2013-059-06-086
86. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 987/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Martinu Plíškovi . Nyní s vystoupením ve třetím čtení pan poslanec Marek Benda . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Marek Benda
Vážený pane místopředsedo , vážený pane předsedo vlády , vážení páni ministři , dámy a pánové , začnu drobným rýpancem do přítomného již ministra spravedlnosti , na kterého jsme museli čekat . Já ho i chápu , že ho Sněmovna nebaví . Na to člověk musí mít náturu , aby ho Sněmovna bavila . Pak ale moc nechápu , proč do ní kandiduje . To je prostě fakt trošku protichůdné . Kdyby chtěl být jenom ministrem , pak moc nechápu , proč do té Sněmovny kandiduje , když se mu sem nechce chodit . Ale to jenom na to zdržení , které chápu , že jsme neočekávali , že průběh památkového zákona bude tak rychlý . Nicméně nyní k tisku , který máme před sebou , který bych řekl , že je zcela zbytný . Pokud by ho Poslanecká sněmovna neschválila a neprojednala , nestane se vůbec nic . Je to typická novela takového odškrtávacího charakteru . A cokoliv je v něm možná nad tento odškrtávací charakter , tak je škodlivé , což je vždycky trochu nebezpečné . On už na to poukazoval pan kolega Plíšek , ale já to musím zopakovat . Pokud si ministerstvo vymyslí , že chce centrální generátor přidělování spisů , který bude znamenat , že všechny spisové značky budou soustředěny na jednom místě v Praze , nejlépe na ministerstvu , i když ministerstvo stále chodí a říká no , třeba to nebude u nás , třeba to bude na Míčánkách nebo to bude někde jinde , a všichni předsedové soudu jako jeden muž proti tomu protestují a říkají : tohle nemůžeme dělat , to má takové a takové problémy , tak si myslím , že děláme něco špatně a že to rozhodně nemáme dělat 11 . nebo 12 . července v létě , že tuto věci rozhodně máme ponechat další diskuzi , jestli má nějaký generátor existovat , v jaké podobě má generátor existovat , jestli nemá být na těch jednotlivých soudech , jestli případně ony nemají mít nějaký automatizovaný systém . Ale proč se kvůli tomu má budovat zase jeden automatizovaný systém v Praze , není nikomu pochopitelné a pokládám to za velkou chybu . To je ten první návrh týkající se bodu B 1 a dalších a velmi prosím , abychom tyto návrhy podpořili . Druhá část , na kterou jsem chtěl upozornit z původního návrhu , je návrh pod bodem A 6 ústavněprávního výboru , který bych velmi prosil Sněmovnu , aby byl podpořen , neboť se jedná o snížení soudního poplatku v takzvané ochraně před diskriminací . Já pokládám ochranu před diskriminací obecně vzato za velmi sporný institut , kde už dnes je procesní postavení žalující strany mnohem silnější než toho , proti komu je žaloba vznesena . A představa toho , že to ještě máme ulehčovat tím , že stanovíme jednotný poplatek 1 000 korun bez ohledu na to , kolik se žádá , že se snažíme jenom tento proces ulehčovat , je opravdu představa jako zdivočelých bruselských marxistických lidskoprávníků , nikoho , nikoho jiného , kterou já pokládám za úplný nesmysl . Není žádný důvod , nemáme žádná prokazatelná čísla , že by to někoho odrazovalo nebo neodrazovalo . Jsou to opravdu jen tito aktivisté , kteří chodí a říkají : je potřeba , aby se pokud možno všechny rasy , skupiny a další soudily se státem , případně se svými zaměstnavateli a dokazovaly jim , jak jsou chudáci diskriminovaní . Velmi prosím , abychom tento návrh podpořili a ponechali stávající znění . Protože opravdu není žádného důvodu v těchto věcech někoho zvýhodňovat . Poslední a možná nejzávažnější poznámka - naznačoval to už také pan poslanec Plíšek - se týká přechodu vymáhání justičních pohledávek na Celní správu . To už pokládám opravdu za absolutně za hranou . Jestli Ústavní soud judikoval , Senát nám opakovaně vrací některé věci s tím , že se jedná o přílepek , tak v tom případě se jedná o úplně čistý přílepek , který s původní variantou nemá nic společného , nikdy vládou neprošel , neprošel Legislativní radou vlády , myslím si , že by jí ani nikdy neměl šanci projít . A na poslední chvíli se ministr Pelikán s ministrem Babišem dohodnou , že je potřeba posílit podplukovníka Šlachtu a že je potřeba mu dát další kompetence , aby si mohl nabrat další stovky lidí , počítá se konkrétně asi 220 , aspoň v tom zdůvodnění návrhu . Návrh byl předložen na ústavněprávním výboru po prvním čtení a ústavněprávní výbor ho odmítl , protože ho pokládal za naprosto nesystémový a za věc , která mění kompetence , které nepřišly z vlády , nebyly schváleny rozhodnutím vlády , a tady si je nějací dva ministři dohodnou . A pak pan poslanec Vondráček , při vší úctě k němu jako k místopředsedovi Sněmovny i jako právníkovi , kterého si velmi vážím , to tady přinese a zřejmě , že je to ministr ze spřátelené strany , opustí všechny své zásady , které kdy zastával , o přílepcích nebo nepřílepcích , přinese nám tady 15 stran pozměňovacích návrhů , které znamenají zásadní přesun kompetencí bez dnes jasného vyčíslení , kolik to bude stát , jestli těch 220 lidí na Celní správě je k dispozici a nemají co dělat - a pak by bylo nejlépe , aby byli propuštěni , což se nikomu nechce - , nebo nejsou volní k dispozici a bude je potřeba nabrat . Já nevím , jestli na to nový pan ministr financí má vůbec v rozpočtu peníze , nebo nemá , jestli o tom vůbec ví , že k takové dohodě ještě předtím , než na ten rezort nastoupil , došlo . Prostě pokládám takovouhle zásadní změnu kompetencí , přenos věcí , které jsou dnes vymáhány částečně státními orgány ve smyslu soudními orgány , částečně soukromými orgány , kde si to platí samozřejmě příslušný dlužník , jestli tento přenos kompetencí na jiný státní orgán dává nějaký smysl . Takže tady bych velice poprosil , abychom vážně zvážili , jestli chceme podporovat návrh D . Protože jsem ještě k tomu hluboce přesvědčen , že pokud ho podpoříme , téměř jistě nám Senát návrh zákona vrátí . Nedokážu si představit , že by Senát tento typ přílepku při tom , jak jsou přísní ke všemu možnému , a to i k věcem , které jsou tady dlouhodobě projednány a které prošly Legislativní radou vlády a dalšími orgány - jak je Senát přísný , tak jsem si téměř jist , že nám to v takové situaci vrátí . Velmi bych prosil , abychom i u tohoto pozměňovacího návrhu zvážili svou podporu , přestože ministr nepochybně řekne ano a bohužel usnesení ústavněprávního výboru je v tuto chvíli doporučující , alébrž účast byla jiná než na původním zasedání , které tento návrh odmítlo . Ale jenom říkám , ústavněprávní výbor , když tento návrh projednával poprvé , tento návrh pana poslance Petrtýla odmítl a teprve ve druhém jednání v jiném složení vyslovil doporučující stanovisko . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name