62. Vládní návrh zákona o biocidních přípravcích a účinných látkách a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o biocidech) /sněmovní tisk 589/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Jan Bartošek62.Vládnínávrhzákonaobiocidníchpřípravcíchaúčinnýchlátkáchaozměněněkterýchsouvisejícíchzákonů(zákon o biocidech)/sněmovnítisk589/-prvéčteníZpověřenívládypředloženýitentonávrhuvedepanministrzdravotnictvíSvatoplukNěmeček.Prosím,ujměteseslova.Ministr zdravotnictví ČR Svatopluk NěmečekVáženýpanepředsedající,váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,dovoltemi,abychvkrátkostiuvedlpředkládanývládnínávrhzákonaobiocidníchpřípravcíchaúčinnýchlátkáchaozměněněkterýchsouvisejícíchzákonů.Propředstavuminejdřívedovolteuvést,cojsoutobiocidnípřípravky.Biocidnípřípravkyjsouobvyklechemickésměsiurčenékhubení,omezenírůstuneboodpuzováníškodlivýchorganismůzaúčelemochranyzdravíčlověka.Jednáseodezinfekčnípřípravky,konzervačníprostředky,rodenticidnípřípravkynahubeníhlodavcůapodobně.HlavnímcílempředloženéhonávrhuzákonajeprovedeníimplementacenařízeníEvropskéhoparlamentuaRadyčíslo528/2012ododáváníbiocidníchpřípravkůnatrhajejichpoužívání,kteréupravujeznačnoučástpovinnostívoblastidodáváníbiocidníchpřípravkůnatrh.Vdůsledkupřijetípřímopoužitelnéhounijníhopředpisujenutnéodstranitduplicityaodchylkyvčeskémprávnímřáduazaložitpouzetakovouprávníúpravu,kteráumožníjehobezproblémovouaplikaciaprovázánísnárodnílegislativou.Jetaktřebazrušitstávajícízákonobiocidechavnovémzákoněstanovitpředevšímpostaveníorgánůstátnísprávy,působnostsprávníchorgánůpřivýkonustátnísprávyasankcezaporušenípovinnostístanovenýchnařízenímobiocidech.Materiálprošelřádnýmpřipomínkovýmřízením,následnějej31.srpna2015schválilavláda.Váženýpanepředsedající,váženékolegyněakolegové,věřím,žetentonávrhzákonapřidnešnímprojednávánípodpoříte,neboťsejednávzásaděotechnickýpředpis,kterýpřispějeksouladučeskéhoprávníhořádusaktuálníprávníúpravouEvropskéunievtétooblasti.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji,paneministře,aprosím,abyseslovaujalazpravodajkaproprvéčtenípaníposlankyněSoňaMarková.Prosím,paníposlankyně.Poslankyně Soňa MarkováDěkujizaslovo.Váženýpanepředsedající,váženékolegyně,váženíkolegové,dovoltemi,abychsetakéjakozpravodajkatohototiskuvyjádřilaněkolikapoznámkami.ÚčelemvládníhozákonajezajištěníimplementacepřímopoužitelnéhonařízeníEvropskéunieododáváníbiocidníchpřípravkůnatrhajejichpoužívání.NařízeníobiocidechustanovujenapříčcelouEvropskouuniístejnépodmínkyprododáváníbiocidníchpřípravkůnatrh,ukotvujeprincipyschvalováníúčinnýchlátekapovolováníbiocidníchpřípravků,vobecnéroviněpakipodmínkyjejichpoužívání.Zároveňnahrazujepůvodnísměrnicizroku1998,kterábylarůznýmizpůsobyimplementovánadoprávníchřádůjednotlivýchčlenskýchstátů.TomělozanásledekodlišnýpřístupkaplikaciprávaEvropskéunieakomplikacevpodávánížádostíopovoleníbiocidníchpřípravkůnapříčEvropskouunií.Nařízeníobiocidechkroměharmonizacepřinášíinovéinstrumenty,novénástrojepovolovánípřípravků.Nadrámecpůvodníhokonceptuvnitrostátníhopovolení,popřípaděvzájemnéhouznánívnitrostátníhopovolenívjinémčlenskémstátěnovězavádíjednotnépovoleníUnie,kteréumožnížadatelidodávattaktopovolenýpřípravekdovšechčlenskýchstátůEvropskéunie.Dálejevýznamnězjednodušenaprocedurazískánípovoleníjižpovolenéhopřípravku,popřípadězavedenítakzvanékategoriebiocidníchpřípravků,kterémohouzahrnovatmnohovariantsodlišnýmsložením,kteréspadádopovolenéhokoncentračníholimitu.Nařízeníobiocidechsvěřujestanoveníněkterýchprávapovinnostínaúrovničlenskýchstátů.Jednásezejménaoustanovenípříslušnýchorgánůzodpovědnýchzaimplementacitohotonařízení,tj.orgánystátnísprávyzajišťujícíhodnocenírizikpovolovanýchpřípravků,výkondozorunadtrhemsbiocidnímipřípravkyaustanovenírežimupřechodnéhoobdobí,kdyjsoudodáványnatrhtakovébiocidnípřípravy,ježobsahujíneschválenéúčinnélátky.Jejichschvalovacíprocesprobíhávrežimutakzvanéhopracovníhoprogramupřezkoumání.Vládazvolilacestupředloženínovéhozákonanamístonovelizacepůvodníhozákona,kterýimplementovalpůvodnísměrnici.Novelizacebybylaztechnickéhohlediskajednodušší,určitě,nicméněbydošlokevznikuznačněnepřehlednéprávníúpravy,protožebyvětšinahmotněprávníúpravymuselabýtvypuštěna.Přirozloženíkompetencímeziorgánystátnísprávybylrespektovánkompetenčnízákonazároveňbylopřistoupenokrozděleníkompetencíobdobně,jakotomubylovpředcházejícíprávníúpravě.PříslušnýmorgánemzodpovědnýmvůčiEvropskéuniijeMinisterstvozdravotnictví,kteréspolupracujevrámciprocesupovoleníbiocidníchpřípravkůnebopřipřípravěhodnoticízprávyproschváleníúčinnélátkysresortyživotníhoprostředíazemědělství,přičemžMinisterstvozdravotnictvíplněrespektujeodbornáposouzenípředloženýchžádostí.JejichstanoviskaMinisterstvozdravotnictvípřijímáformouzávaznýchstanovisek.Vládnínávrhzároveňpreciznějidefinujejednotlivépovinnostiparticipujícíchresortůaodstraňujezdosavadníúpravyvpraxizjištěnénedostatky.Důležitájekapitolanastavenípoplatkůzaúředníaodbornéúkony.Současnáprávníúpravabylanastavenapouzenavýběrsprávníchpoplatků,kterébylypříjmemstátníhorozpočtu.Vrácenízaplacenéhosprávníhopoplatkubylomožnépouzeavýhradněvpřípadechdefinovanýchzákonemosprávníchpoplatcích.Nařízeníobiocidechukládápodlečl.80odst.3nařízeníobiocidechpovinnostčlenskýmstátům,abynevyužitoučástzaplacenéhopoplatkuvrátilyžadateli.Sohledemnasystémvýběrusprávníchpoplatků,takjakjenastavenzákonemosprávníchpoplatcích,nenímožnévrátitpoměrnoučástzaplacenéhosprávníhopoplatku.Systémvýběrupoplatkůbyltedyrozdělennavýběrsprávníchpoplatkůzapodánísamotnéžádostiavýběrpoplatkůzaprovedeníodbornýchúkonů.Výšepoplatkůzaodbornéúkonybudepřímoúměrnámnožstvíčasuodbornýchpracovníkůstrávenýchposuzovánímpředloženéžádosti.VýšesazbyzaodbornéúkonyvčetněvýběruzálohnatytoúkonystanovíMinisterstvozdravotnictvíprováděcímprávnímpředpisem.Pracovnínávrhprováděcíhopředpisujepřiloženktomutovládnímunávrhuzákona.Hodněsehovoříofinančnízátěžipropodnikatele.Finančnízátěžpropodnikatelevpřípaděpovolováníbiocidníchpřípravkůaschvalováníúčinnýchláteksedározdělitnatřiúrovně.Prvníúroveňjsousamotnénákladyspojenéspředkládanoudokumentací,toznamenásamotnýmistudiemiadálezprávouohodnocenírizik.Nákladspojenýspořízenímdokumentacebudevevětšiněpřípadůtvořitnejvětšípodílzcelkovýchnákladůspojenýchsvýšeuvedenýmiúkony.DruhouúrovníjsoupoplatkyhrazenéMinisterstvuzdravotnictvízasprávníaodbornéúkony.TřetíúrovníjsoupoplatkyhrazenéEvropskéagentuřeprochemickélátky,kterévněkterýchpřípadechmohoupřesáhnoutnákladyspojenéspořízenímdokumentaceavýrazněpřevýšitinákladynaodbornéúkonyposkytovanéMinisterstvemzdravotnictví.Značnýzájemzestranyzájmovýchsdruženíaresortůprůmysluaobchoduvzbudilnávrhnastavenísystémunárodníchpoplatků.Většinaargumentacesměřovalaknezbytnostizavedenípodporymalýchastředníchpodniků,téžvlastněformousníženýchpoplatkůnanárodníúrovni.Ministerstvozdravotnictvítentopostupodmítáipřesskutečnost,žezdeexistujeprávníoporavsamotnémnařízeníobiocidech.Důvodůktomutopostojijehnedněkolik.Systémpovolováníbiocidníchpřípravkůpředpokládá,žeprolegálnídodávánípřípravkunatrhmusížadatelzískatprvnípovolenívekterémkoličlenskémstátě,jehožsoučástíjeprovedeníhodnocenínebezpečnostiarizikpoužívánítakovéhopřípravku.Získáníprvníhopovolenívsouladustermínydanýchnařízenímůžetrvataž15měsícůodpodánížádosti.DodánínatrhvdalšíchčlenskýchstátechEvropskéuniejepakjižmožnépouzenazákladětzv.vzájemnéhouznání,tj.zrychlenéazjednodušenéprocedurypovolení.Tazahrnujezběžnoukontrolupůvodněprovedenéhohodnoceníaadaptacevůčinárodnímspecifickýmpodmínkám.NegativnímpříklademmůžebýtsystémpoplatkůveVelkéBritániiplatnýpřibližnědoroku2013,kdyprvnípovoleníbylozpoplatněnočástkou2tis.liber.Situaceukázala,ževeVelkéBritániižádaloopovolenímnohospolečností,kterénatrhVelkéBritániepřípravkyfaktickynedodávajíajejichžzájmemjsoutrhyjinýchčlenskýchstátů.Důvodempodánížádostibylapouzesnahazískatprvnípovolení.Prosrovnání,vČeskérepublicebylpoplatek200tis.korun.PříslušnéúřadySpojenéhokrálovstvíběhemdvouletobdrželyzdalekanejvětšímnožstvížádostí,zhruba600,přičemžmnohéznichnebylyuzavřenyanipočtyřechletechodpřijetížádosti.Evropskákomiseprovedlašetřeníohledněvýšenastavenýchpoplatkůvjednotlivýchčlenskýchstátech.Ukázalose,žeinstitutsníženípoplatkupromaléastřednípodnikatelenevyužilanijedenzčlenskýchstátů.PokudbysetotakstaloprávěČeskérepublice,jevelmipravděpodobné,žeobdobnýpřívalžádostíodpodnikatelskýchsubjektůzceléEvropskéunieobdržíiMinisterstvozdravotnictví.Jehoorganizačnístrukturaadostupnélidskézdrojenemohoualetakovýpřívalžádostízvládnout.Zdánlivěúspěšnýpokusozajištěnípodporypročeské,vuvozovkách,maléastřednípodnikateleasníženípoplatkunaminimum,cožvcelkovýchnákladechmůžečinitčtvrtinuažtřetinu,můževyústitvbeznadějnousituaciproMinisterstvozdravotnictví.Státnírozpočetpakponesenákladyspojenéspodporounejenčeskýchmalýchastředníchpodnikatelů,aleimalýchastředníchpodnikatelůostatníchčlenskýchstátů.Tímspíše,žedefinovatčeskouobchodníspolečnostjepraktickyneproveditelné.Nenítotižzřejmé,jestlibytomělabýtspolečnostusídlenávČeskérepublicenebovlastněnávýhradněčeskýmkapitálemapodobně.VdůvodovézprávěseMinisterstvozdravotnictvísnažilonastínitskutečnénákladyspojenéspovolenímčtyřforembiocidníchpřípravků,kdybylanastavenasložitostpodlepočtuobsaženýchúčinnýchlátekadálepodlekvalitypředloženédokumentace.JakoodhadpracnostisevycházízezkušenostiStátníhozdravotníhoústavu.TenprovádíproMinisterstvozdravotnictvíhodnoceníriziknejenprožádostiapovoleníbiocidníchpřípravků,aletaktéžpropřípravkynaochranurostlin.Nákladynahodnoceníriziksepakpohybujíod70do350tis.korun.Současnýpoplatekjebezrozdílu200tis.korun.ProsrovnánílzeuvéstsystémpoplatkůvČeskérepublicepropovolenípřípravkunaochranurostlin,cožjsoumnohdyobdobnépřípravky.Správnípoplatekpodlevyhláškyjestanovenpoplatekzapovolenípřípravkunaochranurostlinvevýši278tis.adálejsouúčtoványúhradyzaodbornéúkonypřímoStátnímzdravotnímústavempodleprovedenýchúkonů,obvykleod80do250tis.korun.Nákladynapovolenípřípravkunaochranurostlinsepohybujívrozmezíod350do530tis.korun.Dalšísrovnánílzeudělatsezdravotnickýmiprostředky.ZdravotnicképrostředkynověspadajídopůsobnostiStátníhoústavuprokontroluléčiv,jenžjeoprávněnúčtovatvsouladusvyhláškou1800korunzahodinuzavypracováníodbornýchstanovisekaposudků.PřestytonastíněnéproblémydoporučujiPoslaneckésněmovněpropustitzákondodruhéhočteníaprodiskutovatněkterénastíněnéproblémyanejasnostipřiprojednávánívezdravotnímvýboru.Zároveňbychrádatadyavizovalasvévystoupeníještěvdiskusi,kdebychrádapoložilaněkteréotázky.Děkujivámzapozornost.(Potlesk z lavic KSČM.)