|

2013-028-01-001

1. Návrh na vyslovení nedůvěry vládě České republiky

Date2015-05-26
Meeting2013/028
Agenda Item2013/028/001
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/028schuz/bqbs/b00100101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Předseda PSP Jan Hamáček 1. Návrh na vyslovení nedůvěry vládě České republiky Skupina 50 poslanců využila svého práva a podle § 84 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, podala návrh na vyslovení nedůvěry vládě. Prosím tedy, aby se za navrhovatele postupně ujali slova ti, kteří jsou přihlášeni. Mám zde přihlášku pana poslance Fialy a současně tedy předsedy ODS, potom pan předseda klubu TOP 09 Miroslav Kalousek, a pokud bude mít zájem vystoupit, tak za klub Úsvit i pan poslanec Černoch. To jsou tedy navrhovatelé. Potom v rozpravě samozřejmě dám prostor dalším, jak těm přihlášeným, tak v případě potřeby uplatníme i přednostní právo. Nejprve pan předseda Fiala, potom pan předseda Kalousek a potom pan předseda Černoch. Pane předsedo, máte slovo. Poslanec Petr Fiala Vážený pane předsedo, vážený pane premiére, vážení členové vlády, dámy a pánové, chci vysvětlit důvody, které nás vedly k tomu, že jsme se jako opozice rozhodli využít institutu - a zdůrazňuji a potvrzuji, že mimořádného institutu - vyjádření nedůvěry vládě, proč jsme se rozhodli svolat tuto schůzi, proč jsme se minulý týden dohodli se stranou TOP 09 a hnutím Úsvit na tom, abychom se tu dnes sešli. musím konstatovat, že se Sobotkovou vládou, kterou nazývám socialisticko-manažerskou vládou, jsme nespokojeni od jejího vzniku. Říkáme to od prvního dne. Ale to není důvod, proč jsme svolali tuto schůzi. Nám samozřejmě vadí spousta socialistických opatření, jako je komplikace daňového systému zavedením třetí sazby DPH, vadí nám plány na nové daně, vadí nám skryté zvyšování stávajících daní, vadí nám samozřejmě také zvyšování sociálních výdajů. Vadí nám pochopitelně příliš časté změny daňových zákonů na poslední chvíli. Jenom loni se daně zvyšovaly šestkrát. Vadí nám spousta opatření, když se ruší návrhy, které nemají alternativu, nemají žádnou koncepci. Vzpomeňme si na druhý důchodový pilíř, vzpomeňme si na zdravotnické poplatky. Vadí nám také samozřejmě utrácení peněz třeba na zvyšování provozních nákladů ministerstev, kdy se jenom zvyšuje byrokracie, počet úředníků, ale nemá to žádný dobrý dopad na občany. Vadí nám samozřejmě také regulace životů běžných lidí. Vzpomeňte si na nápady na obnovení přechodných pobytů, povinnosti posílat děti do školky v posledním roce před nástupem do školy, sjednocené přijímačky a spousta dalších a dalších socialistických nápadů. Vadí nám centrální registry, vadí nám také to, že vláda dostatečně neinvestuje, ohrožuje naši budoucnost, a vadí nám samozřejmě především třídní boj, který tato vláda vede proti živnostníkům, proti drobným podnikatelům, proti pracovitým lidem v této zemi a který vyvrcholí tím pokusem přijmout registrační pokladny. Dámy a pánové, to všechno nám vadí. Proti tomu tady opakovaně hovoříme, ale to není důvod, proč jsme svolali tuto schůzi. Existují desítky rozhodnutí, se kterými se nemůžeme smířit, které nám vadí, protože všem aktivním a pracovitým lidem postupně berou svobodu. Existují desítky návrhů a opatření, která se nám nelíbí, protože omezují, kontrolují, zatěžují pracovité lidi a slušné občany. S těmito nápady vlády pana premiéra Sobotky bojujeme, polemizujeme, vysvětlujeme, utkáváme se na půdě Poslanecké sněmovny a respektujeme, že tato vláda většinu. Chápeme to jako boj mezi levicovou vládou a pravicovou opozicí a není to pro nás důvod, abychom svolávali tuto mimořádnou schůzi ve snaze vyslovit vládě nedůvěru. Ten důvod, proč jsme dnes tady, je jediný a bych byl moc rád, kdybyste si ho všichni uvědomili, sedíte v opozičních lavicích, kde si ho uvědomujeme, nebo jste ve vládní koalici. Tím důvodem je střet zájmů vicepremiéra vlády a ministra financí a majitele holdingu Agrofert v jedné osobě. A bych dokonce řekl - teď nejde o ten permanentní střet zájmů, kterého jsme tu svědky od chvíle, kdy tato vláda vznikla. Teď to není jenom ten stálý střet zájmů. Teď je to zneužití moci ve prospěch jedné skupiny, ve prospěch jedné firmy, ve prospěch jednoho muže. Ano, pan vicepremiér, pan ministr financí a předseda hnutí ANO zneužívá, využívá svou politickou moc k tomu, aby získal ekonomický prospěch pro svou firmu Agrofert. A dámy a pánové, nejsme jediní, kdo si toho všímá. Není to jenom pravicová opozice, která téma Babiš a která si toho všímá. To vůbec není pravda. Všimli si toho i zástupci ostatních dvou vládních stran, tedy kromě hnutí ANO, a mluvili o tom, a mluvili o tom i poměrně otevřeně. My jsme ale jediní, kteří před tím nestrkají hlavu do písku a kteří jsou připraveni něco dělat. bych vám tady připomenul slova premiéra této vlády pana Bohuslava Sobotky, která řekl v březnu 2014. Cituji: bych osobně pokládal za nejčistší řešení, kdyby si pan Babiš vybral mezi tím, jestli bude podnikatel, nebo politik, a zvolil roli politika. Tolik před více než rokem pan premiér. K tomu pan premiér v březnu 2015 dodal: Problémem je ale fakt, že se předseda našeho koaličního partnera ANO Andrej Babiš po vstupu do vrcholné politiky, po vstupu do pozice místopředsedy vlády a ministra financí nevzdal svého ekonomického a mediálního vlivu. Koncentruje tak nyní v jedné osobě politickou, ekonomickou i mediální moc v rozsahu, jaká nemá v naší zemi po roce 1989 obdoby. Dostává se tak díky tomu do permanentního rizika střetu zájmů. Naše zákony týkající se právě střetu zájmů, financování politických stran a regulace mediálního trhu nebyly na nic takového připraveny. O to větší je současná odpovědnost sociální demokracie jako tradiční vnitřně demokratické a svobodné politické strany. Odpovědnost za udržení demokratických pravidel a podmínek pro svobodnou politickou soutěž. Odpovědnost za to, že naše vláda - stále cituji pana premiéra - bude vždy důsledně hájit veřejný zájem. Konec citátu výroku pana předsedy vlády z března 2015. Ano, pane premiére, s většinou toho, co jste tady řekl, souhlasím. Je to vaše odpovědnost. Je to odpovědnost vaší politické strany, ale bohužel, vy o odpovědnosti mluvíte, ale nic s tím neděláte. Tváříte se, že je všechno v pořádku, a tím nehájíte důsledně veřejný zájem. A to, že si to uvědomuje i další, nejmenší člen vládní koalice, o tom svědčí slova Pavla Bělobrádka, který v březnu 2015 řekl: To, že tady to propojení je, věděli voliči před volbami. Ani vstupem do politiky na tom Andrej Babiš nic nezměnil. Konečně, ani to nesliboval. Je to hodně nestandardní, nicméně je to realita. Tak , když je něco hodně nestandardní v demokracii, tak mám ve zvyku zpozornět. Souhlasím s panem vicepremiérem, že to je hodně nestandardní, ale se nehodlám smířit s tím, že to je realita. Ono to totiž není tak, že voliči věděli o střetu zájmů Andreje Babiše před volbami. O střetu zájmů věděli, ale nevěděli, že Andrej Babiš tohoto střetu zájmů začne využívat a že začne opravdu používat politickou moc pro svůj obchodní prospěch, pro svůj byznys, pro zisk svých firem. Nicméně když jsem pozoroval dění posledních dnů, tak asi na rozdíl od pana vicepremiéra jiní členové KDU-ČSL s touto situaci nějaký problém mají, protože pan ministr Jurečka měl tuto sobotu potíže při obhajování postu prvního místopředsedy strany, protože mnoho delegátů KDU-ČSL jasně řeklo, že není jasná jeho role v návrhu na další podporu biopaliv, a nepochopili, proč panu ministru Babišovi sehrál tak ochotně bílého koně a ujal se novely, která prodlužuje daňové úlevy pro řepková biopaliva do roku 2020, aby tak pomohl zakrýt ten nejmarkantnější střet zájmů, kterého se ministr Babiš dopouští. Jak konkrétně vypadá to zneužívání, využívání politické moci Andrejem Babišem ve prospěch jeho firem? tady připomenu pár skutečností, pár čísel. Nebudu mluvit o tom, o čem jsme tady mluvili opakovaně, a to je zákon o spotřební dani, tedy podpora biopaliv, kde je to markantní a kde navíc došlo k naprosto pokryteckému jednání jak poslanců z hnutí ANO, tak poslanců z jiných vládních stran. Mohu připomenout další, podobnou záležitost a to byla obnova zelené nafty, na jejímž znovuzavedení finanční zisk pro firmu Agrofert je 32 milionů korun. To, že tu nějaký střet zájmů je, přece všichni víme. to i Andrej Babiš, proto na schůzích vlády nejméně sedmkrát v poslední době oznámil střet zájmů. Mohu vám i vyjmenovat ty kauzy, kterých se to týká. Bude-li to tak pokračovat, tak samozřejmě Andrej Babiš nebude moci ve vládě hlasovat téměř o ničem, protože bude mít u všeho střet zájmů, a pak si mohu položit otázku, jestli v vládě nebude zbytečný. Ale pan ministr Babiš vyhlásí střet zájmů, někdo jiný se ochotně za něj ujme prosazování jeho zájmů, jeho ekonomických zájmů, předloží ve vládě to, co připravilo Ministerstvo financí, předloží to tady v Poslanecké sněmovně, a ten faktický střet zájmů a to faktické zneužití moci tady nakonec stejně nastane. Mohu pokračovat v těch konkrétních příkladech. Firmy z Agrofertu se účastní veřejných zakázek, výběrových řízení a ty zakázky vyhrávají. Připomeňme si obří zakázku na zpracování dřeva Lesů České republiky, kterou zčásti získala firma Uniles holdingu Agrofert, anebo, ony jsou to maličkosti, ale to je vidět, že si Agrofert nemůže pomoct, z minulého týdne 5,4 milionu korun na propagaci turistického ruchu přidělenou Ministerstvem pro místní rozvoj, které shodou okolností řídí nominantka hnutí ANO. To, co je dnes také mimořádně závažné, na co jsme dnes upozornili veřejnost na tiskové konferenci, jsou investiční pobídky, které přišly nebo přicházejí nebo přijdou firmám, které vlastní ministr financí. Těmto firmám byla odpuštěna daň z příjmu ve výši 1,5 miliardy korun v roce 2014, tedy schválila to současná vláda, a to číslo 1,5 miliardy korun je nesmírně zajímavé ve srovnání s rokem 2013. V roce 2013 totiž firmy z holdingu Agrofert na investičních pobídkách nezískaly ani korunu, takže minimálně v tomto případě se účast ministra financí a majitele holdingu Agrofert ve vládě nepochybně této firmě vyplácí. A opravdu se zdá, že Agrofert prosperuje. Skupina Agrofert v roce 2014, kdy tedy byl Andrej Babiš ministrem financí, meziročně zvýšila nekonsolidované tržby o 3 miliardy korun na 239 miliard a hrubý nekonsolidovaný zisk Agrofertu očištěný o výnosy z přijatých dividend stoupl o 19 procent na 6,8 miliardy korun. kladu jenom otázku, na kterou si můžete odpovědět sami, jak je možné, že se firmě Agrofert tak dobře daří, tak mimořádně daří ve chvíli, kdy její majitel se přestal naplno věnovat jejímu řízení a věnuje se své činnosti ve vládě. Na tuto otázku odpovídat nebudu, ale doufám, že si odpověď uděláte každý sám, resp. že si aspoň tuto otázku také položíte. Co z toho všeho vyplývá. Vyplývá z toho jednoznačně to, že premiér vlády nemá aktivity svého ministra financí pod kontrolou, protože jinak by nemohl dopustit to, co sám označuje za problematické, že v tomto směru vládu neřídí, anebo, a to je ještě horší, že tuto situaci nechce řešit. A pokud tuto situaci nechce řešit premiér, pokud ji nechtějí řešit demokratické politické strany zúčastněné ve vládě, pak tuto situaci musí řešit opozice. Proto jsme dnes tady a proto jsme vyvolali hlasování o nedůvěře vlády Bohuslava Sobotky. Dámy a pánové, protože si zjevně pan premiér s touto situací neví rady a protože my jsme konstruktivní opozice, tak si dovolím navrhnout panu premiérovi řešení, které ho nenapadlo, ale které by nám pomohlo dostat se z situace, která je ostudou České republiky a která nemá v jiné demokratické zemi obdoby. Jaké tedy navrhujeme řešení? Jedna možnost je, že pan ministr Babiš změní rezort. Nebude ministrem financí, nebude ministrem průmyslu a obchodu, nebude ministrem zemědělství, ale bude třeba ministrem - nechci panu premiérovi radit - práce a sociálních věcí, kultury, zahraničí nebo něčeho, kde se nebude dostávat do tohoto permanentního střetu zájmů. A ta druhá varianta - a nejlepší by bylo, kdyby se to stalo dohromady - je, že se důsledně oddělí činnost firmy Agrofert od státu. A to tak, že Agrofert ani jeho dceřiné společnosti se nebudou hlásit do výběrových řízení státu a jeho organizací včetně státních firem, že Agrofert nebude čerpat národní dotace ani investiční pobídky a že vláda nebude psát zákony určené na míru několika společnostem, které - a jaká náhoda! - především vyhovují holdingu Agrofert. Dámy a pánové, po tom, co jsem řekl, asi nikoho nepřekvapí, že vláda nemá naši důvěru. Vláda nemá naši důvěru z řady důvodů. Z těch důvodů, jakou dělá politiku, jakým způsobem postupuje, jak útočí na pracovité a slušné lidi. Ale my, a to jsem řekl v úvodu, uznáváme výsledky voleb, akceptovali jsme fakt, že máme socialistickou vládu, a podle toho postupujeme v Poslanecké sněmovně. Ale nemůžeme se smířit s faktem, nemůžeme se smířit se skutečností, že zde dochází k zneužívání moci ve prospěch ekonomických zájmů. To nejde jenom o to, že se někdo obohatí. Jde i o to, že jsou zde porušována základní pravidla demokratické kultury, že jeden podnikatel ve vládě přihrává své firmě výhody, přihrává své firmě finanční prostředky a ostatní mu to dovolují. To je opravdu vážný důvod. Je to důvod, kdy musí každý pochopit, že opozice, která na mysli dobro občanů České republiky, které jde o demokratická pravidla hry, že opozice vyvolává nedůvěru této vládě.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name