2013-029-02-111
111. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 368/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
111 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 200 / 1990 Sb . , o přestupcích , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 269 / 1994 Sb . , o Rejstříku trestů , ve znění pozdějších předpisů , a některé další zákony / sněmovní tisk 368 / - třetí čtení Žádám , aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa za navrhovatele ministr vnitra Milan Chovanec a zpravodaj garančního výboru , tím je ústavněprávní výbor , poslanec Bronislav Schwarz . Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku č . 368 / 3 , který byl doručen 20 . května letošního roku . Usnesení garančního výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 368 / 4 . Pan navrhovatel ministr vnitra Milan Chovanec je připraven vystoupit před otevřením rozpravy . Prosím , pane ministře , máte slovo .
Ministr vnitra ČR Milan Chovanec
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , tento návrh zákona jsem podrobně vysvětloval a obhajoval v prvém a druhém čtení . Dovolte mi tedy jenom stručné shrnutí . Návrh zákona zavádí úpravu evidence přestupků vedené registrem trestů , která bude obsahovat vybrané přestupky podle zákona o přestupcích . Konkrétně se jedná o přestupky proti veřejnému pořádku , proti občanskému soužití a proti majetku . Návrh zákona postihuje opakované spáchání této trestné činnosti a těchto přestupků zvýšením sazby pokut . Garanční výbor projednal pozměňovací návrhy k návrhu zákona . S většinou těchto návrhů souhlasím . Nadále však nemohu souhlasit s pozměňovacími návrhy , ke kterým jsme se negativně vyjádřili při projednávání . Jedná se především o změnu § 72 přestupkového zákona , dále pak vypuštění přestupků na úseku rybářství z evidence přestupků , vypuštění přístupu Finanční a Celní správy do evidence přestupků , které bylo požadováno v rámci pozměňovacích návrhů . Tyto návrhy byly požadovány a navrhovány panem kolegou Bendou . Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu ministrovi a otevírám rozpravu . Mám do ní přihlášku pana poslance Jeronýma Tejce . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Jeroným Tejc
Vážený pane místopředsedo , kolegyně a kolegové , jelikož se jedná o třetí čtení , tak se budu věnovat pozměňovacím návrhům . Nebudu zmiňovat zákon jako celek , nicméně doporučuji to , abychom tento návrh zákona přijali . Myslím si , že může výrazně přispět zejména v oblasti , o které se teď často hovoří , a to je otázka držení střelných zbraní . Chtěl bych upozornit na to , že skutečně tohle je poprvé za dlouhou dobu nástroj na to , jak zjistit , zda osoby , které mají v držení zbraň a mají zbrojní průkaz , skutečně páchají nebo nepáchají přestupky , za jejichž spáchání zbrojní průkaz může být odebrán . Takže v tomto smyslu podpora návrhu zákona jako celku . Nicméně chci vás požádat o podporu dvou konkrétních věcí , které načetl ústavněprávní výbor a které předložil po poměrně široké debatě . Jednak to byl návrh , kterým Ministerstvo vnitra chtělo zvýšit dobu , po kterou je možné projednat přestupek , která je dnes jeden rok , na tři roky . Většina z nás se shodla na tom , že je správné , aby nedocházelo k obcházení zákona , k umělému prodlužování projednávání přestupků a aby lhůta byla prodloužena . Nicméně nedomnívali jsme se a nedomníváme se , že je možné ji prodloužit až na tři roky , protože v takovém případě by zřejmě úřady mnohdy této lhůty víc než využívaly zneužívaly . A pokud se jedná o některé trestné činy , tam je tato lhůta tři roky . Myslíme si , že u přestupků by měla být kratší , a navrhujeme tedy kompromisní variantu dva roky prekluze pro přestupky . Druhá důležitá věc je věc , která neumožní žádnému z nás žádat si o opis z tohoto registru přestupků . My si můžeme žádat dnes o výpis z rejstříku trestů , na to jsme všichni zvyklí . Váhali jsme a vedli jsme debatu , zda má , nebo nemá mít možnost každý z nás si požádat o výpis z toho registru . Nakonec jsme doporučili , a bude na vás , jestli tomuto doporučení vyhovíte , že by tato možnost být neměla . Jednoduše proto , že každý z nás , i když nepáchá žádné přestupky , by nepochybně během příštích let možná desetkrát , možná třicetkrát ročně pro různé účely musel dokládat to , že žádné přestupky nespáchal . Bylo by to administrativně náročné , bylo by to do značné míry i ekonomicky náročné pro řadu lidí a myslíme si , že by to nemělo žádný smysl . Registr má být využitelný pro státní orgány . Státní orgány do něj mohou nahlížet , mohou z toho plynout různé důsledky , nicméně není podle našeho názoru správné , aby si tímto prostřednictvím různé soukromé společnosti například toto kladly jako podmínky pro další činnosti . Že by si pronajímatelé vyžadovali výpis z rejstříku přestupků , žádali by ho zaměstnavatelé a další , a nepochybně ani ti , kteří se žádných přestupků nedopouštějí , by nebyli rádi , kdyby museli toto neustále dokládat . Tolik tedy jenom k odůvodnění těch dvou věcí , které jsou součástí toho usnesení ústavněprávního výboru pod body A , nicméně bude záležet samozřejmě na hlasovací proceduře , jak je uspořádá . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name