2013-050-09-188
188. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 706/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová
188 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 378 / 2007 Sb . , o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 234 / 2014 Sb . , o státní službě , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 706 / - třetí čtení Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujal ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček a zpravodaj garančního výboru - tím byl výbor pro zdravotnictví - poslanec Rostislav Vyzula . Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 706 / 4 , který byl doručen dne 16 . září 2016 . Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 706 / 5 . Nyní se táži pana navrhovatele , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . Je tomu tak . Prosím , máte slovo .
Ministr zdravotnictví ČR Svatopluk Němeček
Vážená paní předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dovolte mi , abych v krátkosti uvedl projednávaný návrh novely zákona o léčivech a připomněl jeho obsah . Předložený návrh sleduje dva hlavní cíle . Prvním z nich je adaptace unijního nařízení o klinických hodnoceních humánních léčivých přípravků . Druhým hlavním motivem navrhovaného zákona pak je zakotvení mechanismu pro omezování tzv . reexportů léčivých přípravků tak , aby byla zajištěna dostupnost léčiv pro pacienty v České republice . Navrhovaný zákon byl projednán ve druhém čtení dne 13 . září 2016 a byla k němu vznesena řada pozměňovacích návrhů . Na některé z nich bych zde nyní rád reagoval . Z hlediska potřeb systému veřejného zdravotního pojištění lze za Ministerstvo zdravotnictví plně podpořit pozměňovací návrh pana poslance Vyzuly týkající se navýšení procentuální sazby , snížení ceny léčivých přípravků , a to na základě dostupných údajů o jejich cenách a úhradách v jednotlivých zemích Evropské unie . Cílem tohoto návrhu změny zákona č . 48 je v oblasti systému maximálních cen léčivých přípravků dosáhnout toho , aby se snížení cen týkalo nejen prvního podobného , ale i všech dalších podobných léčivých přípravků v referenční skupině , čímž by se měla stát regulace cen a úhrad léčivých přípravků efektivnější a na straně pacienta i zdravotních pojišťoven by mělo dojít k úspoře na výdajích za tato léčiva . Dovolím si ještě jednu poznámku , abych to možná vysvětlil jednodušeji . Jde tady o ty nejdražší léčivé přípravky tzv . biologické léky nebo centrová léčiva , která se týkají nemocných s rakovinou , s roztroušenou sklerózou a podobně . Naším cílem je dosáhnout úspory , která půjde na úkor zisku farmaceutických firem , a celou tu úsporu věnovat léčbě většího počtu pacientů . Protože my každý rok v této skupině máme poměrně velký problém , protože výdaje zdravotních pojišťoven tady rostou o 1,5 až 2 mld . korun . Zaznamenal jsem mediálně i řekněme v rámci zákulisí Poslanecké sněmovny poměrně velkou aktivitu zástupců a lobbistů farmaceutických firem , které se velmi a velmi snaží , aby toto neprošlo nebo to bylo odloženo , protože to jde na úkor jejich zisků . Pevně věřím , že v této Sněmovně všichni potáhneme za jeden provaz a budeme se bít za zájmy pacientů , nikoliv o zisky farmaceutických firem , a věřím , že se tento zákon nikdo nebude snažit obstruovat , zdržovat , protože by odsunoval tuto úsporu . To mi dovolte jenom tady k tomuto pozměňovacímu návrhu , protože si myslím , že si zaslouží velikou pozornost , protože aktivity těch , kteří ho nechtějí , jsou poměrně veliké a významné . Ale dovolte k dalším pozměňovacím návrhům . Naopak pozměňovací návrh obsahující novelizaci zákona o regulaci reklamy podpořit nemohu . Ministerstvo zdravotnictví se ztotožňuje s nesouhlasným stanoviskem Ministerstva průmyslu a obchodu . Šiřitel odpovídá za způsob šíření , kdežto zadavatel a zpracovatel za obsah reklamy . V návrhu se však nesystémově vypouští odpovědnost zpracovatele . Nová úprava společné odpovědnosti zadavatele a šiřitele by znamenala , že zadavatel reklamy by v daném případě odpovídal i za způsob šíření a šiřitel i za obsah šířené reklamy . Navrhované rozložení odpovědnosti nelze spravedlivě po zadavateli a šiřiteli požadovat . Obdobně pak ministerstvo nemůže podpořit ani většinu ostatních pozměňovacích návrhů podaných ve druhém čtení jednotlivými poslanci , neboť jsou buď v rozporu s cíli , které návrh sleduje , nebo jdou významně nad jeho rámec , aniž je taková změna odůvodněna nějakou akutní potřebou . Takovým návrhem je např . zavedení dispenzačního poplatku v lékárnách nebo používání pojmu lékárna a označení lékáren lékárenským křížem , což je problematické i vzhledem k absenci přechodných ustanovení . Děkuji za pozornost i za podporu .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name