15. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 309/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Jan Bartošek15.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.248/2000Sb.,opodpořeregionálníhorozvoje,vezněnípozdějšíchpředpisů,aněkterédalšízákony/sněmovnítisk309/-druhéčteníZpověřenívládypředloženýnávrhuvedeministryněpromístnírozvojKarlaŠlechtová.Jáváspožádám,paníministryně,abysteseujalaslova.Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla ŠlechtováVáženýpanepředsedající,váženédámyposlankyně,váženípánovéposlanci,přednesuvámzdetrošičkudelšíúvodníslovo,protožetentozákonjevelicenáročnýavpodstatětadytéměřroknebyl,bylpřečtendoprvníhočtenípředmnohaměsíci.ZákonoregionálnímrozvojijeveliceklíčovýproČeskourepubliku,atoprokraje,města,obceasamozřejměvneposlednířaděiprostátvohledučerpáníevropskýchfondů.Rádabychvásseznámilasobsahemceléhovládníhonávrhunovelyzákonaopodpořeregionálníhorozvoje.Cílemčástizaměřenénapodporuregionálníhorozvojejeupřesnitzpůsobapodmínkypřípravyavyužitístrategickýchcelostátníchiregionálníchdokumentů,uvéstprávníúpravupodporyregionálníhorozvojedopodobyodpovídajícísoučasnýmpotřebámapodmínkám.Zmíněnésoučasné-Místopředseda PSP Jan BartošekOmlouvámse,paníministryně,alepožádámkolegyakolegyně,abyseztišili,abychomdobřerozumělitomu,cozdeříkáte.Prosím,pokračujte.Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla ŠlechtováDěkuji.Zmíněnésoučasnépotřebyapodmínkysepodstatnělišíodsituacekroku2000,vnížbylapůvodníprávníúpravapodporyregionálníhorozvojekoncipována.Jdepředevšímorozloženípůsobností,zčástistrukturusprávníchúřadůavneposlednířadětaképrocesníúpravynapříkladvoblastiposkytovánídotací.NaterminologickéúpravystrategickýchdokumentůnavazujínavrhovanéúpravyvzákoněokrajíchavzákoněohlavnímměstěPraze.Část,kterájezaměřenavrámcitétonovelynapolitikuhospodářské,sociálníaúzemnísoudržnosti,obsahujenávrhynapřesnějšívymezenípůsobnostivčetnězákonnéhoukotveníkoordinačníroleMinisterstvapromístnírozvoj,kterámubyladosudsvěřenapouzeusnesenímivlády.PotřebaposílenícentrálníkoordinaceplynezpodmínekapožadavkůobsaženýchvnařízeníchEvropskéunieatakévDohoděopartnerství,kterájestřechovýmdokumentem,díkykterémujsmezískali...(odmlka pro značný hluk v sále)...650miliardkorunnaprogramovéobdobí2014až2020.PředlohaseztohotopohleduzabývátedyivytvořenímpodmínekpronastaveníimplementačnístrukturyprogramůEvropskéunievsoučasnémprogramovémobdobí.Původněbylocílemnavrhovanéúpravyivytvořenípodmínekprodalšípůsobeníregionálníchradregionůsoudržnosti.PovyjednáváníoperačníchprogramůsEvropskoukomisíbyloodtohotořešeníupuštěno,atovzhledemktomu,žeEvropskákomiseneakceptovalatytoregionálnírady,úřadyregionálníchrad,jakozprostředkujícísubjektvrámciIntegrovanéhoregionálníhooperačníhoprogramu.DotčenouproblematikuakromětohoidalšípodmínkyplynoucízpotřebyreagovatnaaktuálnístavpřípravyimplementaceprogramůzEvropskéunieupravujíodlišnépozměňovacínávrhy,kteréjsoupodpořenévýboremproveřejnousprávuaregionálnírozvojPoslaneckésněmovny.Typozměňovacínávrhyzahrnujípředevším-jásekekaždémupozměňovacímunávrhunáslednětrochudetailněvyjádřím.Oprotizněnínávrhunovelyzákonaopodpořeregionálníhorozvojezezáří2014,kdyzdebylonačtenoprvníčtení,došloknásledujícímzměnám.Došlokvypuštěnípodmínekpročinnostregionálníchradregionůsoudržnostivpozicizprostředkujícíhosubjektuvprogramovémobdobí2014a2020adílčíúpravy,kterésouvisejísdokončovánímúkolůřídicíhoorgánuregionálníhooperačníhoprogramuvrámciprogramovéhoobdobí2007a2013.DáledošlokúpravěCentraproregionálnírozvoj,atojakoslužebníhoúřadu,kterápotvrzujezačleněnípříslušnýchustanovenítýkajícíchsenovězřízenéhocentraproregionálnírozvojČeskérepublikyjakoslužebníhoúřadudoprávníhořádu.Dalšízměnajezměnazákonaostátníslužbě,jejímžcílemjeumožnitúčastzaměstnancůregionálníchradvevýběrovýchřízeníchnaslužebnímístaněkterýchpředstavenýchpodlezákonaostátníslužbě.Dalšíklíčovouzměnoujevytvořeníprávníchpodmínekprovýkonpůsobnostiněkterýchstatutárníchměstjakozprostředkujícíchsubjektůoperačníchprogramůvoblastiintegrovanýchúzemníchinvestic,takzvanýchITI.VČeskérepublicejichmámesedm.Vtétosouvislostimidovolte,abychodůvodnilapotřebunavrhovanéúpravyodpovědnostiměstazaškoduzpůsobenoupřivýkonučinnostízprostředkujícíhosubjektuoperačníhoprogramu.Úvodembychrádapředeslala,žerozsahazpůsobvýkonupřenesenépůsobnostiměstemvčetněvazebnačinnostivykonávanévjehosamostatnépůsobnostinejsoupředevšímsohledemnapřímopoužitelnéúpravyobsaženévnařízeníchEvropskéuniesrovnatelnéspřenesenoupůsobnostízabezpečovanouměstynebojinýmiorgányúzemníchsamosprávnýchcelkůvjinýchagendáchstátnísprávy,upravenýchnárodnímiprávnímipředpisy.Podleúpravyobsaženévpozměňovacímnávrhumámítměstoprostřednictvímjímustanovenéhozprostředkujícíhosubjekturozhodujícíúlohupřivýběruprojektů.TotosetýkápořádtéoblastiITI,toznamenátěchúzemníchteritoriálníchinvestic,knimžvydávázávaznéstanoviskoprořídicíorgánprogramu.Tadybychchtělazdůraznit,ženositeléúzemníchteritoriálníchinvesticjsoutedyzprostředkujícímisubjektyabudouvybíratprojekty,toznamená,žeseopravduzapojujídoprogramůjakozprostředkujícísubjekt.Budouknimdávatzávaznéstanovisko,kterémusírespektovatřídicíorgán.MytoteďsamozřejměřešímepředevšímvIntegrovanémregionálnímoperačnímprogramu.Současněovšembudeměstoplnitidalšírolesouvisejícísřízenímintegrovanýchnástrojůvjehosamostatnépůsobnosti.Budenositelem,zpracovatelematakékoordinátoremnaplňováníintegrovanéstrategie,tedyreferenčníhodokumentu,vevztahukněmužmábýtposuzovánapřijatelnosthodnocenéhoprojektu.Městosamobudetaképříjemcemdotacíprovlastníprojekty.Rozsahazpůsobzapojeníměstadoadministraceintegrovanéhonástrojemůževéstkevzájemnémuovlivňovánívrámcirůznýchpůsobnostíakestřetuzájmů.Městovefunkcizprostředkujícíhosubjektumusíprotojednatsplnouodpovědností,svědomím,ženetransparentníanekorektnípostupypřivýběruprojektůmohouvesvýchdůsledcíchvéstikeškodámvzniklýmvdůsledkumožnéhoneproplaceníčástivýdajůEvropskouunií.MinisterstvavroliřídicíchorgánůbudoumítvsouladusprávníúpravoupřijatounaúrovniEvropskéuniečinnostomezenouprimárněnakontrolusprávnostipostupůměstbezmožnostizásahudovýběruprojektů,toznamená,žetobudečistěvgescinositeleintegrovanéteritoriálnístrategie.NavrhovanouzákonnouúpravuodpovědnostiměstazaškoduzpůsobenoupřivýkonufunkcezprostředkujícíhosubjektupovažujemejakoMinisterstvopromístnírozvojzaplněoprávněnou.Nemůžebýtřešenapouhousmluvníúpravou,protožejinakbyodpovědnostneslstát.Atadyjenutnéopravdusirozmyslet,zacovšenášstátmánéstodpovědnost.Platnýzákonoodpovědnostizaškodupřivýkonuveřejnésprávysevztahujepouzenaškoduzpůsobenoujednotlivcům,kdystát,kterýjeprimárněpovinenjiuhradit,následněvymáháformouregresupředmětnoučástkuodpříslušnéhoúzemníhosamosprávnéhocelku.Přivýkonufunkcezprostředkujícíhosubjektuovšemmůževzniknoutškodapřímostátu,pokudmunebudezfondůEvropskéunieproplacenpředpokládanýpodílnapodporuprojektu.Tutooblastzákonoodpovědnostizaškodupřivýkonuveřejnésprávynepokrývá.Čilivpřípaděvýkonučinnostízprostředkujícíhosubjektusejednáovýkonstátnísprávy,přikterémjakákolivpovinnostukládanáúzemnímsamosprávnýmcelkůmmusíbýtpodloženazákonnouúpravou.Řešeníodpovědnostizafunkcizprostředkujícíhosubjektupouzeprostřednictvímveřejnosprávnísmlouvybymohlobýtbezodpovídajícízákonnéúpravyzpochybňováno.Teďmluvímpředevšímoauditech,mluvímopostupechřídicíhoorgánu,toznamená,žepokudněkdovykonávárolizprostředkujícíhosubjektuvrámciITI,takmusínéstiodpovědnostzasvoučinnost,kterouzdeprávězmiňuji.BeznavrhovanéúpravybyČeskárepublikanemělakdispozicidostatečnýprávnízákladprovymáháníškodyasamozřejměúhraduveškerýchkorekcí,kterézčinnostinositeleITImohoubýt.Sohledemnafinálníkontrolusprávnostipostupuměstpřivýběruprojektů,kteroubudouprovádětřídicíorgány,budenavrhovanáúpravareálněpoužitelnápouzevpřípadechzjevnéhozneužitípravomociměst,napříkladformouvědoméhouváděnínepravdivýchinformacíčipodvodem.Tadyjedůležitézmínit,ževeškeréúpravy-anejenvtomtozákoně,alevšechnyzákonymytadyzpracovávámeavyschvalujetevdomnění,žesamozřejměnebudou...(Ministryně se odmlčela a zadívala se směrem ke hlučícím poslancům.)