|

2013-017-05-015

15. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 239/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 258/ - druhé čtení

Date2014-09-23
Meeting2013/017
Agenda Item2013/017/015
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/017schuz/bqbs/b18401501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Petr Gazdík 15. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 239/2013 Sb., kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 258/ - druhé čtení Tímto sněmovním tiskem jsme se zabývali ve čtvrtek 18. září, kdy jsme jej přerušili v obecné rozpravě. Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal z pověření vlády ministr dopravy Antonín Prachař a zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Karel Šidlo. Připomínám, že usnesení výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 258/1. Nyní budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě. V tuto chvíli neeviduji žádnou přihlášku do obecné rozpravy, ptám se tedy, kdo se hlásí do obecné rozpravy, a vidím pana poslance Zbyňka Stanjuru. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo. bych navázal na své čtvrteční večerní vystoupení a položil několik dotazů panu ministru dopravy. V důvodové zprávě se píše velmi stručně, asi na třech řádcích, zjednodušeně, že Ministerstvo dopravy nestíhá, když to takhle přeložím, je to napsané jinými slovy. A bych naši pozornost upřel jenom k jedné z těch tří věcí, a jak jsem říkal v úterý nebo ve čtvrtek večer, že u espézetek na přání je mi to úplně jedno, i kdyby to vypadlo ze zákona mně by to vůbec nevadilo, takže tam ten odklad je bezproblémový. Ale u stanic technické kontroly je napsáno tak kulantně, že vyhodnocením, zkušenostmi (nesrozumitelné)se ukázalo, že by něco mohlo způsobit nějaké problémy. A teď ty konkrétní dotazy, pokud Ministerstvo dopravy ty informace . myslím, že by mít mohlo, protože za prvé je to regulovaný trh. Nevím, jestli to všichni víte, ale zřídit stanici technické kontroly není tak jednoduché a myslím, že to všichni úplně nevědí. Spíš si myslím, že právě ten návrh, který chtěl zpřísnit podmínky, mohl na jedné straně vést k většímu otevření trhu, protože pokud dáte přísnější podmínky a důraz na kvalitu, tak pak to nemusíte úplně regulovat a zákazník si sám vybere, kdo tu službu poskytovat může, či nemůže. Dneska to v první instanci rozhodují krajské úřady. Pokud krajský úřad usoudí moudře, že těch estékáček, stanic technické kontroly, v kraji je dost, tak to povolení prostě nedá a odvolacím orgánem je Ministerstvo dopravy. Myslím si, že ten systém je zbytečně regulovaný, přetížený. A naopak pokud půjdeme cestou, že předepíšeme, co všechno musí systém obsahovat, jaké bezpečnostní či ochranné prvky vůči kvalitě poskytovaných služeb a vůči zákazníkům musí obsahovat, pak nic nebrání tomu, abychom ten trh otevřeli a aby to bylo v zásadě poté, co splní ty podmínky, které třeba i zákonem přísně předepíšeme, aby každý, kdo chce a ty přísné podmínky splnil, to provozovat mohl. Neobávám se toho, že to vyroste, že vyrostou garážové firmy, protože i ta potřebná technika i ty nástroje, které k zabezpečení slouží, vylučují to, že by vznikaly stovky a stovky nových zájemců o provozování tohoto podnikání, které v zásadě funguje velmi dobře, ale jako v mnohých jiných oborech ti poctiví doplácejí na ty nepoctivé. Ten navržený zákon, který je platný od srpna loňského roku a ta část estékáček, platný od loňského srpna a v účinnost být od 1. ledna příštího roku, jde přesně tímhle směrem, tzn. podporuje ty, kteří jsou poctiví. Mnozí to měli ještě předtím, než se ten systém uzákonil dobrovolně, protože to zase měli jako konkurenční výhodu vůči jiným stanicím technické kontroly, a byla to konkurenční výhoda, kterou využívali zejména velcí uživatelé. Velcí dopravci si podle velmi dobře hlídají, jak kvalitně ta služba poskytovaná je. jsem mluvil ve čtvrtek, že původně ten zákon měl platit od 1. července letošního roku a přidali jsme po debatách v hospodářském výboru v minulém volebním období šest měsíců, což předpokládám, že je dostatečná doba. Pokud by to platilo od toho srpna do června, tak kterýkoli ministr či ministerstvo by mělo necelý rok na tu implementaci. Z hlediska bezpečnosti, jak říkám, jsme přidali šest měsíců. Pan ministr nastoupil v lednu. Samozřejmě nevím, v jakém přesném stavu se příprava ministerstva na účinnost toho zákona nacházela, ale jsem přesvědčený... Mně se fakt špatně mluví, když je takový hluk... Jsem přesvědčený, že se to stihnout dalo. Takže bych poprosil o informaci, pokud ji Ministerstvo dopravy, kolik stanic technické kontroly v dnešní době existuje, kolik z nich ten systém , kolik jich nemá a hlavně kdo a jak selhal. Protože to není věc konkrétního ministra, příprava zákona, resp. implementace zákona. Zákon byl schválen. Vyšel ve Sbírce zákonů v srpnu 2013. vím, že od doby byli dva ministři. Ale to přece není osobní věc toho ministra. On to přece nepíše, on to přece nechystá. Pokládám to za samozřejmou součást práce úředníků na ministerstvu. A pokud stávající ministr říká, že to ministerstvo nestíhá a nestihne, a to poměrně brzo před tím lednem, protože ten návrh zákona byl ve vládě snad v červenci nebo v červnu, myslím, že v meziresortu byl v červnu, tzn. ještě šest měsíců mělo ministerstvo na to, aby to zvládlo, tak konkrétně zajímá, v čem je problém, kdo tedy selhal a jak to případně pan ministr nebo odpovědný náměstek či odpovědný vrchní ředitel či ředitel odboru řešili. Ministrovi můžeme vyčítat třeba, že nějaký návrh zákona předloží pozdě. Ale ne implementaci zákona, který byl schválen. Potom můj pozměňovací návrh směřuje k tomu, abychom z těch tří věcí vypustili právě odklad účinnosti u stanic technické kontroly. Pak samozřejmě v podrobné rozpravě se k tomuto návrhu přihlásím. Mám i text pro pana zpravodaje, tomu můžu dát rovnou ten text, jak mi ukládají pravidla Poslanecké sněmovny. A požádal bych pana ministra o odpovědi na otázky. Děkuji. Pak se případně přihlásím s doplňujícím komentářem či dotazy.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name