|

2013-006-05-079

79. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 53/ - druhé čtení

Date2014-02-11
Meeting2013/006
Agenda Item2013/006/079
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/006schuz/bqbs/b12807901.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Předseda PSP Jan Hamáček 79. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 53/ - druhé čtení Dříve než přikročíme k projednávání, táži se pana poslance Zahradníka, zda faktickou poznámku. Ne. Předložený návrh z pověření vlády uvede ministr životního prostředí Richard Brabec. Prosím, ujměte se slova. Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, budu velmi stručný, protože sněmovní tisk číslo 53 jsem podrobně představil v prvním čtení, takže nebudu plýtvat vaším drahocenným časem, abych opakoval argumenty. Určitě za chvilku uslyšíte vyjádření z výboru pro životní prostředí. Takže bych chtěl jenom říct, že pozměňovací návrh přijatý v usnesení výboru pro životní prostředí považuji z pohledu Ministerstva životního prostředí za přijatelný kompromis, který nastavuje trend postupného navyšování recyklačních cílů, avšak ponechává určitý prostor pro výskyt případných problémů spojených s tříděním odpadů nebo stávajícím systémem nastavení evidence obalových odpadů pro účely zákona o obalech. Chtěl bych přitom zdůraznit, že již minulý, tedy nižší návrh cílů recyklace byl výrazně vyšší, než stanoví příslušná evropská směrnice, a samozřejmě tento nový návrh, který přichází z výboru pro životní prostředí, je tedy ještě vyšší. V některých případech dokonce dvojnásobný, než stanoví příslušná evropská směrnice. Stejně jako v prvním čtení bych vás rád požádal o schválení předloženého zákona v co nejkratším čase, a to s ohledem na splnění závazků, které pro Českou republiku vyplývají z členství v Evropské unii. Z tohoto důvodu bych vás také rád požádal o zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na 48 hodin. Děkuji za pozornost. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji. Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro životní prostředí. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 53/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Josef Nekl. Prosím, pane poslanče. Poslanec Josef Nekl Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, výbor pro životní prostředí projednal na své 4. schůzi dne 6. února 2014 vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, tisk 53. Jak již bylo řečeno panem ministrem, diskuse byla velmi obšírná a bylo přijato usnesení, které je kompromisem mezi návrhy předkládanými členy výboru a původním návrhem předkladatele, tj. vlády České republiky. Svým usnesením doporučuje výbor Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby návrh schválila ve znění přijatého pozměňovacího návrhu. Usnesení máte předloženo jako sněmovní tisk 53/1. Děkuji. Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Jan Zahradník. Prosím, pane poslanče. Poslanec Jan Zahradník Vážená paní předsedající, dámy a pánové, způsob projednávání novely, tak jak jsme ji zaznamenali, ve mně vyvolává určitou nejistotu, určité znepokojení. Totiž ten původně navržený způsob projednávání ve zkráceném projednání podle § 90 odst. 2 byl vetován a ty návrhy, které byly předloženy ve vládním návrhu, doznaly zásadní změny v návrhu, který byl předložen k projednání výboru pro životní prostředí. Jak dobře víme, klíčovým bodem toho návrhu novely je tabulka, která stanovuje limity pro recyklaci jednotlivých druhů obalů, a ta tabulka, kterou jsme viděli při návrhu vládním, byla poměrně rozumná i co do velikosti těch limitů, tak i co do času. Časový limit tam končil rokem 2015 mimo jiné také proto, že ještě nemáme plán odpadového hospodářství, a tím pádem ani nemůže být přijata velká novela obalového zákona. Návrh, který byl předložen výboru a který pak výbor většinou hlasů schválil, ovšem jednak přidává do časové řady ještě rok 2016, což je v pořádku, ale navíc zvyšuje limity zhruba ve všech kategoriích, počínaje papírovými obaly přes skleněné, plastové po prodejní, zhruba vždycky o pět deset procent. si po pravdě myslím, že toto zvýšení je zbytečné, podle mého názoru pro naše hospodářství nevhodné a dalo by se říct i škodlivé. Samozřejmě se sice daří plnit tyto normy, i ty normy, které jsou navrženy výborem jsou v reálném prostředí samozřejmě plněny. Klidně se ale může stát, že stav výkupu obalů může doznat význačných změn, může také záviset na proměnách ekonomického cyklu a může se stát, že najednou nebudeme schopni recyklovat 80 % odpadů z papíru, proto, že trh těch odpadů, zájem o recyklované odpady prostě významně poklesne. U některých komodit je to dokonce i z principu. Třeba když se zaměříme na železný odpad, ten je recyklován separací ve spalovnách. Když se zvedne cena výkupu železného šrotu, dojde k poklesu recyklace. Nebo u obalů dřevěných zase můžeme zaznamenávat skutečnost, že naše republika je významným producentem dřeva, a to také ovlivňuje velikost výkupu obalů ze dřeva vyrobených. To znamená, že kdybychom měli přijmout návrh, který schválil výbor, mohlo by to znamenat v případě neplnění těchto limitů, že by naše výrobní podniky mohly být postiženy sankcemi, které by jim musela Česká inspekce životního prostředí vypisovat, které by mohly jít do řádů milionů korun. Proto jsem připravil pozměňovací návrh, který jsem připraven, na to bude čas načíst. Jestli je teď ten okamžik...

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name