|

2013-025-08-101

101. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 266/ - třetí čtení

Date2015-02-13
Meeting2013/025
Agenda Item2013/025/101
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/025schuz/bqbs/b29310101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Jan Bartošek 101. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 266/ - třetí čtení Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr kultury Daniel Herman a zpravodaj volebního výboru pan poslanec Stanislav Berkovec. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 266/3. Jenom pro pořádek, někdo si zapomněl hlasovací kartu - pan poslanec Babiš. Děkuji. Požádám tedy pana ministra a pana zpravodaje, aby zaujali místo u stolku zpravodajů, a otevírám rozpravu, do které eviduji přihlášku pana ministra kultury Daniela Hermana. Ministr kultury ČR Daniel Herman Děkuji, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, hlavním účelem navrhované právní úpravy je vytvořit změnou zákona o Českém rozhlasu podmínky pro rozšíření možností příjmu stanice mluveného slova Českého rozhlasu, Českého rozhlasu Plus, a to v pásmu velmi krátkých vln. Jedná se o stanici, kterou Český rozhlas již v omezeném rozsahu vysílá a která posluchačům kromě zpravodajství přináší rovněž publicistiku a vzdělávací pořady, zejména v oblasti vědy, techniky a historie. Všechny náklady související s rozšířením možnosti vysílat stanici Český rozhlas Plus na velmi krátkých vlnách budou hrazeny z vlastních prostředků Českého rozhlasu. Návrh obsahuje rovněž dílčí změnu zákona číslo 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, kterou se napravují legislativně technické nedostatky, mění se termín předkládání výroční zprávy Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Poslanecké sněmovně a pro stanici Český rozhlas plus se zakotvuje zákaz zařazování reklamy a teleshoppingu. Tolik pouze pro připomenutí, co je předmětem předloženého návrhu. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi poděkovat za spolupráci během projednávání a požádat o podporu předloženého návrhu, který je z hlediska předkladatele poměrně významný. Rád bych ještě využil této příležitosti a vyjádřil se k návrhu doprovodného usnesení. Předloženým návrhem na změnu zákona o Českém rozhlasu nekončí legislativní práce na tomto zákoně. Ministerstvo kultury plánuje předložení další novely, tentokrát zákona o Českém rozhlasu a České televizi. Konkrétně půjde o to, aby se garantoval provozovatelům veřejné služby prostor na jejich rozvoj a současně se stanovily mantinely, aby nedocházelo k rušení hospodářské soutěže a nepřípustnému využívání veřejných prostředků. Cílem by mělo být přispět k transparentnímu, účinnému a odpovědnému plnění veřejné služby. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji, pane ministře, a táži se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy. Pan poslanec Korte. Máte slovo. Poslanec Daniel Korte Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, předesílám, že klub TOP 09 a Starostové předložený návrh podpoří. Nicméně zde se musím zmínit o okolnostech, které vedly k finálnímu návrhu, který máme dnes na stole. Je to totiž série absurdit. Pan ministr řekl, že z hlediska jeho resortu je to jedna z priorit. Pak se ovšem musím otázat, proč pro tuto prioritu nic neudělal. Tento návrh nepsalo Ministerstvo kultury, ale psal si ho Český rozhlas, resp. jeho právníci. Je to absurdita číslo jedna, kdy veřejnoprávní médium si samo píše legislativu, která je regulovat. Ministr kultury udělal pouze pošťáka a tento návrh přinesl do Sněmovny, aniž by pro jeho řádné schválení cokoli udělal, to jest nepředjednal to nejen s námi, s kluby atd., ale zejména s dotčenými subjekty, to je provozovateli soukromého vysílání, kteří se cítili ohroženi, a musím přiznat, že částečně právem. Nebudu zabíhat do detailů, nechci v tuto chvíli, v tuto hodinu, zdržovat. Došlo k absurditě číslo dvě, kdy volební výbor pod vedením zmateného předsedy, zde nepřítomného pana Komárka, uložil řediteli Českého rozhlasu, aby se nějak s těmi privátními provozovateli domluvil. To je absurdita číslo dvě - proč. Ředitel Českého rozhlasu nepodléhá kontrole Poslanecké sněmovny a Poslanecké sněmovna mu nemá co ukládat. Toto byl úkol, který mělo dostat Ministerstvo kultury coby předkladatel. Dobrá. Pan generální ředitel Českého rozhlasu se tedy nějak domluvil s privátními provozovateli a výsledek byla absurdita číslo tři. Na jednání výboru přednesl kompromisní návrh, to, co máme na stole, a bylo evidentní, že tento návrh vidí poprvé Rada Českého rozhlasu, že ho vidí poprvé předkladatel, zástupci ministerstva a koneckonců jsme ho viděli poprvé i my poslanci. A došlo k absurditě číslo čtyři, kdy předseda volebního výboru dal o tomto návrhu hlasovat, ačkoliv ten návrh nikdo nepodal, neboť generální ředitel Českého rozhlasu, při vší úctě, nemůže podávat pozměňovací návrhy. Ty může podávat pouze poslanec. Takže tato série absurdit provázela tento zákon a se domnívám, že to, co z toho vyplývá, je strašlivě nebezpečné, to jest nečinnost ministra kultury, protože v závěru toho jednání na výboru padly i pozměňovací návrhy ze strany ředitele Rádia Impuls, rádia vlastněného panem Babišem, které kdyby byly bývaly přijaty, tak byly pro Český rozhlas likvidační. Pan ministr Herman ohrozil nezávislost Českého rozhlasu svou nečinností!

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name