2013-059-02-083
83. Návrh poslanců Romana Váni, Milana Chovance, Igora Jakubčíka, Zuzky Bebarové Rujbrové, Bronislava Schwarze a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění ústavního zákona č. 300/2000 Sb. /sněmovní tisk 1021/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . A ještě jedna faktická poznámka pana poslance Miroslava Kalouska . Jinou přihlášku do rozpravy nemám . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce .
Poslanec Miroslav Kalousek
Děkuji . Jakkoli jste , pane ministře vnitra , začal tím , že nesouhlasíte s tím , co jste řekl , tak jste v podstatě má slova potvrdil . Já také nesouhlasím s tou směrnicí a podporuji vládu České republiky , že se obrátí na soud , to je fér . Strašit patnácti měsíci je trochu úsměvné . Máme za sebou třináct let členství v Evropské unii a určitě by to nebyla ani první , ani poslední směrnice , s jejíž implementací by se otálelo z vážných důvodů . Tady by byl vážný důvod rozhodnutí soudu . Pokud vím , je vaše vláda poměrně ve skluzu v implementaci evropských norem a slunce stále vychází a stále jsme členy Evropské unie . Tohle všechno jsou prostě zástupné argumenty . Ten argument , který vyvolal tolik emocí , je jeden jediný : že tohle nás může před tou směrnicí ochránit . A to prostě není pravda .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji za dodržení času k faktické poznámce . Nemám žádnou přihlášku , nikdo se nehlásí , rozpravu končím . Má zájem zástupce předkladatelů o závěrečné slovo ? Ano . Prosím , pan poslanec Roman Váňa . Pane předsedo , máte slovo .
Poslanec Roman Váňa
Vážené paní poslankyně , páni poslanci , vážená střelecká veřejnosti , velmi stručně na závěr . Proběhla velmi intenzivní debata , skoro dvě a půl hodiny . Myslím , že to je přiměřené tomu , že se bavíme o novele ústavního zákona , a že snad nikdo nemůže říct , že bychom to nebrali dostatečně vážně a že by nezazněly všechny argumenty pro i proti . Na začátku bylo řečeno , že máme k dispozici , a to všichni , analýzu Parlamentního institutu . Já bych vám možná doporučil si ji přečíst . Já jsem to udělal . Ta analýza říká , že návrh není v rozporu s evropským právem , že není v rozporu s ničím v rámci našeho práva . A pokud se ptáme , jestli může zabránit evropské směrnici , nemůže , ale může trochu pomoct . To v té analýze je a to také celou dobu víme a celou dobu říkáme , nic jiného neříkáme . Vystoupení , která tady zaznívala , byla v podstatě dvou druhů . Výrazně ano a výrazně ne . Optimisticky a negativně . Jeden z předřečníků tady říkal , že ničeho nedosáhneme , že něco nalháváme voličům , že je tam falešná a prázdná argumentace . Tak to si myslím , že posoudíte jednak vy sami svým hlasováním a posoudí to i veřejnost , protože všechna ta vystoupení velmi bedlivě sledovali nejenom lidé tady na galerii , ale i tam venku . Pokud někdo říká , že je to součást předvolební kampaně - no volby se blíží , to je pravda . A možná to je součást předvolební kampaně , možná že to tak někdo má . Je to něco špatného ? Ať tedy voliči vědí , co si jejich zástupci v parlamentu myslí , ať vědí , jak hlasují . Na tom přece není nic špatného . A možná bude dobré , když se voliči také rozhodnou právě podle toho , jak tady zástupci jednotlivých stran vystupují a hlasují . Co se týče tvrzení , že tento návrh je dokonce proti demokratickým principům , to musím zásadně odmítnout , to je pitomost . Tento návrh rozhodně proti demokratickým principům není , naopak . Připomenu , že tato Sněmovna již před více než rokem vyškrtla v zákoně o zbraních a střelivu právo vlády odzbrojit své obyvatelstvo v případě války . Tenkrát pan premiér i pan ministr vnitra řekli jasně : Demokratická vláda takové právo nepotřebuje . Byl to nějaký relikt ještě z minulých dob . A ten dnešní krok je dalším krokem v řetězci našeho konání . My říkáme , že občané mají právo i se svou zbraní se podílet na zajištění bezpečnosti své země . Co chcete více demokratického , pro Krista Pána ? Někdo tady říkal , že roste počet zbraní , a tím bude růst riziko jejich zneužití . Taková myšlenka se sice nabízí , ale statistiky ji nepotvrzují . V této zemi skutečně roste za poslední rok počet zbraní a kriminalita obecně i kriminalita se zbraněmi klesá . Osobně si myslím , že takovou jednoduchou úměru , přímou či nepřímou , v těchto dějích nelze nalézt . Mohli bychom jít příklady různých zemí , Švýcarska , kde každý muž , který absolvoval vojenskou službu , má doma automatickou vojenskou zbraň . Ta země není zrovna nebezpečná . Anebo Velká Británie , kde zakázali už jakékoli zbraně , tedy nejen střelné , palné , ale nesmíte chodit po ulici ani se šroubovákem , pokud nejste údržbář , protože by to mohlo být bráno jako nedovolené ozbrojování . Pomohlo to Velké Británii ? Vidíme to sami . Aktuálně zavádí zbraně i těm policistům , kteří dodnes ještě chodili beze zbraní . Jedno se ale Britům dá přiznat : Jsou schopni reagovat velmi rychle na situaci , která tam je . A že není dobrá , to vidíme každý den . V novinách , nejenom po těch teroristických útocích , ale i po těch tisících útoků , třeba kyselinou . Polévání spoluobčanů kyselinou na ulicích , kterými Velká Británie trpí , v posledních čtyřech letech více než 1 800 případů . Co se týče toho , že tato ústavní novela nic nezmění vůči evropské směrnici , to není úplně přesné tvrzení . Že tato novela nezabrání přijetí této směrnice , je jasné , protože směrnice už byla přijata , už platí . To , že se přijetím této novely ústavního zákona změní rámec pro implementaci této směrnice , je jisté . Budeme - li implementovat - a to se uvidí , protože to bude nejdřív po volbách , tedy až příští Sněmovna , do té doby se nic implementovat nebude , protože přinejmenším počkáme , jak dopadne soud - tak pokud se Sněmovna rozhodne implementovat , bude mít i díky tomuto ústavnímu zákonu možnost maximálně využít všechny výjimky , které ta směrnice už dnes obsahuje . A v současném platném znění této směrnice je těch výjimek skutečně hodně , takže by se to dalo skoro udělat tak , že se to našich občanů vůbec nedotkne . Ale my víme , že jsou ambiciózní plány na další zpřísňování té směrnice , pak už by se to samozřejmě našich občanů dotklo . A tam v té obraně nám opět ústavní zákon pomůže . Takže samozřejmě není to všelék , není to spasení , ale pomůže nám to . A koneckonců i ta praxe orgánů Evropské unie dokládá , že tam , kde jsou věci řešeny ústavami nebo ústavními zákony jednotlivých zemí , tam ten tlak na ně nebývá tak silný . Myslím si , že skutečně dnes zazněly v dostatečné míře argumenty pro i proti . Že se každý může dobře rozhodnout . A myslím si , že je hezké , když tady některý pan poslanec vypočítá počty svých zbraní , ale není dobré myslet jen na sebe , je potřeba myslet i na občany . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name