2013-050-08-145
145. Senátní návrh zákona o zásadách jednání a styku Poslanecké sněmovny a Senátu mezi sebou a navenek (stykový zákon) /sněmovní tisk 736/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová
145 . Senátní návrh zákona o zásadách jednání a styku Poslanecké sněmovny a Senátu mezi sebou a navenek (stykový zákon) / sněmovní tisk 736 / - prvé čtení Stanoviska vlády nám byla doručena jako sněmovní tisk číslo 736 / 1 . A já nyní prosím , aby předložený návrh z pověření senátorů uvedla paní senátorka Eliška Wagnerová , kterou zde vítám a prosím , aby se ujala slova . Prosím , paní senátorko , máte slovo . (V sále je hlučno.)
Senátorka Eliška Wagnerová
Pane předsedající . . . (Řečeno mimo mikrofon.) Pane předsedající , členové vlády , poslankyně , poslanci , jak bylo řečeno , mám zde obhajovat návrh , senátní -
Místopředseda PSP Petr Gazdík
Já se velmi omlouvám , paní senátorko . Prosím ctihodnou Sněmovnu o klid . Vás , paní senátorko , prosím , abyste si dala mikrofon blíže k ústům . (Senátorka: Ano.) Děkuji , jste velice laskavá . Prosím .
Senátorka Eliška Wagnerová
Senátní návrh zákona , takzvaného stykového zákona . Dovolte mi , abych předeslala , že je to vlastně poslední ústavní dluh , tento stykový zákon , protože Ústava jej předjímá v článku 40 a dodnes tedy tento zákon vlastně přijat nebyl . Je to víc než 20 let a je to trochu , řekla bych , až ostuda , že tedy Ústavu necháváme v tomto smyslu nenaplněnou . Nicméně má to ještě druhou konotaci , to že Ústava zůstala nenaplněná . Totiž stykový zákon měl být vlastně přijat předtím , než byly přijímány zákony o jednacích řádech obou dvou sněmoven , tak aby vlastně učinil jakousi bázi , na které by stavěly oba dva zákony jako jednací řády obou dvou sněmoven , což se tedy nestalo . Dnes musíme vycházet z reality , že jednací řády obou dvou sněmoven zde tedy jsou a není možné tu realitu přehlížet a tudíž - a navíc se odehrály , ještě další věci , jako že z parlamentní volby prezidenta se stala přímá volba prezidenta , čili docela podstatná materie , to je parlamentní volba prezidenta , která by bývala byla předmětem úpravy ve stykovém zákonu , vlastně odpadla . No a z toho všeho , co říkám , vlastně - vypadá to tak , a tomu odpovídá ten návrh , ten je velmi útlý , že skutečně má jenom 17 paragrafů včetně účinnosti , to je § 17 . Takže je to skutečně útlý návrh . A nepřináší , řekla bych , až tak mnoho převratného , nového , spíš mnoho věcí , které se vlastně už fakticky dodržovaly a provozovaly . Tak teď tedy říká jaksi natvrdo , tak aby o tom nemohlo být sporu , protože právě v určitých situacích vždy pak média spekulovala , zda to je dobře , nebo zda by to mělo být jinak , a tak dál a tak dál . Kupříkladu , já nevím , postoupení návrhu zákona Senátu , pak tedy opravený návrh , tak odkdy počítat lhůtu , a tak dál a tak dál . Vždycky jsme si s tím nakonec poradili k dobru , ale teď je to tu prostě řečeno pro obě dvě komory jaksi natvrdo a to je snad tedy dobře . Co je ovšem v něm skutečně snad převratného , a k tomu bych chtěla obrátit vaši pozornost , to je upraveno v § 2 , kde se totiž zavádí , který se týká projednání a hlasování o ústavních zákonech a o oněch zákonech , kterým se nepřesně říká organické , správně by mělo být orgánní zákony , ale je to ten článek 40 Ústavy , v němž je řečeno , že o těch vyjmenovaných zákonech a ústavních zákonech jedna sněmovna samozřejmě nemůže přehlasovat druhou . Tato nová úprava , která se zde navrhuje , zavádí také už mnohokrát diskutovaný , ale nikdy nedodiskutovaný člunek . To znamená , a já se domnívám , že ten člunek je metoda velmi dobrá právě pro materii ústavních zákonů , na kterých by měl panovat co nejširší konsenzus . Co to znamená ? Že tedy ten návrh zákona bude chodit z jedné sněmovny do druhé , dokud se obě dvě neshodnou na přijatelné verzi . Nemůže to ovšem být bezbřehé , a proto návrh zavádí jako konec toho dohadování uplynutí volebního období Poslanecké sněmovny . Pokud se prostě neshodnou obě komory v tom volebním období , které plyne pro Poslaneckou sněmovnu , tak ten návrh padá pod stůl . To je podle mého soudu ta nejdůležitější úprava , která se v tom zákonu vyskytuje . Jinak , já nevím , ostatní paragrafy snad ani není třeba reprodukovat , protože ony jsou spíš tedy technického rázu , a každý z vás se s tím jistě seznámí . A znovu opakuji , jde vlastně o situace , které již tak či onak existují a byly řešeny , jenom teď se tady vlastně upravují ty věci natvrdo . Takže dál se s tím snad ani zabývat nebudu a poprosím vás , abyste ten návrh podpořili , laskavě ho propustili do výboru a posléze do druhého čtení . Děkuji vám .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name