|

Text view

343. Ústní interpelace

Date2017-06-08
Meeting2013/057
Agenda Item2013/057/343
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/bqbs/b37134301.htm#r0

View options

Text: - Show: - Tags:


index   008 < Page 009 > 010

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. V osmé interpelaci paní poslankyně Věra Kovářová bude interpelovat pana ministra financí Ivana Pilného ve věci kompenzace navýšení mezd řidičům. Prosím, paní poslankyně. Poslankyně Věra Kovářová Děkuji za slovo. Vážený pane ministře, dovoluji si vás oslovit ve věci kompenzace krajů kvůli zvýšení mezd řidičů, kterou vláda nedávno přislíbila. Konkrétně jde o částku 420 milionů korun. Problém představuje skutečnost, že rozhodnutí státu navýšit mzdy řidičů nedopadá do státního rozpočtu, ale do rozpočtů krajských samospráv. Odhadem jít o dvojnásobek slíbené částky, tedy přibližně 840 milionů korun. Polovinu nákladů tedy ponesou kraje na svých bedrech. Problém spatřuji v tom, že jde o peníze, které musí vynaložit jen jedna větev samosprávy, ta krajská. Obcí a měst, kterým s navýšením mezd řidičů přirozeně také vznikly náklady, kompenzace poskytnuta být nemá, nebo se s podle toho, co vím, nepočítá. Proč je tomu tak? to považuji za nepochopitelnou diskriminaci a skutečně nerozumím tomu, proč se tato vláda dopouští. Můžete mi to prosím, pane ministře, vysvětlit? Děkuji za odpověď. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. Prosím, pane ministře - proč se toho vláda dopouští? Ministr financí ČR Ivan Pilný Děkuji za slovo. Pane předsedající dnešní los byl ke mně opravdu štědrý, musím říct. bych především chtěl říct, že u krajů došlo za rok 2016 takřka k osmimiliardovému nárůstu daňových příjmů. Pouze zhruba polovina přitom odpovídá růstu podílu krajů na DPH ze 7,86 na 8,92 od roku 2016 schválenou novelou rozpočtového určení daní na konci roku 2015. Zbývající část meziročního přírůstku lze přičíst převážně vlivu rostoucího inkasa sdílených daní. Kraje získaly samozřejmě také v průběhu těch let peníze na financování opravy silnic II. a III. tříd. V roce 2015 to bylo 4,4 miliardy, v roce 2016 pak 3 miliardy. Bohužel vždycky to bylo - jsem také členem řídicího výboru SFDI - z přebytků, které byly v SFDI. Letos vláda k tomu z vládní rozpočtové rezervy přiklepla další peníze, což třeba kasu vyprázdnilo pro paní ministryni Valachovou, která přišla pozdě. Pokud se týká těch autobusů, tak z kapitoly Všeobecná pokladní správa bylo krajům přiděleno 420 milionů korun. Ty peníze tam opravdu jsou a ty kraje opravdu dostanou. Byl trošku problém a ještě možná je s přesným vyčíslením, protože každý kraj trošku jiné problémy, takže ty požadavky nějak sesumarizovat byl docela problém. Ale tyto peníze budou z kapitoly Všeobecná pokladní správa uvolněny. Zase upozorňuji, že díky podobných zásahům - mohu citovat další - je státní kasa, pokud se týká rezervy, na nule, což také odnesla paní ministryně Valachová se svou inkluzí. Můj názor, a jsem ho vyjádřil i na rozpočtovém výboru včera, je ten, že silnice II. a III. třídy jsou v pravomoci krajů. Jestliže zbyly nějaké peníze, a státní rozpočet byl na vždycky štědrý, tak je to úplně v pořádku. Pokud ale peníze nezbudou, tak prostě ty peníze tam nejsou a pokus vložit je jako přílepek do zákona o rozpočtovém určení daní, který se bude odehrávat zítra, považuji za naprosto nehorázný. Protože za prvé do toho zákona to nepatří a za druhé to prostě vyvolá to, že za mnou přijde pan ministr dopravy, bude chtít ty miliardy nahradit, nebo to odnesou přípravy na stavby silnic, dálnic a I. tříd, které jsou připraveny, kdy konečně příští rok se může začít stavět, a ty peníze se budou muset nějakým způsobem nahradit. Je to pravomoc krajů a kraje se k tomu chovají různým způsobem. Některé v zásadě velmi dobře, protože pro je dopravní struktura prioritou, jiné ne. Známe případy třeba ze Středočeského kraje, kde bydlím, kde tyto peníze byly rozdány na žákovské jízdenky nebo na zrušení poplatků ve zdravotnictví. Potom samozřejmě silnice ve Středočeském kraji vypadaly tak, jak v současné době vypadají. Takže primárně je to věc krajů. Kodifikovat to v zákoně podle není správné a , který rozhodně jsem příznivcem toho, aby rozpočtové určení daní bylo nastaveno takovým způsobem, aby směřovalo k těm, kteří vlastně jsou - aby bylo decentralizováno, protože tam ty potřeby jsou daleko víc vidět a ty investice, nebo ty peníze jsou tam utráceny celkem rozumně. Ale stejně bych na druhou stranu chtěl upozornit, jsem se díval na křivku investic, které jsou prováděny v krajích, a tato křivka stále klesá. To znamená, i kraje se uchylují k tomu, že ty peníze spíš spotřebovávají na různé účely, než aby je proinvestovávaly. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name