|

2013-027-04-066

66. Návrh Zastupitelstva Ústeckého kraje na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 264/ - prvé čtení

Date2015-05-19
Meeting2013/027
Agenda Item2013/027/066
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/027schuz/bqbs/b13806601.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Petr Gazdík 66. Návrh Zastupitelstva Ústeckého kraje na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 264/ - prvé čtení Stanovisko vlády vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 264/1. Pakliže tady není přítomen pan hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček, poprosím pověřenou členku zastupitelstva Ústeckého kraje paní poslankyni Gabrielu Hubáčkovou, aby se ujala slova. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Gabriela Hubáčková Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, návrh Ústeckého kraje se pokouší přispět k omezení počtu vydávaných výjimek ze zákazu jízdy nákladním vozidlům ve dnech pracovního klidu na silnicích I. třídy, a to zavedením správního poplatku, který není doposud zaveden. Byl by zaveden pro nákladní a speciální automobily a zvláštní vozidla o maximální přípustné hmotnosti převyšující 7 500 kg a nákladní a speciální automobily a zvláštní vozidla o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg s připojeným přípojným vozidlem, a to v neděli a v ostatních dnech pracovního klidu v době od jedné do 22 hodin, v sobotu v období od 1. července do 31. srpna v době od 7. do 13. hodiny, v pátek v období od 1. července do 31. srpna v době od 17. do 21. hodiny. Stávající úprava zákona o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů umožňuje provozovatelům vozidel žádat o udělení výjimky ze zákazu jízdy ve dnech pracovních klidu, a to z důvodu hodného zvláštního zřetele. Je nutno přiznat, jak sami víte, že ve dnech pracovního klidu nákladní vozidla nelze na našich silnicích přehlédnout a tvoří podstatnou část provozu. Krajské úřady, které výjimky udělují, však mají omezenou možnost výjimku neudělit. Pokud provozovatel vozidla uvede důvody, které jsou obecně uznávány jako důvody hodného zřetele, je výjimka udělena. Opačný postup by byl nezákonný a ve vztahu k provozovateli diskriminační. Návrh Ústeckého kraje na zavedení správního poplatku za povolení výjimky zejména, jak je uvedeno v důvodové zprávě, přispět k demotivaci provozovatelů vozidel v žádostech o udělení výjimky tam, kde přepravu nákladu není nezbytně nutné realizovat ve dnech pracovního klidu, a vyvolat u nich snahu o efektivnější organizaci přepravy nákladu, to jest provozu vozidel. Neudělení výjimky není zpoplatněno. Správní poplatek navrhovaný Ústeckým krajem proto neplní regulativní funkci, jak je uváděno ve stanovisku vlády, neboť jeho úhradu si dle našeho názoru může dovolit každý provozovatel vozidla. Navíc není dle našeho názoru důvod, aby povolení výjimky ze zákazu jízdy nebylo zpoplatněno. Samotná výše navrhovaného správního poplatku odpovídá výši ostatních správních poplatků uvedených v položce 26 sazebníku správních poplatků a z hlediska vedení řízení proto i jeho nákladů. Dle našeho názoru finanční analýza, zda výše poplatku představuje skutečnou výši administrativních nákladů souvisejících s vydáním povolení, jejíž neprovedení vláda kritizuje, není proto v daném případě nezbytná. Návrh Ústeckého kraje je návrhem, který přispět ve svém očekávaném výsledku k omezení počtu nákladních vozidel v dopravě ve dnech pracovního klidu. Je návrhem, který vychází z možností kraje jako takového. Pokud je proto vládou namítáno, že zavedení nového správního poplatku a eventuálně nové hmotněprávní úpravy omezení jízdy některých vozidel ve dnech pracovního klidu by mělo být náležitě projednáno ve standardním legislativním procesu, pak takové kroky vlády jistě Ústecký kraj přivítá, nicméně dosud se tak nestalo. Ústecký kraj tak pokládá tento návrh za projednatelný a hlasovatelný a je při projednávání ve výborech připraven doporučit legislativně technické úpravy reagující na stanovisko vlády. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name