|

2013-059-02-083

83. Návrh poslanců Romana Váni, Milana Chovance, Igora Jakubčíka, Zuzky Bebarové Rujbrové, Bronislava Schwarze a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění ústavního zákona č. 300/2000 Sb. /sněmovní tisk 1021/ - třetí čtení

Date2017-06-28
Meeting2013/059
Agenda Item2013/059/083
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/bqbs/b03408301.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   023 < Page 024 > 025

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. A ještě jedna faktická poznámka pana poslance Miroslava Kalouska. Jinou přihlášku do rozpravy nemám. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce. Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji. Jakkoli jste, pane ministře vnitra, začal tím, že nesouhlasíte s tím, co jste řekl, tak jste v podstatě slova potvrdil. také nesouhlasím s tou směrnicí a podporuji vládu České republiky, že se obrátí na soud, to je fér. Strašit patnácti měsíci je trochu úsměvné. Máme za sebou třináct let členství v Evropské unii a určitě by to nebyla ani první, ani poslední směrnice, s jejíž implementací by se otálelo z vážných důvodů. Tady by byl vážný důvod rozhodnutí soudu. Pokud vím, je vaše vláda poměrně ve skluzu v implementaci evropských norem a slunce stále vychází a stále jsme členy Evropské unie. Tohle všechno jsou prostě zástupné argumenty. Ten argument, který vyvolal tolik emocí, je jeden jediný: že tohle nás může před tou směrnicí ochránit. A to prostě není pravda. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nemám žádnou přihlášku, nikdo se nehlásí, rozpravu končím. zájem zástupce předkladatelů o závěrečné slovo? Ano. Prosím, pan poslanec Roman Váňa. Pane předsedo, máte slovo. Poslanec Roman Váňa Vážené paní poslankyně, páni poslanci, vážená střelecká veřejnosti, velmi stručně na závěr. Proběhla velmi intenzivní debata, skoro dvě a půl hodiny. Myslím, že to je přiměřené tomu, že se bavíme o novele ústavního zákona, a že snad nikdo nemůže říct, že bychom to nebrali dostatečně vážně a že by nezazněly všechny argumenty pro i proti. Na začátku bylo řečeno, že máme k dispozici, a to všichni, analýzu Parlamentního institutu. bych vám možná doporučil si ji přečíst. jsem to udělal. Ta analýza říká, že návrh není v rozporu s evropským právem, že není v rozporu s ničím v rámci našeho práva. A pokud se ptáme, jestli může zabránit evropské směrnici, nemůže, ale může trochu pomoct. To v analýze je a to také celou dobu víme a celou dobu říkáme, nic jiného neříkáme. Vystoupení, která tady zaznívala, byla v podstatě dvou druhů. Výrazně ano a výrazně ne. Optimisticky a negativně. Jeden z předřečníků tady říkal, že ničeho nedosáhneme, že něco nalháváme voličům, že je tam falešná a prázdná argumentace. Tak to si myslím, že posoudíte jednak vy sami svým hlasováním a posoudí to i veřejnost, protože všechna ta vystoupení velmi bedlivě sledovali nejenom lidé tady na galerii, ale i tam venku. Pokud někdo říká, že je to součást předvolební kampaně - no volby se blíží, to je pravda. A možná to je součást předvolební kampaně, možná že to tak někdo . Je to něco špatného? tedy voliči vědí, co si jejich zástupci v parlamentu myslí, vědí, jak hlasují. Na tom přece není nic špatného. A možná bude dobré, když se voliči také rozhodnou právě podle toho, jak tady zástupci jednotlivých stran vystupují a hlasují. Co se týče tvrzení, že tento návrh je dokonce proti demokratickým principům, to musím zásadně odmítnout, to je pitomost. Tento návrh rozhodně proti demokratickým principům není, naopak. Připomenu, že tato Sněmovna již před více než rokem vyškrtla v zákoně o zbraních a střelivu právo vlády odzbrojit své obyvatelstvo v případě války. Tenkrát pan premiér i pan ministr vnitra řekli jasně: Demokratická vláda takové právo nepotřebuje. Byl to nějaký relikt ještě z minulých dob. A ten dnešní krok je dalším krokem v řetězci našeho konání. My říkáme, že občané mají právo i se svou zbraní se podílet na zajištění bezpečnosti své země. Co chcete více demokratického, pro Krista Pána? Někdo tady říkal, že roste počet zbraní, a tím bude růst riziko jejich zneužití. Taková myšlenka se sice nabízí, ale statistiky ji nepotvrzují. V této zemi skutečně roste za poslední rok počet zbraní a kriminalita obecně i kriminalita se zbraněmi klesá. Osobně si myslím, že takovou jednoduchou úměru, přímou či nepřímou, v těchto dějích nelze nalézt. Mohli bychom jít příklady různých zemí, Švýcarska, kde každý muž, který absolvoval vojenskou službu, doma automatickou vojenskou zbraň. Ta země není zrovna nebezpečná. Anebo Velká Británie, kde zakázali jakékoli zbraně, tedy nejen střelné, palné, ale nesmíte chodit po ulici ani se šroubovákem, pokud nejste údržbář, protože by to mohlo být bráno jako nedovolené ozbrojování. Pomohlo to Velké Británii? Vidíme to sami. Aktuálně zavádí zbraně i těm policistům, kteří dodnes ještě chodili beze zbraní. Jedno se ale Britům přiznat: Jsou schopni reagovat velmi rychle na situaci, která tam je. A že není dobrá, to vidíme každý den. V novinách, nejenom po těch teroristických útocích, ale i po těch tisících útoků, třeba kyselinou. Polévání spoluobčanů kyselinou na ulicích, kterými Velká Británie trpí, v posledních čtyřech letech více než 1 800 případů. Co se týče toho, že tato ústavní novela nic nezmění vůči evropské směrnici, to není úplně přesné tvrzení. Že tato novela nezabrání přijetí této směrnice, je jasné, protože směrnice byla přijata, platí. To, že se přijetím této novely ústavního zákona změní rámec pro implementaci této směrnice, je jisté. Budeme-li implementovat - a to se uvidí, protože to bude nejdřív po volbách, tedy příští Sněmovna, do doby se nic implementovat nebude, protože přinejmenším počkáme, jak dopadne soud - tak pokud se Sněmovna rozhodne implementovat, bude mít i díky tomuto ústavnímu zákonu možnost maximálně využít všechny výjimky, které ta směrnice dnes obsahuje. A v současném platném znění této směrnice je těch výjimek skutečně hodně, takže by se to dalo skoro udělat tak, že se to našich občanů vůbec nedotkne. Ale my víme, že jsou ambiciózní plány na další zpřísňování směrnice, pak by se to samozřejmě našich občanů dotklo. A tam v obraně nám opět ústavní zákon pomůže. Takže samozřejmě není to všelék, není to spasení, ale pomůže nám to. A koneckonců i ta praxe orgánů Evropské unie dokládá, že tam, kde jsou věci řešeny ústavami nebo ústavními zákony jednotlivých zemí, tam ten tlak na nebývá tak silný. Myslím si, že skutečně dnes zazněly v dostatečné míře argumenty pro i proti. Že se každý může dobře rozhodnout. A myslím si, že je hezké, když tady některý pan poslanec vypočítá počty svých zbraní, ale není dobré myslet jen na sebe, je potřeba myslet i na občany. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name