2013-049-06-056
56. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti), a některé další zákony /sněmovní tisk 852/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová
56 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 365 / 2000 Sb . , o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 181 / 2014 Sb . , o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti) , a některé další zákony / sněmovní tisk 852 / - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr vnitra Milan Chovanec . Prosím , pane ministře , máte slovo .
Ministr vnitra ČR Milan Chovanec
Vážená paní předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi , abych uvedl návrh zákona , kterým se mění zákon o informačních systémech veřejné správy , zákon o kybernetické bezpečnosti a některé další navazující zákony . Cílem návrhu je zefektivnit řízení tvorby a užívání informačních systémů ve veřejné správě v České republice . Za tímto účelem se Ministerstvu vnitra svěřuje kompetence připravovat informační koncepci České republiky . Ta by měla na dobu pěti let stanovit cíle v oblasti informačních systémů veřejné správy a stanovit jednotné zásady pro pořizování informačních systémů veřejné správy . Informační koncepce České republiky , která pak následně bude schvalována vládou České republiky . Dále se vláda stanoví orgánem , který bude v konečném důsledku rozhodovat o koncepci konkrétního informačního prvku veřejné správy budované státním orgánem v případě , že Ministerstvo vnitra ke koncepci systému zaujme negativní stanovisko . Doposud bylo konečné rozhodnutí na státním orgánu , který koncepci připravil , tudíž v této věci se posiluje role vlády České republiky . Návrh rovněž předpokládá zahrnutí nejrozšířenějších provozních informačních systémů pod režim zákona o informačních systémech veřejné správy . Zákon se tak bude nově vztahovat na informační systémy pro řízení a rozvoj lidských zdrojů , zákon o odměňování , elektronické systémy spisové služby , informační systémy pro vedení účetnictví nebo řízení finančních zdrojů a systémy elektronické pošty . Z režimu zákona však nadále zůstanou vyloučeny provozní informační systémy obcí a krajů . Návrh zákona současně reaguje na výsledky dosavadních zkušeností s aplikací zákona . S tím souvisí zejména úprava názvosloví nebo pojmosloví . Součástí navrhované právní úpravy je také novela zákona o kybernetické bezpečnosti . Hlavní změna spočívá v zavedení nové kategorie povinných osob provozovatelů informačního nebo komunikačního systému . Tyto osoby dosud neměly stanoveny přímé povinnosti a nevztahovaly se na ně žádné sankce . Bylo mi avizováno panem poslancem Pilným , že by přivítal prodloužení lhůt o 30 dní . Pokud toto bude načteno , tak říkám , že s tím nemám problém , že s tím souhlasím .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová
Děkuji a nyní prosím , aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Věra Kovářová . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Věra Kovářová
Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , vážený pane ministře , vláda České republiky předložila Poslanecké sněmovně dne 28 . 6 . návrh novely zákona č . 365 / 2000 Sb . , o informačních systémech veřejné správy . Ze strany předkladatele , to je Ministerstva vnitra , je to prezentováno jako relativně jednoduchá novela reflektující potřebu právní úpravy vedení a řízení informačních systémů veřejné správy . Zároveň je naplněním usnesení vlády ČR číslo 889 týkajícího se dalšího rozvoje informačních a komunikačních technologií služeb veřejné správy . Současně zakotvuje legislativní a koordinační roli Ministerstva vnitra v oblasti dlouhodobého řízení informačních systémů veřejné správy . Nicméně při podrobnějším prostudování návrhu novely zákona vyvstávají některé zásadní změny či nejasnosti . Jednoznačně dominantní změnou je promítnutí výše uvedeného usnesení vlády č . 889 do paragrafovaného znění zákona , to je včetně finančních limitů a koordinace ze strany Ministerstva vnitra . Vyvstává otázka , zdali v případě převedení některých činností na státní podnik se tento s využitím výběrového řízení formou in - house nestane monopolním hráčem na tomto poli . Zásadní změnou je nový § 9 e , který ukládá provozovateli předat bez zbytečných odkladů na vyžádání správců informačních systémů veřejné správy data a provozní údaje , a to pod sankcemi , viz § 7 odst . 3 a 4 , bez ohledu na to , jaká mohou být platná ujednání . Další důležitou změnou je vyčlenění některých agend z tohoto zákona , např . se to týká spisové služby a elektronické pošty , bez bližšího logického zdůvodnění . Přestože je několikráte zmíněno , že uvedená novela se netýká územních samospráv , přesto v odůvodnění k bodům 24 a 25 se uvádí , že se kompetence Ministerstva vnitra mohou týkat územních samospráv v případě přenesené působnosti . A takových bodů je tam více . Proto se domnívám , že bychom měli nechat prostor pro širší diskusi na výborovém plénu , a vítám samozřejmě avizovaný návrh pana poslance Pilného prodloužit projednání o 30 dnů . Na závěr bych si dovolila jednu prosbu směrem k panu ministrovi . Cituji odůvodnění k bodu 40 z důvodové zprávy : " Klíčovým pojmem zákona o informačních systémech veřejné správy je informační systém veřejné správy . S ohledem na šíři jeho definice , resp . definice informační činnosti , zahrnuje pojem informační systém veřejné správy i pojem informační a komunikační technologie v orgánech veřejné správy , a proto není nutné s ním v zákonu o informačních systémech veřejné správy pracovat . Jeho ponechání vedle pojmu informační systém veřejné správy naopak může komplikovat interpretaci zákona . " Naprosto chápu , pane ministře , že tvorba legislativy spočívá v přesných a odborných formulacích . Na straně druhé jsou Poslanecká sněmovna a výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj , který je navrhován jako výbor garanční , tvořeny zástupci různých profesí . Bylo by vítané , pane ministře , aby vaši zástupci při projednávání tohoto materiálu se pokusili více laicky , přesto profesionálně , objasnit podstatu všech navrhovaných změn . Předem vám za to děkuji . Ve smyslu výše uvedeného doporučuji propustit sněmovní tisk 852 do dalšího čtení . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name