|

2013-020-02-011

11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 291/ - třetí čtení

Date2014-11-07
Meeting2013/020
Agenda Item2013/020/011
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/020schuz/bqbs/b03201101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Vojtěch Filip 11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 291/ - třetí čtení U stolku zpravodajů zůstal předseda vlády Bohuslav Sobotka a žádám pana zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Václava Votavu, aby také zaujal místo u stolku zpravodajů. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 291/3. Otevírám rozpravu ve třetím čtení, do které mám přihlášenu paní poslankyni Radku Maxovou, ale s faktickou poznámkou před pan poslanec Pavel Plzák. Faktická poznámka, pak teprve přednostní právo, pane předsedo (Fialo.)Pan kolega Plzák tedy s faktickou poznámkou k tomuto tisku. Prosím, pane poslanče, máte čas k faktické poznámce. Poslanec Pavel Plzák Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, možná že moje faktická poznámka bude podobná jako pozdější příspěvek paní kolegyně Maxové. Jedná se totiž o pozměňovací návrh A3, který se týká toho, že do snížené sazby 10procentní jsou zavedeny dvě potraviny. Proč k tomu chci uvést malý komentář? Vláda ve svém programovém prohlášení slíbila chvályhodnou věc, že zavede 10procentní sazbu na léčiva. V tomto případě se do snížené sazby zavádí něco, co léčivem není. Je to potravina, byť v něčem specifická. Je specifická v tom, že neobsahuje určité látky, které někteří lidé nesnášejí. V tomto případě se jedná o lidi s onemocněním fenylketonurií a celiakální sprue. jenom chci upozornit, aby se neotevřela Pandořina skříňka, že jsou lidé, kteří jsou nemocní s celou řadou potravinových alergií. Může to být nesnášenlivost na ořechy, laktózu, aby se jenom nestalo do budoucna, že se na nás začnou obracet výrobci, kteří řeknou, že vyrobili čokoládu oříškovou pro lidi s alergií na ořechy, a bude to normální čokoláda bez ořechů. Řeknu, to je extenzivní výklad, aby se nám nestalo, že lidé budou chtít zařadit sójové mléko do snížené sazby, protože je pro osoby, které například nesnášejí laktózu. A tak dále. Takže jenom jsem chtěl říct, jestli v tomto případě nejdeme nad rámec toho, co vláda plánovala. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji i za dodržení času. Nyní s přednostním právem pan poslanec Petr Fiala. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Petr Fiala Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, se ještě jednou dotknu podstaty této novely, která zavádí zdánlivou maličkost, ale maličkost, která bude mít dopad především na drobné podnikatele, a to dopad docela zásadní. Když se podíváme na to, co se stane, když tuto vládou navrženou novelu přijmeme, tak zjistíme, že za prvé bude mít dopad zhruba na čtvrt milionu podnikatelů, kteří jsou plátci DPH. Za druhé, a to i podle materiálu, který předložila vláda, tito podnikatelé zaplatí ročně v součtu 1,37 mld. korun. Za třetí, každý měsíc každému z nich vezme tato maličkost 3,5 hodiny jejich času. Za čtvrté tady zavádíme během tohoto volebního období minimálně šestou a rozhodně ne poslední změnu daňových zákonů. A za páté samozřejmě je to přípravný krok na zavedení registračních pokladen, si tom myslíme cokoliv. A se vás ptám jménem občanských demokratů - proč? Proč vláda, která dost peněz na to, aby v příštím roce navýšila provozní výdaje ministerstev o 10 mld. korun, přenáší odpovědnost na poctivé podnikatele, chce po nich, aby hradili náklady spojené s dokazováním toho, že oni nekradou? Proč, když chce tento stát někoho kontrolovat, tak to mají svými penězi a svým časem platit občané, kteří se snaží poctivě pracovat? Proč máme poctivé slušné podnikatele nutit k tomu, aby každý měsíc povinně hlásili finančnímu úřadu, kolik vydělali? Proč nestačí čtvrtletní hlášení, povinnost čtvrtletního oznámení, jako tomu bylo dosud? A všimněte si toho samotného názvu: kontrolní hlášení. Co to evokuje? No neustálou kontrolu, dohled, evidenci, podávání hlášení. A kdo bude tato měsíční hlášení kontrolovat? Jak je budeme vyhodnocovat? Co to bude znamenat? Budeme na to potřebovat nové úředníky? Samozřejmě že ano. Možná, dámy a pánové, jste třeba dobře neposlouchali nebo si myslíte, když jsem se tady proti tomu v úterý snažil vymezit, nebo si myslíte, že to je hlas jenom opozičního politika, který chce kritizovat, tak pokud si toto myslíte, tak těm z vás, kteří ještě nad těmi věcmi přemýšlejí, bych tady ocitoval dvě reakce, které k tomuto návrhu napsali podnikatelé v diskusi na serveru iDNES. Jeden elektrikář - cituji: "Jak pomůže finančnímu úřadu, že jim každý měsíc budu posílat hlášení o třech vystavených fakturách zhruba za sto tisíc? I kdybych se snažil o nějaký daňový únik, což nelze, jelikož dělám pro firmy a státní instituce a tam to bez dokladů nefunguje, kolik bych unikl? Stovku? Dvě? Fakt na hlavu postavené. Možná by sociální demokraté mohli konečně pochopit, že k prosperitě se propapírovat nedá." A ještě druhý citát - tentokrát ne elektrikář, ale servisní technik v IT: "Můžu s klidem říci, že v šedesátitisícovém městě mám tři legální konkurenty. Zbytek začal meloušit bez živnostenského listu. Poté co dojde k plnému prosazení registračních pokladen a dalšímu navýšení byrokratické zátěže, očekávám přechod další konkurence do plné ilegality. A to jsem v oboru, který si s celou tou elektronizací a buzerací poradí nejlépe. Co pak dělat takový instalatér, autoopravář, klempíř nebo kdokoli jiný? Aby nezůstávali státní zaměstnanci a zaměstnanci akciovek úplně klidní, vše to vede k jedinému: některé dnes běžně poskytované služby podraží nakonec natolik, že si je bude moci v legální formě dovolit tak horních deset tisíc." neříkám, že všechno z toho jsou věci, které se nutně musejí stát, ale toto je převládající názor podnikatelů na toto opatření. Podotýkám poctivých podnikatelů, kteří se normálně snaží pracovat, odvádějí daně a kterým připravujeme jednu komplikaci za druhou naprosto nesmyslnými opatřeními. Důvod je samozřejmě jasný. Této vládě na aktivních lidech a drobných podnikatelích nezáleží. Tato vláda je vláda velkých korporací a dopad zákona poměřuje tím, jak se s nimi je schopna popasovat velká firma. A v tomto případě jste zjistili, že velká firma nemá problém upravit účetní software, posílat elektronicky hlášení třeba každý týden nebo uvolnit několik pracovníků na vykazování ve prospěch státu. No tak s tím zřejmě nebude mít problém nikdo. Jenže zapomínáte právě na ty malé a střední podnikatele, které každé takovéto opatření velmi zatěžuje, brání jim v podnikání a komplikuje jim život. Ale to zjevně této levicové vládě nevadí. Nejdříve jste jim omezili paušály, teď jim přidáváte administrativu, do budoucna na chystáte registrační pokladny. A co je za tím? Jednoduše řečeno: nevěříte jim, nepodporujete je v jejich aktivitách. Jediné, co chcete, chcete jejich peníze proto, abyste mohli zvýšit státní byrokracii. Občanští demokraté rozhodně nesouhlasí s opatřeními, která jdou tímto směrem. My souhlasíme se všemi opatřeními, která zajistí lepší výběr daní a daňových nedoplatků, ale ne tak, že budeme zatěžovat a komplikovat život poctivým podnikatelům. Normální, slušní, aktivní lidé přece nesmějí doplácet na neschopnost státu vybírat daně. A mimochodem, toto je další důkaz toho, co jsem tady říkal opakovaně, že vláda nemá žádnou promyšlenou koncepci daňového systému a v tomto případě jediný jasný cíl a to je zavedení registračních pokladen. Ale jinak dělá jednu změnu daňových zákonů za druhou, tohle je minimálně šestá, aniž by bylo jasné, kam tato změna vede, k čemu tato změna vést. Pokud si ale nejsme jisti, a to je zase moje rada, rada mladého politika, ale dlouholetého manažera, pokud si nejsme jisti, že změna, kterou připravujeme, vede k nápravě daného problému, tak ji prosím vás nedělejme, protože jediným výsledkem bude, že se věci prostě změní k horšímu. A to je příklad i tohoto opatření, které lidem, podnikatelům jenom zkomplikuje život a žádný lepší výběr daní to nezajistí. Jak jsem řekl, občanští demokraté tuto novelu svým hlasováním nepodpoří. Věříme totiž v opačný princip než tato levicová vláda. Věříme ve svobodný prostor bez kontroly státu. Věříme v nízké daně, malou byrokracii, a toto jde přesně opačným směrem. Ale abych připomenul konstruktivní postoj občanských demokratů, který jsme zaujali nejenom k tomuto zákonu, ale i k tomuto zákonu, k této novele, znovu vás upozorňuji na dva pozměňovací návrhy, které jsem jménem Občanské demokratické strany podal, které jsou kompromisním řešením, které na jedné straně z této povinnosti vyjímají skupinu podnikatelů s obratem menším než milion korun měsíčně, a tím uchráníme drobné podnikatele před touto naprosto zbytečnou byrokracií. To druhé kompromisní řešení je, že bychom se zbavili nešťastné třetí sazby DPH, ale měli jenom jednu nižší sazbu ve výši 10 %, což je věc, kterou si nepochybně za současné ekonomické situace naše země může dovolit. Prosím vás, abyste znovu zvážili moje dva předložené pozměňovací návrhy, protože ty by přece jenom vylepšily špatnou novelu, kterou jste tady předložili. (Potlesk z řad ODS.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name