|

2013-008-04-087

87. Zpráva vlády o vývoji kritického stavu nezaměstnanosti v České republice

Date2014-05-07
Meeting2013/008
Agenda Item2013/008/087
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/008schuz/bqbs/b09208701.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Vojtěch Filip 87. Zpráva vlády o vývoji kritického stavu nezaměstnanosti v České republice Prosím pana předsedu vlády Bohuslava Sobotku, aby se ujal slova. Pane předsedo, máte slovo. Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka Děkuji, vážený pane místopředsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, bych chtěl poděkovat panu poslanci Kováčikovi za zařazení, resp. předložení návrhu na zařazení tohoto bodu na jednání schůze Poslanecké sněmovny, protože jsem přesvědčen o tom, že nezaměstnanost je na rozdíl od celé řady virtuálních problémů, o kterých se v České republice diskutuje ve veřejném prostoru, problém, který je skutečný. Problém, který je mrazivě skutečný. Vystupoval jsem zde k tématu nezaměstnanosti již v únoru na 6. schůzi Poslanecké sněmovny. Při příležitosti jsem tehdy popsal stav státní správy, jak jsme se s nástupem vlády začali ujímat - rozvrácené Ministerstvo práce a sociálních věcí, rozbité informační systémy a rozbité struktury úřadů práce. Zmiňoval jsem také při svém minulém vystoupení chybnou snahu zejména Nečasovy vlády, která v ekonomické politice tlačila pouze na snižování deficitu veřejných financí, zcela ale ignorovala stimulaci ekonomiky, a tedy i hospodářský růst a zaměstnanost. S tím souvisí také situace, ve které jsme nalezli i další ministerstva. Kromě Ministerstva práce a sociálních věcí je evidentní problém také například v Ministerstvu dopravy, kde došlo k zastavení téměř jakékoliv nové investiční výstavby v naší zemi, byla zastavena v minulosti dokonce i příprava staveb a fakticky se také zastavil výkup pozemků. Postrádáme tedy právě tyto kroky, které by nám nyní, když se změnila vláda, umožnily veřejnými investicemi začít ekonomiku znovu stimulovat. Je evidentní, že než se podaří vládě, aby byla schopna použít finanční prostředky na podporu hospodářského růstu zejména v oblasti dopravních investic a investic do infrastruktury, musí se nejprve zlepšit vůbec základní schopnost státu v naší zemi cokoli postavit. Stav, ve kterém jsme zemi přebrali, jsem tedy popisoval před třemi měsíci. vystoupení jistě můžete dohledat a výsledky auditů na jednotlivých ministerstvech se také již postupně objevují. V rámci této schůze mi proto dovolte, abych předložil informaci o aktuální nezaměstnanosti v České republice. I když zejména v rámci náběhu sezónních prací došlo k určitým mírným zlepšením, tato situace je i nadále alarmující. Počet evidovaných uchazečů o zaměstnání, tedy jenom těch lidí, které máme v evidencích, což zdaleka nejsou všichni lidé, kteří by na trhu práce mohli být, je 608 315 osob. To je zhruba tolik, kolik obyvatel Jihočeský, Olomoucký nebo Zlínský kraj. Jsem přesvědčen o tom, že v prvních měsících nástupu vlády se již začaly pozitivně projevovat některé kroky, se kterými jsme do vlády a na ministerstva přišli. Na prvním místě chci zdůraznit rychlou obnovu činnosti a funkčnosti úřadů práce. Úřad práce České republiky evidoval k 31. březnu 2014 celkem 40 808 volných pracovních míst. Počet těchto pracovních míst byl o 2 500 vyšší než v předchozím měsíci a o 1 945 míst vyšší než v březnu roku 2013. Na jedno volné pracovní místo ale i přes toto zlepšení připadalo v průměru téměř 15 uchazečů. K tomu dojdu při informaci o celkovém počtu nezaměstnaných u nás. To, že úřady práce postupně začínají plnit svoji roli, ukazuje i to, že v březnu bylo celkem 5 737 uchazečů o zaměstnání umístěno prostřednictvím úřadů práce České republiky. To je počet lidí, který je o 3 935 osob vyšší než v únoru a je to o více než 3 tisíce osob více než v březnu předcházejícího roku. Změna nastala také v oblasti aktivní politiky zaměstnanosti. Oproti lednu 2014 bylo v březnu podpořeno přibližně o 7 % více osob formou některého z nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti státu. Celkem bylo v březnu podpořeno nástroji aktivní politiky zaměstnanosti státu více než 43 tisíc lidí. Další významný nárůst, a to o 40 % oproti začátku roku 2014, zaznamenaly rekvalifikační kursy coby součást aktivní politiky zaměstnanosti. Rekvalifikacemi prošlo v březnu přes 12 tisíc lidí. Nejvyšší nárůst zaznamenala oblast podpory z regionálního individuálního projektu Odborné praxe pro mladé do 30 let, kde bylo k 31. březnu letošního roku zapojeno 2 600 uchazečů, což je zhruba o 88 % více oproti měsíci lednu letošního roku. Tento program je tím programem, který pomáhá umístit na trhu práce mimo jiné mladé absolventy učňovských oborů a škol zaměřených na různé služby, jako je gastronomie, hotelnictví nebo obchod. Toto postupné zlepšení v rámci aktivní politiky zaměstnanosti vychází z jasné změny politického zadání, které přišlo s nástupem nové vlády a nového vedení Ministerstva práce a sociálních věcí. Tato změna politického zadání směrem k maximálnímu využití všech aktivních nástrojů státní politiky zaměstnanosti je přímým důsledkem nástupu nové vlády a změny politiky v naší zemi. Pevně věřím, že čísla, která se budou týkat vývoje nezaměstnanosti za měsíc duben, která budou zveřejněna pozítří, ukážou, že nadále pokračuje mírný pozitivní trend o tom, že vláda prostřednictvím úřadů práce je schopna nabízet více uchazečům o práci aktivní nástroje, které směřují k tomu, aby se opět měli možnost vrátit na trh práce. Pokud jde o doplňující informace, které se týkají nezaměstnanosti, celkový počet uchazečů o zaměstnání v březnu 2014 poklesl proti předcházejícímu měsíci o 2,7 %. Oproti lednu letošního roku jde o pokles nezaměstnaných zhruba o 3 %. Stále jsou to ale čísla, která jsou nepřijatelně vysoká. Stačí si navíc uvědomit, kolik dalších lidí není na pracovním trhu, protože například protahují své vysokoškolské studium nebo odcházejí do předčasného důchodu. Problémem zůstává vysoká regionální nezaměstnanost a velké rozdíly mezi jednotlivými regiony. Nejnižší nezaměstnanost přetrvává tradičně v Praze, v Mladé Boleslavi a na Plzeňsku, trvale nejvyšší zůstává nezaměstnanost v severních Čechách a na severní Moravě. V okrese Bruntál je to 14,5 %, v Mostě 13,7 %, v Jeseníku více než 13 %, v Ústí nad Labem také více než 13 % a v Karviné necelých 13 % nezaměstnaných. Pro oba tyto regiony vláda potvrdila pokračování fungování zvláštního vládního zmocněnce, který na starosti koordinaci a přípravu projektů, které by mohly napomoci zvýšení zaměstnanosti v regionu Moravskoslezského a Ústeckého kraje. Chci také upozornit na fakt, že v pondělí do severních Čech, konkrétně do oblasti kolem Šluknova, zamíří tři členové vlády včetně kolegyně ministryně Marksové, kteří se budou věnovat situaci v regionu jako celku, to znamená nejenom sociálnímu a mezietnickému rozměru tamní krize, ale také otázce aktivní politiky zaměstnanosti v tomto regionu. Vláda, tak jak jsem popsal, změnila politiku v oblasti využívání nástrojů, které mají k dispozici úřady práce, a přecházíme tedy od pasivního sledování trendů k aktivní snaze vytvářet nová pracovní místa. Současně také měníme politiku vůči investorům, kteří mají zájem v České republice investovat a vytvářet zde nová pracovní místa. Je to jedna z klíčových priorit vlády a je to také jedna z klíčových priorit pro ministra průmyslu a obchodu. Nejde jenom o investice, které byly v médiích zmiňovány, je to otázka dalšího rozšíření výroby v závodě Kvasiny společnosti Škoda Auto, nejde jenom o investici společnosti Amazon v Dobrovízi, ale v současné době probíhají prostřednictvím agentury CzechInvest další jednání s dalšími zahraničními investory, která by měla posílit vznik nových pracovních míst v Ústeckém kraji a v Moravskoslezském kraji, kde je situace na trhu práce nejvíce kritická. Snažíme se také obnovit fungování agentury CzechInvest, která v minulosti byla velmi silně poničena nešťastnými personálními kroky a celkově v uplynulých letech směřovala spíše k útlumu a k zániku místo toho, aby byla využita jako nástroj pro podporu přímých investic v České republice. Chtěl bych také zdůraznit, že vláda věnuje v rámci své politiky také pozornost podpoře hospodářského růstu. Jde nejenom o otázku investic a přípravy investic, ale také o otázku podpory spotřeby domácností a podpory poptávkové strany ekonomiky. Proto jsme přijali rozhodnutí, která směřují k posílení valorizace penzí v nadcházejícím roce. V krátkém čase budeme také projednávat otázku dalšího zvýšení minimální mzdy a vláda také v oblasti daní postupuje takovým způsobem, aby nebrala peníze domácnostem a rodinám, to znamená, vláda se rozhodla nezvyšovat daň z přidané hodnoty a naopak připravujeme v příštím roce první pokles sazeb daně z přidané hodnoty, zejména pokud se týká léků. Chtěl bych také zmínit další iniciativy, které směřují k podpoře hospodářského růstu. Je to otázka programu Zelená úsporám. Je to otázka programů, které by měly směřovat na další pokračování budování protipovodňových opatření, včetně otázky zadržování vody v krajině. Je to diskuse o programu výstavby sociálních bytů. Je to příprava programu, který by měl podpořit obce, které mají nedostatek míst v mateřských školách a uvažují o rozšíření kapacity mateřských nebo základních škol. Tyto programy budou postupně připraveny během letošního roku a pozitivní vliv na hospodářský růst a zaměstnanost by se měl začít projevovat počínaje rokem 2015. Vážené poslankyně, vážení poslanci, nová vláda funguje v tuto chvíli tři měsíce. Nebude se vymlouvat, pokud jde o otázku nezaměstnanosti na vlády předchozí, ale je připravena využít všechny disponibilní nástroje, které máme, k podpoře růstu a k posílení zaměstnanosti, k tomu, abychom dosáhli snížení počtu nezaměstnaných v naší zemi. Bude k tomu sloužit i připravovaný zákon o státním rozpočtu na příští rok. Cílem vlády je, aby tento rozpočet byl rozpočtem, který podpoří hospodářský růst, podpoří investice a podpoří vznik nových pracovních příležitostí. Důležitým nástrojem, který vedle státního rozpočtu budeme mít k dispozici, jsou také fondy Evropské unie. I jejich čerpání může pomoci při vytváření nových pracovních příležitostí v naší zemi, a tady je velmi důležité, abychom učinili všechna opatření, která povedou k tomu, že nebude zastaveno čerpání prostředků z Evropské unie. Rád bych teď informoval Poslaneckou sněmovnu při této příležitosti o dvou kostlivcích, kteří na nás vypadli ze skříně po nástupu nové vlády a kteří mohou znamenat velké riziko ohrožení čerpání prostředků z EU. Jsou to témata, o kterých se vědělo roky, ale bohužel nebyla podniknuta žádná energická opatření k tomu, aby se situace napravila. Jsou to tzv. trvalé kondicionality, trvalé podmínky pro to, aby ČR nejenom mohla dočerpat peníze ze starých fondů, ale také aby mohla připravit rychle bez nějakého zpoždění čerpání dalších více než 500 mld. korun, které máme šanci čerpat do roku 2020. Prvním problémem, který je dlouhodobě neřešen, je otázka odkládané účinnosti zákona o státní službě. Je naprosto nezbytné, abychom nezkomplikovali čerpání prostředků z EU, aby nový zákon o státní službě, resp. novela začala platit nejpozději od 1. ledna příštího roku. Vzhledem k tomu, že tento návrh je projednáván poslaneckou iniciativou na půdě Poslanecké sněmovny, je velmi důležité, aby byly urychleny práce na přípravě příslušných pozměňujících návrhů, a chtěl bych apelovat jednoznačně na Poslaneckou sněmovnu, aby tento návrh novely schválila pokud možno co nejdříve a v každém případě aby bylo zajištěno, že od 1. ledna příštího roku tento zákon již bude nejenom platný, ale také účinný. Bohužel posledních deset let jsme byli svědky neustálého odsouvání účinnosti zákona o státní službě. Nejčastěji s argumentem, že na to nejsou finanční prostředky. jsem přesvědčen, že novela může být připravena tak, aby dopad na státní rozpočet byl v zásadě neutrální, aby tady nebyla bariéra nebezpečí velkých útrat v souvislosti se zavedením zákona o státní službě, ale je naprosto nezbytné, aby tento zákon začal platit, protože pokud se to nestane, tak to pravděpodobně bude důvod za prvé k tomu, aby se zastavilo čerpání, a za druhé, aby bylo zdrženo zahájení čerpání prostředků v letech 2014 2020. Čili první velký problém, který tady je a který - neříkám, že nepřímo, ale říkám, že přímo - může ovlivnit také otázku zaměstnanosti v naší zemi, protože pokud máme k dispozici více než 500 miliard pro čerpání 2014 2020, tak to jsou přesně peníze, které v řadě oblastí mohou přímo přispět k vytváření nových pracovních míst. Druhý kostlivec se týká zákona o posuzování vlivu na životní prostředí. Opět, ačkoli minulé vlády měly jasné signály o tom, že stávající podoba EIA, tedy zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, není v souladu s evropskou legislativou, tak se nic nestalo. Nic se nestalo, roky plynuly a v tuto chvíli je silný tlak na to, abychom ten problém vyřešili po nástupu nové vlády. Chci vás ujistit, že nová vláda věnuje problematice zákona o posuzování vlivu na životní prostředí velmi intenzivní pozornost. Probíhají každý týden jednání s Bruselem o tom, v jaké podobě je možné, abychom tento zákon schválili, a předpokládám, že v krátké době by vláda takovýto návrh zákona měla poslat do legislativního procesu. I tady pak chci požádat Poslaneckou sněmovnu, aby jednala rychle, protože zákon o posuzování vlivu na životní prostředí bude nutno schválit tak, aby byl rovněž účinný od 1. ledna příštího roku. Co se může stát, pokud problém EIA nevyřešíme? Hrozí tady pozastavení čerpání prostředků v stávající, probíhající fázi. Mohlo by se to dotknout pozastavení všech projektů, které procházely posuzováním vlivu na životní prostředí v uplynulých letech a procházely posuzováním vlivu v situaci, kdy zákon nebyl v uspokojivé podobě, a samozřejmě pokud nebudeme mít tento zákon včas schválený, tak nezačne čerpání fondu v další finanční perspektivě. Toto jsou dvě vážné podmínky a dva kostlivci, na které chci Poslaneckou sněmovnu upozornit, s kterými si musíme velmi rychle poradit, protože to ovlivňuje ekonomickou situaci v naší zemi prostřednictvím čerpání fondů z EU, a pokud to ovlivňuje ekonomickou situaci, tak to samozřejmě také ovlivňuje zaměstnanost v ČR, a to nejenom v letošním roce, ale i v roce 2015, 2016 a dalších. Čili tohle je vážná věc, se kterou je nutné si poradit. A poslední poznámka k evropským fondům, zkušenost, kterou prožíváme teď. Máme v zásadě letošní rok a příští rok na to, abychom v rámci pravidla N+2 dočerpali fondy. Je zřejmé, že v těch resortech, v těch operačních programech, kde došlo k fatálnímu zpoždění na začátku, se zpoždění na konci buď nedožene, nebo se dohání velmi obtížně. A pokud se podíváme na operační programy, kde je největší problém, a je to operační program Životní prostředí, je to operační program Věda a vývoj pro inovace, tak je evidentní, že ty chyby se staly na začátku, že tempo čerpání nebylo nastaveno na začátku dobře, a teď nás to po pěti letech velmi krutě dohnalo jako celou Českou republiku. teď nechci mluvit o tom, kdo byl v době ministr, ale chci mluvit o tom, že je strašně důležité, abychom nenabrali zpoždění hned na začátku. Můžeme se poučit a můžeme reagovat racionálně. Proto vás chci ujistit, že vláda postupuje tak, abychom neztráceli čas. Schválili jsme na jednání vlády Dohodu o partnerství, která byla postoupena Evropské komisi, aby k předložila připomínky. Do konce června budou na úrovni vlády projednány a schváleny všechny klíčové operační programy tak, abychom je poslali včas Evropské komisi k projednání a připomínkám. A pevně věřím, že v aktivní komunikaci s Evropskou komisí do konce letošního roku dosáhneme jak schválení Dohody o partnerství, tak i schválení drtivé většiny operačních programů, na základě kterých by Česká republika měla začít čerpat finanční prostředky ideálně na přelomu roku 2014 a roku 2015, naprosto nezbytně během roku 2015. Je to klíčové proto, abychom nepřišli o peníze a nepřišli o pracovní místa, abychom čerpání jednotlivých operačních programů rozjeli nejpozději v první polovině roku 2015. Pokud teď nabereme zpoždění, tak v roce 2020 se může Česká republika dostat do kritické situace. I toto je aktuální priorita vlády a i tato otázka velmi úzce souvisí s aktivní politikou zaměstnanosti a s možností podpořit z úrovně vlády vytváření nových pracovních příležitostí. Vážené poslankyně, vážení poslanci, tolik informace k tomuto bodu, který Poslanecká sněmovna zařadila na svůj program. Děkuji. (Potlesk členů ČSSD.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name