2013-060-06-028
28. Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Komplexní hospodářská a obchodní dohoda mezi Kanadou na jedné straně a Evropskou unií a jejími členskými státy na straně druhé /sněmovní tisk 1000/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Tím jsme vyčerpali faktické poznámky a nyní paní poslankyně Hana Aulická s řádnou přihláškou . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Hana Aulická Jírovcová
Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Já už asi nebudu navazovat na tu předchozí diskusi , ale dovolím si navázat na vaše vystoupení , protože si myslím , že to je opravdu o argumentech . A je možná i dobře , že se mnozí z vás , když tady posloucháte naše vystoupení , zamyslí nad tím , jestli je tato Komplexní hospodářská obchodní dohoda mezi Kanadou a Evropskou unií opravdu výhodná pro naši republiku . Myslím si , a můžu asi mluvit za KSČM obecně , že my si to nemyslíme . A je velmi smutné , že ostatní strany , které jsou dnes v Poslanecké sněmovně , většinou říkají , že tuto dohodu podpoří . Bohužel tak jednoznačně to nebylo vidět ani při projednávání v rámci Evropského parlamentu , kde byly velké boje . A znovu chci říci , že i zástupci ČSSD v Evropském parlamentu proti této dohodě hlasovali , a myslím si , že ty argumenty jsou opravdu závažné právě proto , aby se tato dohoda nepřijala . Já jsem si dovolila vytáhnout možná oblast , o které se právě hovoří v současné době , a to je kvalita zemědělství a kvalita našich potravin . A myslím si , že to bylo i jedno z posledních takových aktuálních témat naší vlády , především pana premiéra a možná i samozřejmě pana ministra zemědělství , který dokonce nechal udělat testy a porovnání , a zjistilo se , že potraviny pro naši republiku opravdu nejsou odpovídající kvalitě v zahraničí , a bohužel i tato dohoda , pokud se přijme , přináší další závažné snížení kvality těchto potravin . A je možná i zvláštní , že právě koalice , která bojuje proti tomuto fenoménu , by najednou chtěla schválit tuto dohodu . Dovolte mi , abych vám opravdu přečetla nějaké závažné argumenty : Malé farmy a jiné alternativy k průmyslovému zemědělství budou brzy muset čelit následkům nové epochy obchodní politiky . Evropská unie dychtí otevřít svůj domácí trh mnoha citlivých zemědělských výrobků , jako je třeba mléko a maso , které byly doposud před dovozy převážně chráněny . Povolení přístupu na trh výrobkům ze zahraničí novými bilaterálními dohodami o volném obchodu by vystavilo drobné zemědělské výrobce , které tedy současná vládní koalice tak chce chránit , a udržitelné zemědělské praktiky obecně silnému nátlaku v Evropské unii i jinde . Hrozba novým drobným zemědělcům je zřejmá ve finálním textu CETA . Obzvlášť v ustanoveních o přístupu na trh a zeměpisném označení . V Německu a napříč celou Evropskou unií je trh pro masné a mléčné výrobky charakterizován přehnaně nízkými výrobními cenami . Zemědělská politika Evropské unie nabádá k nadbytečné výrobě , což sráží ceny pro primární producenty údajně s cílem dělat evropské farmáře konkurenceschopné na globálním trhu . Z nízkých výrobních cen průmyslu Evropské unie těží hlavně průmysloví výrobci masa . Pokud vstoupí smlouvy jako CETA v platnost , budou tito velcí zpracovatelé masa moci zvýšit vývoz , a tím ještě zvětšit své zisky . Tak tedy znova říkám , kdo tady koho bude utlačovat ? V současnosti jsou evropské domácí trhy s masem chráněny celními kvótami - po kterých víme , že určitě voláte , aby zmizely - včetně kvót na dovoz z Kanady , aby se značný cenový rozdíl vyvážil . Několik let se kanadské vepřové prodávalo za cenu až 60 % nižší než to evropské . V roce 2014 byla kanadská cena navzdory cenovému propadu na evropském trhu s vepřovým masem stále o 25 % nižší . To je zčásti proto , že kanadští výrobci vepřového masa mají ceny o 15 až 35 % nižší než jejich evropské protějšky . Pokud by CETA povolila otevření těchto trhů , mohli by kanadští výrobci za současných podmínek nabízet své produkty za mnohem nižší ceny než srovnatelní výrobci v Evropské unii . A nyní mi možná dovolte nějakou malou analýzu . CETA představuje úplné zrušení kvót na téměř veškeré zboží během přechodné doby počínající datem uvedení dohody v platnost . Obě strany si ale vyjednaly zvláštní ustanovení pro některé zemědělské výrobky ve formě kvót pro bezcelní dovoz obzvlášť citlivých produktů , včetně hovězího a vepřového masa , který je citlivý pro Evropskou unii . Pokud CETA vstoupí v platnost , zvýší se kvóty Evropské unie na dovoz kanadského vepřového a hovězího masa 12 krát až 14 krát oproti současnému stavu . Pokud se dovoz skutečně zvětší , bude záviset na schopnosti kanadského vývozního průmyslu zaplnit objem nových kvót bez použití hormonů nebo raktopaminu , což je kontroverzní látka přidávaná do krmiv za účelem urychlení výkrmného procesu . Výrobní standardy jsou vyšší v Evropské unii než v Kanadě a v mnoha případech jsou stále ovlivňovány drobnými zemědělci . V Evropě je zakázáno používání růstových hormonů nebo antibiotik zvyšujících výnosy . Navíc se v evropské regulaci a standardy pro zacházení s dobytkem například požadavky na prostor , roštové podlahy , schvalovací řízení liší od kanadských . Kanadská jatka zatím nebyla schopna naplnit objem bezcelních kvót Evropské unie pro vepřové a hovězí maso , ale vzhledem k tomu , že by zvýšené kvóty navnadily kanadské výrobce a zpracovatele na výrobu masa bez hormonů na vývoz , mohla by je CETA přimět k restrukturalizaci svých výrobních a porážejících (?) praktik . Pokud by se tak stalo , mohla by následná zvýšení dovozu výrazně tlačit na snížení evropských cen v mase . Dohoda by dovolila kanadskému dovozu tvořit kolem 0,4 % evropské spotřeby vepřového masa a 0,6 % spotřeby hovězího . Už nyní je v Evropě nadbytek masné a mléčné výroby , což způsobuje likvidační ceny pro výrobce . A myslím si , že mnozí z vás na svém facebookovém profilu nedávno sdíleli máslo za 70 korun . Výborné . Všichni se těšíme na Vánoce . V zájmu další existence lokálního zemědělství musí masný průmysl upřednostnit snížení objemu výroby a soustředit se na spotřebitelské požadavky na kvalitní a společensky odpovědné výrobky . CETA bude mít potenciálně destabilizující účinek na evropský trh s masem . Navrhované zvýšení kvót pro mléčné výrobky by navíc způsobilo větší vývoz evropských sýrů do Kanady , což by vytvořilo srovnatelný tlak na kanadský trh . V současnosti využívá Kanada pro mlékárenský průmysl systém řízení nabídky . Ten zaručuje zemědělcům spravedlivé a stabilní příjmy tím , že zajišťuje , aby nabídka mléčných výrobků odpovídala domácí poptávce . Výrobcům jsou přiděleny kvóty na produkci a za každý litr mléka , který přesahuje , jsou pokutováni . Navíc je celními kvótami omezen dovoz mléčných výrobků . Cena mléka je tak v Kanadě spojena s domácími náklady na výrobu a výrobcům přináší spravedlivou odměnu . Díky tomuto systému dostávají kanadští mlékaři přibližně 50 centů za kilogram . Zato v Evropě v červnu roku 2016 spadla cena mléka až na 25,81 centu za kilogram . Tento nedávný propad byl způsoben zrušením kvót na mléko , které v Evropské unii proběhlo v březnu roku 2015 . Snahy Evropské unie nasměrovat svou zemědělskou politiku na vývoz , a tím položit základ pro obchodní dohody jako CETA způsobily pokles cen mléka placených evropským výrobcům . Nízká cena mléka v Evropské unii zajisté ovlivní cenu v Kanadě . Zamýšlenou podporou příjmů pro zemědělce sýrařský průmysl Evropské unie by snadno naplnil nové celní kvóty zavedené dohodou CETA . A je třeba poznamenat , že zemědělská politika Evropské unie se nemůže nazývat udržitelnou , pokud svým vývozem do Kanady bude zasahovat do sociálně zaměřených regulací trhu , jejichž cílem je podpora zemědělcům . A teď se možná dostanu i k té kvalitě . CETA nejen že bude liberalizovat zemědělské trhy , ale hrozí také oslabením standardů bezpečnosti potravin , například povrchové ošetřování masa chemickými a organickými sloučeninami se může rozšířit . V Evropě obecně zůstávají jatečně upravená těla neošetřena vyjma případů , kdy jsou omyta vodou . V Kanadě je ale běžné je čistit chemikáliemi , například chlorem . Evropská unie už uvolnila své standardy pro ošetřování hovězího masa kyselinou mléčnou . Možná jako předběžný dárek kanadským i americkým obchodním vyjednavačům . Spolu s tím Evropská unie už několik měsíců diskutuje o povolení povrchového ošetřování drůbežího masa kyselinou octovou . CETA může tyto změny upevnit a podpořit další deregulaci . Oslabení standardů pro porážení zvířat nepřinese zisk jen kanadskému drůbežářskému a masozpracovatelskému průmyslu , ale i jejich evropským protějškům tím , že jim dovolí i jejich porážející (?) postupy víc industrializovat . Evropská unie projevila zájem vyměnit kvalitní zpracovávání masa a zajištění kvality na ošetřování založené více na chemii . Ze zemědělského hlediska je tento trend velice problematický . Místo takové deregulace by měla Evropská unie upřednostňovat malá jatka a podporovat etické , bezpečné a udržitelné ošetřovací postupy . A teď se dostáváme i na úpadek regionální kvality , což bohužel tedy nemůžu říct , že to je se zájmy České republiky , když tady máme i výrobek v rámci regionů . Zeměpisná označení jsou názvy konkrétních regionů a míst , které určují původ některých chráněných potravin . Zemědělská označení umožňují drobným zemědělcům v určitých oblastech požadovat vyšší ceny za známé , kvalitní potraviny a podporu zemědělství s přidanou hodnotou přispívající k regionálnímu hospodářskému rozvoji . Příklady důležitých zeměpisných označení v Německu jsou vyjmenovány - bavorské preclíky , švábské nudle , frankfurtská zelná omáčka atd . V roce 2015 bylo v Evropě zeměpisných označení chráněno 1 308 potravin , 2 883 vín a 332 lihovin . CETA by pomocí zeměpisného označení chránila pouze 173 produktů . Pro kanadské výrobky žádný takový systém neexistuje a kanadští výrobci napodobenin potravin by zeměpisné označení nejradši úplně zrušili . To je jen pár argumentů v rámci oblasti zemědělství a kvality potravin . A možná bych jenom zdůraznila , že jsem vypíchla jenom tu jednu oblast . Ale myslím si , a možná mohu říct i bohužel , že mnozí z vás , kteří tady dnes sedíte , jste tu smlouvu vůbec neviděli . Chápeme , že máte na to své zástupce ve vašich klubech , ale bohužel možná , jak slyšíte , tak je to dohoda , která opravdu cílí na mnoho oblastí a resortů . A pokud byste si přečetli aspoň ty své oblasti , ve kterých se pohybujete nebo ve kterých jste experti , přišli byste na jiné názory . Ale dovolte mi ještě přečíst nebo shrnout i pár argumentů od našich občanů , kteří když se dostanou k informacím o této dohodě , protože samozřejmě i naše média informace a zásadní argumenty nepřenáší našim občanům , anebo to přenáší jenom jednostranně a účelově , tak mnozí z nás , nebo mnozí občané ani nevědí , co všechno může ovlivnit tato dohoda . Proč CETA rozhodně odmítnout ? Vláda podle našich zjištění najala poradní agenturu , která hodnotila přijetí CETA , ale tato je podle našich informací , které nám poskytlo Ministerstvo průmyslu a obchodu , zpracována proto , aby vládu přesvědčila k přijetí CETA . Není nestranná , podobně jako se dělo s informací na půdě EU . Z naší mnohaleté praxe s bojem s koncerny , jako je frakovací lobby z USA , Austrálie a Kanady , kterou jsme porazili po čtyřech letech boje , jsme totiž zjistili , když jsme zachránili vodu v ČR pro 1,5 milionu obyvatel , která byla ohrožena plánem frakovat břidlice , že tyto dohody jsou nebezpečné nejen z hlediska prosazení nižších ekologických a dalších standardů , než má EU či ČR , ale i z hlediska ekonomiky . Ekonomické vábení koncernů nestojí za potenciální obrovské škody , které mohou způsobit drancující technologické postupy , měkké standardy , nebo dokonce arbitráže . A můžu jmenovat Quebec nebo NAFTA . Jedním z trojských koňů i dohody CETA je frakování a vývoz špinavého zemního plynu z frakování , jehož výroba je přímo v rozporu s Pařížskými dohodami a podporuje masivní globální oteplování - možná by bylo dobré , kdyby nám k tomu něco řekl i pan ministr pro životní prostředí - , jakož i arbitráže spojené s neudělením těžebních práv po provedeném geologickém průzkumu zahraniční firmou . A jeden příklad za všechny , jak funguje obdobná dohoda NAFTA , kdy na ni doplatila Kanada vlivem USA , koncernů . Máte to myslím i všichni ve svých e - mailových schránkách . CETA a průzkum a těžba surovin . Zejména se týká nekonvenčních zdrojů ropy a plynu , zejména fosilních paliv . Dokud nebude zákonem zakázáno hydraulické štěpení břidlicových plynů , frakování , v již páté verzi zákona , máme ale i hotovou a odsouhlasenou panem Komárkem , a odstraněna výše uvedená mezera , hrozí státu nejen obrovské ekologické škody zejména na vodách , ale i pro státní rozpočet - desítky miliard z arbitráží , což je zhruba jenom dolní odhad , protože hrozí , že pozdní přijetí národní legislativy v rozporu s dohodou bude automaticky firmami využito k arbitrážím , pokud to není přímo cílem , jak ukazuje naše přímá zkušenost v ČR v kauze břidlicových plynů . Naše informace máme ověřeny opakovaně nejen od CETA a TTIP , skeptických poslanců EU , ale i z našich zdrojů v USA a v Kanadě . Frakovací lobby je prorostlá i do vedení USA , Kanady , Velké Británie , Austrálie , Kongresu USA atd . a je to vše ověřitelné z veřejných zdrojů . A pak tady mám ještě další e - mail , který jste určitě všichni také dostali , a dovolte mi , abych vám ho také sdělila , protože si opravdu myslím , že většina z vás ho ale nečetla . CETA bohužel obsahuje mnoho závazků , které jdou přímo proti požadavkům tohoto vitálně důležitého segmentu ekonomiky . CETA je úmluva zohledňující zájmy především nadnárodních společností , pro malé a střední evropské podniky i pro mnoho veřejných zájmů představuje naopak velké riziko . Ochrana investorů soudním systémem pro investory je typickým příkladem největšího problému CETA . Je dostupný jen pro nejsilnější investory . Domácí podniky ve srovnatelných případech tuto možnost nemají , stejně tak ji nemají jako občané , kupříkladu v případech , kdy byli poškozeni jednáním zahraničního investora , například kauza Volkswagen - rozsáhlé environmentální či zdravotní škody z provozu . Není zřejmé , proč by se měl speciální soudní režim zavádět mezi vyspělými právními systémy . Není nám znám jediný případ neférového postupu evropských soudů vůči kanadským , resp . zahraničním investorům . Zásadní problém představuje ochromení možnosti národních parlamentů účinně přijímat zákony . Každá legislativa může být napadena jako překážka obchodu , investice či její maření . Stávající dvoustranné smlouvy s arbitrážními doložkami jsou již dnes vnímány jako problém . Není zřejmé , proč by se měly kontroverzní arbitráže v CETA institucionalizovat v podobě exkluzivního systému pro úzkou menšinu ekonomických aktérů . Připomínáme , že dodatkové deklarace Komise k CETA - zachování práva na regulace - nemají právní sílu vůči textu CETA zakotvených investorských práv . Pro nás i naši občané žádají , nebo někteří naši občané žádají , abychom tuto dohodu nepřijímali a nedělali velkou chybu vůči občanům naší republiky . Věřím , že jste se při našich argumentech zamysleli a i ti , kteří doteď o této dohodě nic nevěděli , zapřemýšleli o tom , že by bylo potřeba tuto smlouvu možná důkladněji prostudovat , přehodnotit nejen v jednom nebo ve dvou výborech - když jsme navrhovali , že to chceme dát do více výborů , bohužel nebyla síla - a opravdu nedělat ovce Kanadě a některým státům EU a přinejmenším vrátit tuto smlouvu předkladatelům . Děkuji . (Potlesk poslanců KSČM.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name