2013-042-06-160
160. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 611/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
160 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 561 / 2004 Sb . , o předškolním , základním , středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 200 / 1990 Sb . , o přestupcích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 611 / - třetí čtení Prosím , aby místo u stolku zpravodajů zaujala ministryně školství , mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová a zpravodajka garančního výboru , tím byl výbor pro vědu , vzdělávání , kulturu , mládež a tělovýchovu , paní poslankyně Vlasta Bohdalová . Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 611 / 4 , který byl doručen dne 12 . února 2016 . Usnesení garančního výboru byla doručena jako sněmovní tisky 611 / 5 a 611 / 6 . Nyní se táži paní navrhovatelky , zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy . Je tomu tak . Prosím , paní ministryně , máte slovo . Ministryně školství , mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová : Vážená paní předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi uvést před třetím čtením vládního návrhu zákona , kterým se mění školský zákon , stručně jeho stávající stav , obsah a pozici Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy ke klíčovým pozměňovacím návrhům . Jeden z cílů novely školského zákona je zavedení postupného nároku na předškolní vzdělávání dětí od čtyř , tří let , s tím , že současně zavádíme povinné předškolní vzdělávání . Jak už jsem se vyjádřila v rámci prvního čtení , toto povinné předškolní vzdělávání je doprovozeno také možností individuálního vzdělávání , to znamená ti z rodičů , kteří si nebudou přát od pěti do šesti let své děti vzdělávat prostřednictvím školských zařízení , mají možnost dítě pouze zapsat a zvolit vzdělávání individuální .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Paní ministryně , já se omlouvám . Prosím , abyste přerušila svůj projev , a počkáme , až se sněmovna uklidní , protože hluk je tady opravdu velký . . . . Prosím , pokračujte . Ministryně školství , mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová : Co se týká povinného předškolního vzdělávání , je to samozřejmě jedna z možností , kterou můžeme předškolní vzdělávání zajišťovat . Další možností může být detailní úprava postupných nároků dětí na přístup do mateřských škol . Zvolili jsme způsob kombinace povinného předškolního vzdělávání od pěti do šesti let věku a následné přednosti při přístupu do vzdělávání od čtyř , tří let s tím , že to respektovalo legislativní techniku stávajícího školského zákona a je to podle nás i pro jejich adresáty , jak učitele , tak rodiče , srozumitelnější . Chtěla bych upozornit , co se týká této metody , to znamená jít cestou detailního popisu nároků nebo kombinací povinného předškolního vzdělávání a přednosti přístupu do předškolního vzdělávání , ve státech Evropské unie se objevují oba přístupy . Co se týká účasti předškolních vzdělávání z hlediska povinnosti , chtěla bych říct , že se jedná o Švýcarsko , Bulharsko , Chorvatsko , Dánsko , Kypr , Lotyšsko , Maďarsko , Polsko , Rakousko či Řecko . V některých dalších zemích Evropské unie sice nehovoříme o povinnosti předškolního vzdělávání , ale de facto existuje , protože povinná školní docházka zde existuje od čtyř nebo od pěti let - Lucembursko , Nizozemí či Spojené království . Co se týká jednotné přijímací zkoušky z hlediska středních škol , zavádíme jednotnou přijímací zkoušku v testech z českého jazyka , literatury a matematiky , navazujeme na pilotní ověřování , které ověřilo životaschopnost této jednotné přijímací zkoušky i její přínosnost pro praxi . Drtivá většina škol , která byla do tohoto pilotního ověřování zapojena , osvědčila výhodnost centrálních jednotných přijímacích zkoušek . Co se týká účelu jednotné zkoušky , jde o to zajistit uchazeči o vybrané obory vzdělání ukončené maturitní zkouškou předpoklady pro studium , poskytnout ředitelům středních škol objektivní zhodnocení znalostí a dovedností uchazečů , poskytnout ředitelům středních škol srovnatelné a jednotné kritérium v rámci přijímacího řízení a také snížit administrativní náročnost přijímacího řízení . Chtěla bych jenom říct , že v případě centrální jednotné zkoušky se nešlo cestou , že by se určovala natvrdo hranice , přes kterou , pokud daný uchazeč nebude úspěšný , nebude mít možnost studia na střední škole , a zůstává povinností středních škol a gymnázií uvést anonymně posledního přijatého , včetně toho , jak si v centrální zkoušce vedl , tak aby se zvýšila informovanost rodičů , ale také abychom z těchto údajů mohli vycházet z hlediska Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy v rámci nastavování kvalitnějšího vzdělávání v našich školách do budoucna . Společná část maturitní zkoušky je dlouho diskutovaná . Zavádíme tři povinné zkoušky společné části maturitní zkoušky - český jazyk , literatura , cizí jazyk a matematika , nicméně poprvé od školního roku 2020 / 2021 . Toto bylo posunuto právě v návaznosti na zavádění jednotných přijímacích zkoušek na střední školy . Pokládáme za korektní , že se nespokojujeme pouze se zvýšením dotace matematiky v rámci rámcového vzdělávacího programu , což jsme již učinili , ale zajímá nás také , jaký je obsah vzdělávání matematiky , a přijde nám fér , že matematika bude součástí maturitní zkoušky právě čtyři roky poté , co začnou platit jednotné přijímací zkoušky . Účinnost změn souvisejících se zavedením povinného posledního roku předškolního vzdělávání je od 1 . ledna 2017 , včetně přednosti přístupu do předškolního vzdělávání pro děti čtyřleté nárokově a rok později , tedy od roku 2018 , pro děti tříleté . Nová pravidla spočívající v jednotné přijímací zkoušce se poprvé uplatní ve školním roce 2016 / 2017 . Žáci , kteří konali jednotnou přijímací zkoušku , tak nastoupí do školního roku 2017 / 2018 . Tři povinné zkoušky společné části maturitní zkoušky včetně matematiky budou poprvé ve školním roce 2020 / 2021 . Sjednocený systém hodnocení písemných prací z českého jazyka se uplatní poprvé od školního roku 2016 / 2017 . Ostatní změny budou účinné od 1 . září 2016 . Nyní krátce k jednotlivým pozměňovacím návrhům . Co se týká pozměňovacího návrhu na podporu předškolního vzdělávání od dvou let od roku 2020 , Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy souhlasí . Co se týká potřebné rozšíření sítě poskytovatelů předškolního vzdělávání o tzv . lesní školky Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy souhlasí . Nepodpoříme naopak návrh , podle kterého by bylo možno ředitele školy odvolat i bez udání důvodu . Považuji tento návrh za nebezpečný . Rozhodně by nevedl ke zvýšení kvality řízení škol a vzdělávacího procesu , naopak by mohl vést k destabilizaci . Poslední věc , ke které se vyjádřím , je návrh na odložení účinnosti novely školského zákona , takzvaného § 16 , nebo chcete - li společného vzdělávání . Také tento návrh doprovodím negativním stanoviskem , a to z toho důvodu , že novela vytváří podmínky pro vzdělávání některých žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách , ale současně i nadále umožňuje existenci důležitého článku vzdělávacího systému , a to speciálního školství . Systém speciálních škol se nijak nemění a speciální školy se neruší . Beze změny budou vzdělávány děti se středním , těžkým a těžkým mentálním postižením . U dětí s lehkým mentálním postižením dochází k jediné změně - rozšiřují se možnosti jejich vzdělávání . Děti na druhém stupni vzdělávané podle přílohy pro lehké mentální postižení své vzdělávání dokončí podle této přílohy . Bude pro ně tedy platit až do roku 2020 / 2021 . Hlavní slovo má stále rodič . Ani na tomto se nic nemění . Společné vzdělávání proto není novinkou , která by začínala 1 . září 2016 . Základní principy inkluzivního vzdělávání obsahují jak dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy , tak strategie vzdělávací politiky do roku 2020 . Z hlediska práva se jedná o rovný přístup ke vzdělání dětí a to samozřejmě není pro nás jako Českou republiku novinka . Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami dnes tvoří necelých 11 % ze všech žáků na základních školách , kterých je asi 880 tisíc . Většina těchto dětí je již dnes vzdělávána v běžných třídách běžných základních škol . U žáků se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním je to 97 % , u žáků se zrakovým postižením 73 % , se sluchovým postižením 56 % , s vývojovými poruchami učení 92 % vzdělávaných v běžných školách . Více než 25 % dětí s lehkým mentálním postižením se již dnes vzdělává buď v běžných , nebo ve speciálních třídách na běžných základních školách . Není také pravda , že systém není připraven nebo že není dostatek finančních prostředků . V letošním roce je rozpočet připraven . V příštím roce bude zcela přirozeně jako u ostatních věcí , které jsou nárokové , vyjednáván . Odložení účinnosti novely tak nemohu podpořit , protože se nejedná tady o žádný nucený proces ani revoluci , a naopak se jedná o to , že reagujeme na systém , který dnes je založený velmi na pokrytectví , systém , který je nedostatečně financovaný a který školám neumožňuje realizovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v dostatečné kvalitě . Podpůrná opatření jsou nyní nedostatečná , často je školy dofinancovávají z platů pedagogů nebo se na jejich financování podílejí sami rodiče . Věřím , že uznáte , že taková situace je nadále nepřijatelná . Zajištění podpůrných opatření a stabilizace speciálních i běžných škol je hlavním cílem novely zákona schválené v únoru 2015 , a proto věřím , že se nakonec v rámci rozpravy se mnou ztotožníte , že odklad této části původní novely školského zákona schválené parlamentem v minulém roce by nám nepomohl , naopak by ten stav , který oprávněně učitelé kritizují , zakonzervoval . Děkuji vám za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name