22. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití /sněmovní tisk 444/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Jan Bartošek22.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.395/2009Sb.,ovýznamnétržnísílepřiprodejizemědělskýchapotravinářskýchproduktůajejímzneužití/sněmovnítisk444/-prvéčteníEvidujivrozpravěpětpřihlášenýchanazákladědohodypředsedůposlaneckýchklubůkonstatuji,žebylpřijatnávrh,žebuderozpravatěch,kteříjsoupřihlášeni,abodbudepřerušendopříštístředy.JátedypožádámprvníhopřihlášenéhoatímjepanposlanecHerbertPavera.PřipravísepaníposlankyněVěraKovářová.Poslanec Herbert PaveraHezkéapříjemnédopoledne,váženýpanepředsedající,milékolegyně,milíkolegové.Dovolte,abychvámpředneslsvépoznatkyapřipomínkyknávrhuzákonač.395/2009Sb.,ovýznamnétržnísílepřiprodejizemědělskýchapotravinářskýchproduktůajejímzneužití,kterýjeuvedenvtiskuč.444.Předmětnýnávrhsikladezacílodstranitnedostatkysoučasnéhozněnízákonaovýznamnétržnísíle.Typodlepředkladatelespočívajípředevšímvnekoncepčnostiněkterýchustanovení,vnepřehlednostivícenež80skutkovýchpodstatzakázanéhojednání,vnepřesnémvymezenívýznamnétržnísílyavnejasnostiukládáníněkterýchsankcí.TovšemázpůsobovatpotížeÚřaduproochranuhospodářskésoutěžepřivedenísprávníchřízeníataktéžiúčastníkůmtěchtořízení.Připomenu,cobylocílempůvodníhozákonazroku2009.Cituji:Vymezitskutkovoupodstatuzneužitívýznamnétržnísílynavztahyvoblastiprodejezemědělskýchapotravinářskýchproduktůavytvořitnástrojeproposuzováníazamezenítěmtopraktikám.Zákonsetakmělvztahovatnapřípadyzneužívánívýznamnétržnísílyněkterýchsoutěžitelůvůčijiným,kdyjimtatotržnísílaumožňujeprávěvynucovánísijednostranněvýhodnějšíchpodmínek.Argumentujese,žezatímcoodběratel,zdepředevšímobchodnířetězec,simohlvybratzvícedodavatelů,prododavatelečastopředstavovalydodávkyprosilnéhoodběrateleexistenčnízáležitost.Knávrhumámvýhradyapřipomínky,kterésměřujíkdůvodovézprávěapředevšímkhodnocenídopadůregulace,tzv.RIA,atokonkrétněvnásledujícíchbodech:Předkladatelsenedostatečněvypořádalsvariantoučíslo3,tedymožnostízrušenízákonaovýznamnétržnísíle.Uvádí,žedlezjištěníúřaduvesprávníchřízeníchtlakobchodníchřetězcůnasnižovánídodavatelskýchcenveformězpětnýchbonusůacenzareklamuzůstalnezměněn.Vzásadětakuznává,žezákonpřílišnepomáhá,alevariantujehozrušeníodsuzujebezřádnéhozdůvodnění.Nenízdeuvedenaanalýzatoho,jaksezarokyodpřijetízákonazměniladistribucezemědělskýchapotravinářskýchvýrobků.Pokudjemiznámo,samizemědělcisesnažíprodávatmimovelkéobchodnířetězce,aťužformounapříkladfarmářskýchtrhů,čispecializovanýchkamennýchobchodů.Kvantifikacetěchtojevůbymohlazměnitnáhlednato,zdajetentozákonvůbecpotřebný.Překvapujícíje,žepodlepředkladatelecelkovývývojazměnavoblastivýrobypotravinnijakneindikujínegativnípůsobenístávajícíhozákonaovýznamnétržnísíle.Domnívaljsemse,žedůvodem,abychomzaváděličiponechávaliurčitouregulaci,jehlavnějejípřínos,nikoliholáskutečnost,žeprostěneškodí.Dáleseuvádí,ževsoučasnédoběnebylaúřademzpracovánakompletníanalýza,kterábyobsahovalazcelakonkrétněkvantitativníúdajeoregulovanémtrhu.Komplexníanalýzapřínosůanákladůbysivyžádalazapojenídalšíchministerstevabylabynadmírunáročnýmprojektem.Tajezvažovánaažvsouvislostispřípravounovéhozákonavletech2015až2017.Považujizanesprávné,žemámenyníměnitněco,očemnevím,jakfungujeacotopřináší.Zároveňnevíme,copřineseonazměna.Bylobytedyvhodnénejprveprovéstonuzvažovanouanalýzu,ateprveposlézepředkládatlegislativnízměny.Vonéanalýze,kterábymělabýtsoučástíRIA,bybyložádoucírozlišitmalé,středníavelkézemědělcestejnějakopotravinářsképodniky.Jinaktotižnelzejentakbezjakýchkolidatprohlásittocopředkladatel.Předevšímprosektormalýchastředníchpodnikůmůžemítzrušeníregulaceažlikvidačnídůsledky.Zaobecněnešťastnoupovažujitakésnahupředkladatelepodrobněprecizovatvšechnypraktikyprodejcůadalšíaspektyodběratelsko-dodavatelskýchvztahů.Vždyťnenímožné,abychomvzákonnénorměpostihlivšechnymyslitelnéjevy,kterékaždodennípraxepřináší,atyvždyreagujínalibovolnouregulaciavětšinoujsouvpředstihupřední.Obávámse,žetaktosepředkladateldostanenanikdynekončícícestunovýchanovýchnovelizací,protožeregulacebudeneustáleobcházenanapř.užjenztohodůvodu,žesesporynazákladětohotozákonaještěnedočkalysoudníchvýroků.Jakmilesetostane,pravděpodobněseukážepotřebadalšíchzměn.Ochranahospodářskésoutěževoblastiodběratelsko-dodavatelskýchvztahůnedominantníchsoutěžitelůvpotravinářskémsektorujevČeskérepubliceprávněregulovánauvedenýmzákonemovýznamnétržnísíle.Úřadproochranuhospodářskésoutěžejeod1.února2010pověřenkontroloujehododržování.Agendakontrolytržnísílyzahrnuješetření,zdavkonkrétníchpřípadechnedocházíkporušovánízákona,vedenísprávníchřízení,včetněvydávánísprávníchrozhodnutí,apřípadněiukládánísankcízaporušenízákona,prováděnísektorovýchšetření,spoluprácevrámcipracovnískupinypřiEvropskékomisiadalšíaktivity.PřisvéčinnostivycházíÚřadproochranuhospodářskésoutěžejakzvlastníchpoznatkůzískanýchzesektorovéhošetřeníčizveřejnědostupnýchzdrojů,takizpodnětůdoručovanýchveforměstížností.ÚřadproochranuhospodářskésoutěžespolupracovalsEvropskoukomisínavznikuZelenéknihyonekalýchobchodníchpraktikáchmezipodnikyvEvropěvdodavatelskémřetězcivoblastipotravinovéhoanepotravinovéhozboží.Vroce2014,tj.vloňskémroce,alenebylozahájenožádnésprávnířízení.Bylaovšemvedenačtyřisprávnířízenízahájenávpředchozíchletech.Ztohojednobyloukončenovydánímrozhodnutíauloženímpokutyvevýši7144000,kteréjenepravomocné,protožeúčastníkpodalrozklad.Zákonč.395/2009Sb.,ovýznamnétržnísílepřiprodejizemědělskýchapotravinářskýchproduktůajejímzneužití,mávesvémnázvumj.významnoutržnísílupřiprodejizemědělskýchapotravinářskýchproduktů,alev§1odst.1a)upravujetentozákoninformaci,žesejednáozpůsobposuzováníazamezenízneužitívýznamnétržnísílyvsouvislostisnákupempotravinzaúčelemjejichdalšíhoprodejenaúzemíČeskérepublikyneboslužbamistímtonákupemneboprodejempotravinsouvisejícími.Zákonvůbecneřešímožnostvýkupujinýchzemědělskýchproduktů,např.uodběratelezholdinguAgrofert,aužvůbecneřešídominantnísíluněkterýchdodavatelů.Mámvelképochybnostiotom,žezákonovýznamnétržnísíledokázalnějakpomocičeskýmamoravskýmzemědělcům.Samipředkladatelétoimplicitněpřiznávají.Pokudpomohl,pakzřejmějentěmvelkýmahlavněpotravinářskýmfirmám.Maléastředníhledajíodbytištěmimoobchodnířetězce.Svědčíotomrostoucíoblibafarmářskýchtrhů,prodejepřímozfarmynebokamennýchobchodůspecializovanýchnakvalitnípotraviny,jakjsemjižzmínildříve.Zaúčinnějšínástrojpomocibychpovažovalpodporuprodejezemědělskýchproduktůpřímospotřebitelům.Zdeseotevírácelářadamožností,kdesischopnízemědělcinajdoucestuibezpodporyúředníkůapolitiků.Kdyžužvšakhovořímeopodpořezemědělství,napřelbychúsilíprávětady,anikolipochybnouformouvytvářenídalšíregulace,byrokracieaadministrativy,kteréprojednávanýnávrhzákonapřináší.Můjzávěrjejednoznačný:navrhuji,abychomnávrhzměnyzákonaovýznamnétržnísílepřiprodejizemědělskýchapotravinářskýchproduktůvrátilipředkladatelikpřepracovánídleuvedenýchpřipomínek.Děkujivámzapozornost.