2013-059-02-083
83. Návrh poslanců Romana Váni, Milana Chovance, Igora Jakubčíka, Zuzky Bebarové Rujbrové, Bronislava Schwarze a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění ústavního zákona č. 300/2000 Sb. /sněmovní tisk 1021/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Další faktické poznámky máme - pana poslance Gabala , Blažka a Bendu . Pan poslanec Gabal s faktickou poznámkou .
Poslanec Ivan Gabal
Děkuji . Chtěl jsem jenom říct , že v reakci na vystoupení pana ministra financí jsem se odhlásil z vystoupení . Děkuji , má pravdu . (Poslanec Faltýnek v lavici: Výborně!)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Nyní pan poslanec Pavel Blažek . Připraví se kolega Benda . Prosím , pane poslanče .
Poslanec Pavel Blažek
Já bych v reakci na pana ministra financí trošku protestoval proti něčemu , čemu já říkám takový ten politický ekonomismus . To jsou věty typu , že nejpodstatnější zákon roku je zákon o státním rozpočtu , že dneska zákony o působnosti orgánů , správa daní atd . , jsou kdovíjak důležité . A my se tady bavíme o novele Ústavy , to znamená základního dokumentu tohoto státu , podle kterého fungují úplně všechny ty úřady . Čili že je ta debata o Ústavě dlouhá - nemůžeme říci , že to je nějaká debata , která je zbytečná , a tamty běžné zákony jsou podstatnější . Fakt je to politický ekonomismus . A já vám řeknu , nerad to teď řeknu , ale jeden příklad . Kdykoliv slyším o státním rozpočtu a ekonomických zákonech - prosím vás , norimberské zákony ovlivnily dějiny tohohle světa mnohem více než státní rozpočet a jakékoli ekonomické zákony německé Říše z roku 1933 . Ústava , to je něco podobného . A fakt mě nerozčilujte tím , že bavit se o Ústavě dlouho nemá smysl . No samozřejmě že má . Naopak bych řekl , že když vidím správu daní , tak v podstatě ani nevím , jestli se svět zboří , když to dneska nebude . Samozřejmě že se nezboří .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji za dodržení času k faktické poznámce . Pan poslanec Benda nyní . Prosím , pane poslanče , máte slovo k faktické poznámce .
Poslanec Marek Benda
Vážený pane místopředsedo , vážený pane ministře , vážené dámy , vážení pánové , také mě vyprovokoval pan ministr financí . Čím jsem ve Sněmovně déle , tím více věřím starému britskému přísloví Žádný člověk si nemůže být jist svým životem , majetkem ani svobodou , dokud parlament zasedá . Teď jsem se koukal do návrhu programu , máme tam 21 návrhů zákonů ve druhém čtení , 51 ve třetím čtení . Jmenujte mi , pane ministře , aspoň jeden jediný z nich , který má nějaký pozitivní dopad na občany , a kde se něco stane , kdyby nebyl přijat . Já jsem tam žádný takový nenašel .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji . Nyní tedy budeme pokračovat v rozpravě vystoupením pana poslance Chalupy , připraví se pan poslanec Karel Rais . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Bohuslav Chalupa
Děkuji za slovo . Vážené kolegyně , kolegové , nejprve tady bylo odvolávání se na Ústavu a na další věci , tak já vám přečtu to , co řekl Tomáš Garrigue Masaryk : Když mě někdo napadne , aby mě zabil , budu se bránit , a nebude - li jiné pomoci , zabiju násilníka . Když už jeden z nás dvou má být zabit , ať je zabit ten , kdo má zlý úmysl . To vystihuje celkem dost a jsou to jisté tradice , ke kterým bychom se měli obracet . Pak vám přečtu článek 3 alianční smlouvy NATO . Ten říká : Aby bylo co nejúčinněji dosaženo cílů této smlouvy , budou smluvní strany jednotlivě i společně stálou a účinnou svépomocí - to slovo svépomocí je důležité - a vzájemnou výpomocí udržovat a rozvíjet svoji individuální - opět zdůrazňuji slovo individuální - i kolektivní schopnost odolat ozbrojenému útoku . A otázka , na kterou mi doposud ještě nikdo neodpověděl , je , jestli směrnice Evropské unie není v rozporu s tímto článkem 3 alianční smlouvy NATO , kde je 27 aliančních států Evropy . Takže to jenom k tomu , jak se máme starat o vlastní i kolektivní obranu . Nyní k tomu , o čem je dnešní meritum jednání . Takže přes počáteční rozpaky v době , kdy byla předložena novela zákona , tak jsem si nebyl jist , zda tu novelu podpořím . V této chvíli jsem si jist , že ji podpořím , a vyzývám k tomu všechny poslance této Sněmovny . Vynaložil jsem dost velké úsilí na to , abych se seznámil s názory jak pro , tak proti , seznámil se s názory komunity držitelů zbraní České republiky , a nejsem pod žádným tlakem , jestli mě podpoří , nepodpoří . Nebudu se chovat tak , jako když jsme byli pod tlakem u Rekonstrukce státu . Dospěl jsem k tomu proto , protože argumenty , které jsou pro přijetí novely , jsou natolik závažné a silné , že nemám s tím nejmenší problém , co se týká mého svědomí . Tady se bavíme o tom , jestli je to nějaký symbol . Ano , je to symbol . Je to symbol vzkazu do Evropské unie , že tohle je Česká republika , že máme jistou suverenitu . Stejné signály nebo symboly budou další . Symbolika je i v nepřijetí kvót . Symbolika je i v odmítnutí neprojednání bezpečnostním výborem předložené antidiskriminační směrnice Evropské unie . Symbolika je v uznání Jeruzaléma jako hlavního města Izraele . Symbolika je i v uznání genocidy arménského lidu ze strany Osmanské říše . A budou podle mne další symboliky . A čím dříve si Evropská unie a pánové v Evropském parlamentu a Evropské komisi uvědomí , že takto rozhodně Evropskou unii nesjednotí , tím lépe pro nás pro všechny . Tady bylo řečeno , že náš zákon o zbraních je nejlepší na světě . To jenom doplním to , co jsem řekl o Evropské unii . Je s podivem , že Evropská unie to zcela programově nevzala v úvahu . A nejenom nevzala v úvahu , ale totálně ignorovala , protože to svědčí o tom , že osazenstvo Evropského parlamentu je , co se týká bezpečnostní a obranné problematiky , naprosto nekompetentní . A vidíme to nejenom v tomto , ale vidíme to v ochraně schengenského prostoru , k tomu , jak se řeší Frontex , a v dalších věcech . Takže pokud nás chce někdo z Evropské unie poučovat , měl by si zamést nejdříve před vlastním prahem a opatřit si skutečné odborníky na věci , které se týkají bezpečnosti evropských občanů . Je pravdou to , co tady bylo řečeno , že z celkového počtu 600 milionů obyvatel Evropské unie to vypadá , že 590 milionům obyvatel je to jedno . Ale to je jenom zdání , protože i co se týká velení NATO , i národních politiků , dochází k čím dál většímu uvědomování si situace , kdy od roku 1989 v celé Evropské unii skončilo řešení problematiky , kterou jsme nazývali civilní obranou . V celé Evropské unii nikdo neprovádí přípravu obyvatel na krizové situace , brannou výchovu a další a další věci . A my tady mluvíme o tom , že se chceme bránit nějakému potenciálnímu nepříteli ? S těmi armádami , které jsou podstřeleny , co se týká rozpočtů ? Deficit jenom v naší armádě , tak jak jsme to zjistili na poslední konferenci , je skoro 390 miliard korun . Za pětadvacet let jsme dospěli tady k tomu závěru . Takže já to nevnímám jako symboliku . Já to vnímám - přijetí této novely je signál zejména pro naši veřejnost , pro naše občany , že tato Sněmovna je suverénem českého státu , a je to signál pro to , o čem jsme se tady také bavili několikrát , a to je vlastenectví . Jakým jiným způsobem chcete podnítit , zahájit diskusi , iniciovat jakési tyto formy sjednocení národa na některých základních principech ? Takže proto si myslím , že bychom tu novelu měli odhlasovat . Pokud jde o to právo , co tady někteří kolegové řekli . Ano , uznávám právo , že lidé mohou mít ruce v kapsách . Mohou předpokládat , že kolem každého z nás budou kroužit dva policisté v případě nebezpečí , na to mají právo . Ale stejné právo mají ti občané , kteří tu zbraň chtějí mít , jsou prověření . Jsou prověření daleko víc než jiné skupiny nebo jiné komunity . V tom vůbec nevidím žádný problém . A rozhodně nemám nic proti tomu - a to je to , co chci pochválit - že konečně vláda přistoupila k tomu , že Ministerstvu obrany zadala úkol , aby připravilo věcný návrh zákona o branných spolcích . Já tomu budu spíš říkat Svaz brannosti , tak jak ho pan Edvard Beneš svým dekretem ustanovil v roce 1947 , tedy ne před válkou , ale po válce , protože vycházel z historických zkušeností v období druhé světové války . Takže tito lidé , pokud se budou chtít angažovat v tom branném spolku , protože jsou držiteli zbraní , naprosto super , rádi je tam přivítáme , budeme hledat způsoby , jakým způsobem je zapojit . Pokud jde o další aktivity , tady to bylo řečeno . Není to samospásné . Samozřejmě že to není samospásné . Ale zase říkám , tato Sněmovna se chová poněkud pokrytecky , protože tři roky v této Sněmovně mluvím o tom , že se má zavést branná výchova do škol jako povinný předmět a až teprve teď , dva měsíce před volbami , najednou je to téma pro všechny politické strany , které najednou zjistily , že to chtějí také . Tři roky tady mluvím o založení nebo obnovení Svazu brannosti , opět celé tři roky nic , a teď tady vynakládáme takové úsilí jenom kvůli této novele . Mluvím tady o Integrovaném výcvikovém centru ve Vyškově , které by mělo přispět ke zvýšení schopností a výcviku bezpečnostních a branných složek . A není to samospásné . A rozhodně souhlasím i s panem kolegou Gabalem vaším prostřednictvím , že musíme vynaložit stejné , nebo ještě větší úsilí na to , aby Policie ČR , armáda , Celní správa a další byly lépe vybaveny , lépe vycvičeny , lépe připraveny plnit své úkoly v rámci bezpečnosti občanů ČR . Takže vás všechny znovu vyzývám k přijetí této novely zákona . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name