástipovedlo.Alemusímpoznamenat,žeměstavětšíneždvacettřicettisícobyvatelnatétozměněnijakneprofitovala,adokonceněkterákrajskáměsta,napříkladČeskéBudějoviceneboZlín,Pardubice,naopaknatomztratila.Takžesenedáříci,žebytytozměnyvedlyknějakémuplošnémunavýšenírozpočtovéhourčenídaní.Protoprvníargumentpovažujutakézaneakceptovatelný.Druhýargumentjeúsměvný.Myslím,žepodmiňovatzměnyrozpočtovéhourčenídanítím,žeobcebudouhůřehospodařit,protojepotřebajimjaksipřidatnarozpočtovémurčenídaní,jeúsměvné.Víte,jánebududlouhomluvit,protožejsemsivědom,žejepodrobnározprava.Alekdyžsivzpomenemepřed15lety,takpodílobcínaDPHbyl20,59procenta.Po15letech,kdydošlokobrovskýmzměnámvpovinnostechobcí,kterénebylydoprovázenyodpovídajícímpřesunemfinančníchprostředků,jepodíl20,83procenta.Toznamenáo24setinprocentavyšší.Návrhjetakéodůvodněntím,ženarozdílodkrajůvnovémplánovacímobdobíjepropotřebyobecníchinfrastruktururčenopouzeminimumprostředků.Vítedobře,žezevropskýchpeněznebudemožnéfinancovatnapříkladrekonstrukcemístníchkomunikací.Ano,jdeopostupnénavýšenírozpočtovéhourčeníobcíprotiautonomnímuvývojicelkověo10miliardkorun,alejetorozvrženonaurčitáléta.Prorok2017jetozhruba3,5miliardyateprveodroku2018jetotěch10miliardkorun.Myslím,žestarostovésizasloužízvláštěvtomtoobdobí,abyvědělinajehokonci,sjakýmifinančnímiprostředkymajípočítat,aitentonávrhktomutosměřuje.Jetonávrh,kterýjekoncepční,kterýnenínepřátelskývůčiMinisterstvufinancí,alekterýjasněříká,žeto,copřípadněnastaneukrajů,musínastatiuobcí.Víte,rozpočtovéurčenídaní,ajájsemjaksipamětníkem,vždyckyplatízásada,žekdoseneozve,nemůžetaképočítatsžádnýmnavýšenímfinančníchprostředků.Jetřebasiuvědomit,ženejdeoprostředky,kterébyplynulymimosektorvládníchinstitucí,naopakpřispějíkvytvořeníinvestičníchzdrojů,kterébudoujinakvobecníchrozpočtechchybět.SamozřejměMinisterstvofinancíasoučasnávládamůžetakovýnávrhodmítnout.Můžesetopravděpodobněstát.Pakaleříkávšemstarostůmzhruba6250obcí,žejeobcetoliknezajímají,žemajídostatekpeněz,žejejejichchybou,žesesnažídobřehospodařitvrámcistávajícíhorozpočtovéhourčenídaníadokážouzodpovědněnakládatavyjítsesvýmirozpočtovýmiprostředky.JinaknelzedosavadníargumentyMinisterstvafinancívzásaděinterpretovat.Váženékolegyněakolegové,vzhledemktomu,žetentonávrhsenetýkároku2016,žezatěžujepostupněoblastjakobyveřejnýchfinancí,protožesamozřejměpodílnasdílenýchdaníchseneplatízestátníhorozpočtu,aleoblastveřejnýchfinancíjakotakových,takbychpožádalctěnékolegyněakolegy,zvláštěty,kteřímajízkušenostizkomunálnípolitiky,abytentonávrhvelmidůkladněprostudovaliapokudmožnojejpodpořilivetřetímčtení.Děkujizapozornost.