|

2013-059-02-083

83. Návrh poslanců Romana Váni, Milana Chovance, Igora Jakubčíka, Zuzky Bebarové Rujbrové, Bronislava Schwarze a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění ústavního zákona č. 300/2000 Sb. /sněmovní tisk 1021/ - třetí čtení

Date2017-06-28
Meeting2013/059
Agenda Item2013/059/083
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/bqbs/b03408301.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   013 < Page 014 > 015

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. Další faktické poznámky máme - pana poslance Gabala, Blažka a Bendu. Pan poslanec Gabal s faktickou poznámkou. Poslanec Ivan Gabal Děkuji. Chtěl jsem jenom říct, že v reakci na vystoupení pana ministra financí jsem se odhlásil z vystoupení. Děkuji, pravdu. (Poslanec Faltýnek v lavici: Výborně!) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. Nyní pan poslanec Pavel Blažek. Připraví se kolega Benda. Prosím, pane poslanče. Poslanec Pavel Blažek bych v reakci na pana ministra financí trošku protestoval proti něčemu, čemu říkám takový ten politický ekonomismus. To jsou věty typu, že nejpodstatnější zákon roku je zákon o státním rozpočtu, že dneska zákony o působnosti orgánů, správa daní atd., jsou kdovíjak důležité. A my se tady bavíme o novele Ústavy, to znamená základního dokumentu tohoto státu, podle kterého fungují úplně všechny ty úřady. Čili že je ta debata o Ústavě dlouhá - nemůžeme říci, že to je nějaká debata, která je zbytečná, a tamty běžné zákony jsou podstatnější. Fakt je to politický ekonomismus. A vám řeknu, nerad to teď řeknu, ale jeden příklad. Kdykoliv slyším o státním rozpočtu a ekonomických zákonech - prosím vás, norimberské zákony ovlivnily dějiny tohohle světa mnohem více než státní rozpočet a jakékoli ekonomické zákony německé Říše z roku 1933. Ústava, to je něco podobného. A fakt nerozčilujte tím, že bavit se o Ústavě dlouho nemá smysl. No samozřejmě že . Naopak bych řekl, že když vidím správu daní, tak v podstatě ani nevím, jestli se svět zboří, když to dneska nebude. Samozřejmě že se nezboří. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Pan poslanec Benda nyní. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce. Poslanec Marek Benda Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené dámy, vážení pánové, také vyprovokoval pan ministr financí. Čím jsem ve Sněmovně déle, tím více věřím starému britskému přísloví Žádný člověk si nemůže být jist svým životem, majetkem ani svobodou, dokud parlament zasedá. Teď jsem se koukal do návrhu programu, máme tam 21 návrhů zákonů ve druhém čtení, 51 ve třetím čtení. Jmenujte mi, pane ministře, aspoň jeden jediný z nich, který nějaký pozitivní dopad na občany, a kde se něco stane, kdyby nebyl přijat. jsem tam žádný takový nenašel. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. Nyní tedy budeme pokračovat v rozpravě vystoupením pana poslance Chalupy, připraví se pan poslanec Karel Rais. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Bohuslav Chalupa Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, nejprve tady bylo odvolávání se na Ústavu a na další věci, tak vám přečtu to, co řekl Tomáš Garrigue Masaryk: Když někdo napadne, aby zabil, budu se bránit, a nebude-li jiné pomoci, zabiju násilníka. Když jeden z nás dvou být zabit, je zabit ten, kdo zlý úmysl. To vystihuje celkem dost a jsou to jisté tradice, ke kterým bychom se měli obracet. Pak vám přečtu článek 3 alianční smlouvy NATO. Ten říká: Aby bylo co nejúčinněji dosaženo cílů této smlouvy, budou smluvní strany jednotlivě i společně stálou a účinnou svépomocí - to slovo svépomocí je důležité - a vzájemnou výpomocí udržovat a rozvíjet svoji individuální - opět zdůrazňuji slovo individuální - i kolektivní schopnost odolat ozbrojenému útoku. A otázka, na kterou mi doposud ještě nikdo neodpověděl, je, jestli směrnice Evropské unie není v rozporu s tímto článkem 3 alianční smlouvy NATO, kde je 27 aliančních států Evropy. Takže to jenom k tomu, jak se máme starat o vlastní i kolektivní obranu. Nyní k tomu, o čem je dnešní meritum jednání. Takže přes počáteční rozpaky v době, kdy byla předložena novela zákona, tak jsem si nebyl jist, zda tu novelu podpořím. V této chvíli jsem si jist, že ji podpořím, a vyzývám k tomu všechny poslance této Sněmovny. Vynaložil jsem dost velké úsilí na to, abych se seznámil s názory jak pro, tak proti, seznámil se s názory komunity držitelů zbraní České republiky, a nejsem pod žádným tlakem, jestli podpoří, nepodpoří. Nebudu se chovat tak, jako když jsme byli pod tlakem u Rekonstrukce státu. Dospěl jsem k tomu proto, protože argumenty, které jsou pro přijetí novely, jsou natolik závažné a silné, že nemám s tím nejmenší problém, co se týká mého svědomí. Tady se bavíme o tom, jestli je to nějaký symbol. Ano, je to symbol. Je to symbol vzkazu do Evropské unie, že tohle je Česká republika, že máme jistou suverenitu. Stejné signály nebo symboly budou další. Symbolika je i v nepřijetí kvót. Symbolika je i v odmítnutí neprojednání bezpečnostním výborem předložené antidiskriminační směrnice Evropské unie. Symbolika je v uznání Jeruzaléma jako hlavního města Izraele. Symbolika je i v uznání genocidy arménského lidu ze strany Osmanské říše. A budou podle mne další symboliky. A čím dříve si Evropská unie a pánové v Evropském parlamentu a Evropské komisi uvědomí, že takto rozhodně Evropskou unii nesjednotí, tím lépe pro nás pro všechny. Tady bylo řečeno, že náš zákon o zbraních je nejlepší na světě. To jenom doplním to, co jsem řekl o Evropské unii. Je s podivem, že Evropská unie to zcela programově nevzala v úvahu. A nejenom nevzala v úvahu, ale totálně ignorovala, protože to svědčí o tom, že osazenstvo Evropského parlamentu je, co se týká bezpečnostní a obranné problematiky, naprosto nekompetentní. A vidíme to nejenom v tomto, ale vidíme to v ochraně schengenského prostoru, k tomu, jak se řeší Frontex, a v dalších věcech. Takže pokud nás chce někdo z Evropské unie poučovat, měl by si zamést nejdříve před vlastním prahem a opatřit si skutečné odborníky na věci, které se týkají bezpečnosti evropských občanů. Je pravdou to, co tady bylo řečeno, že z celkového počtu 600 milionů obyvatel Evropské unie to vypadá, že 590 milionům obyvatel je to jedno. Ale to je jenom zdání, protože i co se týká velení NATO, i národních politiků, dochází k čím dál většímu uvědomování si situace, kdy od roku 1989 v celé Evropské unii skončilo řešení problematiky, kterou jsme nazývali civilní obranou. V celé Evropské unii nikdo neprovádí přípravu obyvatel na krizové situace, brannou výchovu a další a další věci. A my tady mluvíme o tom, že se chceme bránit nějakému potenciálnímu nepříteli? S těmi armádami, které jsou podstřeleny, co se týká rozpočtů? Deficit jenom v naší armádě, tak jak jsme to zjistili na poslední konferenci, je skoro 390 miliard korun. Za pětadvacet let jsme dospěli tady k tomu závěru. Takže to nevnímám jako symboliku. to vnímám - přijetí této novely je signál zejména pro naši veřejnost, pro naše občany, že tato Sněmovna je suverénem českého státu, a je to signál pro to, o čem jsme se tady také bavili několikrát, a to je vlastenectví. Jakým jiným způsobem chcete podnítit, zahájit diskusi, iniciovat jakési tyto formy sjednocení národa na některých základních principech? Takže proto si myslím, že bychom tu novelu měli odhlasovat. Pokud jde o to právo, co tady někteří kolegové řekli. Ano, uznávám právo, že lidé mohou mít ruce v kapsách. Mohou předpokládat, že kolem každého z nás budou kroužit dva policisté v případě nebezpečí, na to mají právo. Ale stejné právo mají ti občané, kteří tu zbraň chtějí mít, jsou prověření. Jsou prověření daleko víc než jiné skupiny nebo jiné komunity. V tom vůbec nevidím žádný problém. A rozhodně nemám nic proti tomu - a to je to, co chci pochválit - že konečně vláda přistoupila k tomu, že Ministerstvu obrany zadala úkol, aby připravilo věcný návrh zákona o branných spolcích. tomu budu spíš říkat Svaz brannosti, tak jak ho pan Edvard Beneš svým dekretem ustanovil v roce 1947, tedy ne před válkou, ale po válce, protože vycházel z historických zkušeností v období druhé světové války. Takže tito lidé, pokud se budou chtít angažovat v tom branném spolku, protože jsou držiteli zbraní, naprosto super, rádi je tam přivítáme, budeme hledat způsoby, jakým způsobem je zapojit. Pokud jde o další aktivity, tady to bylo řečeno. Není to samospásné. Samozřejmě že to není samospásné. Ale zase říkám, tato Sněmovna se chová poněkud pokrytecky, protože tři roky v této Sněmovně mluvím o tom, že se zavést branná výchova do škol jako povinný předmět a teprve teď, dva měsíce před volbami, najednou je to téma pro všechny politické strany, které najednou zjistily, že to chtějí také. Tři roky tady mluvím o založení nebo obnovení Svazu brannosti, opět celé tři roky nic, a teď tady vynakládáme takové úsilí jenom kvůli této novele. Mluvím tady o Integrovaném výcvikovém centru ve Vyškově, které by mělo přispět ke zvýšení schopností a výcviku bezpečnostních a branných složek. A není to samospásné. A rozhodně souhlasím i s panem kolegou Gabalem vaším prostřednictvím, že musíme vynaložit stejné, nebo ještě větší úsilí na to, aby Policie ČR, armáda, Celní správa a další byly lépe vybaveny, lépe vycvičeny, lépe připraveny plnit své úkoly v rámci bezpečnosti občanů ČR. Takže vás všechny znovu vyzývám k přijetí této novely zákona. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name