|

2013-059-02-038

38. Návrh poslance Radka Vondráčka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv), ve znění zákona č. 298/2016 Sb. /sněmovní tisk 1124/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Date2017-06-28
Meeting2013/059
Agenda Item2013/059/038
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/bqbs/b05003801.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   002 < Page 003 > 004

Místopředseda PSP Jan Bartošek vám také děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky. Jako první vystoupí pan poslanec Plíšek a připraví se pan poslanec Klán. Prosím. Poslanec Martin Plíšek Vážený pane místopředsedo, milé kolegyně, vážení kolegové, děkuji za slovo. jenom krátce objasním postoj poslaneckého klubu TOP 09, a proč jsme se my nepřipojili k této narychlo připravené novele. Protože si nemyslíme, že těsně před ostrým startem registru, ke kterému dojde teď v sobotu 1. 7., je vhodné do tohoto zákona zasahovat. My jsme tady absolvovali v tomto volebním období velké množství času nad registrem smluv. Nakonec byla schválena po dlouhé diskuzi určitá verze a my zkrátka nesouhlasíme s těmi výjimkami, a je jedno, kolik jich je, ale každá ta výjimka může být určitým morálním hazardem pro ty, kteří tu povinnost, a teď dokonce od soboty pod sankcí, budou mít ty smlouvy uveřejňovat. A také proto, že poslanecká novela v sobě přináší některé výjimky, o kterých se v minulosti ani nediskutovalo, například je tam výjimka pro správu státních hmotných rezerv, vůbec definice smluv, které mají průmyslovou nebo obchodní povahu, je poměrně široká a není úplně zřejmé, jaký rozsah smluv tam bude patřit. Takže mimo jiné i z těchto důvodů my nepodpoříme tuto novelu a spíše bychom chtěli, aby po ostrém provozu se fungování toho registru vyhodnotilo, ale to samozřejmě nechávám na vůli Poslanecké sněmovny. A děkuji, že jsem vás mohl seznámit se stanoviskem poslaneckého klubu TOP 09. Děkuji. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji. Nyní s přednostním právem pan ministr financí Ivan Pilný. Prosím, máte slovo. Ministr financí ČR Ivan Pilný Děkuji za slovo, pane předsedající. jako ministr financí jsem povinen vás seznámit s materiálem, který řeší dopad zákonu o registru smluv v jakékoliv verzi nařízení likvidity souhrnných účtů státní pokladny. Velice lituji, že tento příspěvek předkládám dnes. Byl jsem o něm informován včera, jsem ministrem financí měsíc, ale to neomlouvá a velice se omlouvám, že tento závažný příspěvek, protože se jedná o velice významné cifry, které jsou ve správě státní pokladny, vám přednáším právě dnes. Ministerstvo financí stejně jako subjekty jmenované v zákoně je povinné zveřejňovat veškeré smlouvy uzavřené také v souvislosti s řízením likvidity souhrnných účtů státní pokladny, což může vést k zásadnímu narušení možnosti technické realizace provádění těchto transakcí jménem České republiky na finančním trhu. Pro dosažení nejlepší možné ceny je nutné obchod uzavřít v řádu minut, přičemž v případě korunových operací dochází k vypořádání během několika hodin. Obchody uzavírané v rámci řízení korunové likvidity státní pokladny jsou okamžitě účinné, zákon o registru smluv však stanoví, že smlouva se stává účinnou dnem jejího uveřejnění. Některé operace na finančním trhu se uzavírají odpoledne a jsou platné a účinné ještě týž den, a není tak možné z důvodu časové tísně zaručit uveřejnění příslušné smluvní dokumentace v registru smluv. Upozorňuji jenom, že v loňském roce výnosy z depozitních obchodů uzavřených takzvaně dnes na dnes činily 9 miliard 750 milionů korun. Totéž se týká také řízení likvidity státní pokladny. Díky tomu, že s těmi prostředky na tom účtu se od roku 2013 zachází tak, že jsou soustavně investovány, tak přinesly příspěvek ve výši 736 milionů korun. Pokud bychom ponechávali z důvodu nemožnosti realizovat to tak, aby byla splněna zákonná povinnost registru smluv na účtě, tak se jasně jedná o nehospodárné nakládání s majetkem státu, protože v současné době v cizích měnách je úrok záporný a v českých měnách je velmi nepatrný. Dále pokud se týká případného vydání státních dluhopisů jinou formou než aukcí, například syndikovanou emisí používanou nejčastěji pro vydání dluhopisů denominovaných v cizí měně dle cizího práva, by potřeba uveřejnění smluvní dokumentace mezi Ministerstvem financí a protistranami mohla odradit případné zájemce na vedení či spolupodílení se na takovéto operaci, což by v konečném důsledku mohlo financování alternativními kanály zdražit, zkomplikovat, či dokonce úplně znemožnit.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name