|

2013-057-05-059

59. Návrh Zastupitelstva Libereckého kraje na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 791/ - druhé čtení

Date2017-05-23
Meeting2013/057
Agenda Item2013/057/059
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/bqbs/b17205901.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   004 < Page 005 > 006

Místopředseda PSP Petr Gazdík Pan poslanec Ivan Pilný a jeho faktická poznámka. Prosím, pane poslanče. Poslanec Ivan Pilný Děkuji za slovo. jen krátká reakce. Samozřejmě jsem říkal, že ten směr, kterým se to ubírá, je naprosto správný. ho chápu a velmi ho podporuji. Na druhou stranu to prostě opravdu vytváří tlak na státní rozpočet a budeme se s tím prostě muset nějakým způsobem vyrovnat. Ale nemám problém s podporou tohoto návrhu. si myslím, že jde naprosto správným směrem, je potřeba to udělat. Nebudu teď hodnotit historické souvislosti, ale na druhou stranu si musíme uvědomit, že ten tlak na rozpočet na příští rok je takhle velký. Sněmovna přijala celou řadu usnesení, která výrazně zvýšila mandatorní výdaje, a to nejen pro tento rok z nějaké rezervy, ale prostě i pro všechny příští rozpočty. Tohle je další věc, která určitě jde správným směrem, ale ten rozpočet se musí nějakým způsobem zkonstruovat. Ale nemám problémy s podporou tohoto návrhu. Jenom upozorňuji na to, že prostě jednáme nepřímo o státním rozpočtu. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. Pan poslanec Vilímec a jeho řádná přihláška. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Vladislav Vilímec Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, chtěl bych, aby se to doprojednalo, tak nebudu dlouhý. Nechci jít do minulosti, koneckonců těší , že po dvou letech Ministerstvo financí podporuje tento návrh, protože před dvěma lety, když jsme to podávali, tak podpory jsme se nedočkali. A tehdy se dokonce nabízel jakýsi časový timing, aby si státní rozpočet mohl zvyknout na navýšení 8,5 mld. Byla škoda, že to neprošlo. Ale nechci jít do minulosti. Máme před sebou návrh Libereckého kraje, ten návrh je legitimní. Tak jako se to u krajů sjednotilo na 8,92, navrátil se ten poměr, tak se to teď týká obcí. Obce zatím na to marně čekají. Podle argumenty, které tady v minulosti byly vzpomenuty, kolik že obce mají na svých účtech, případně jiné argumenty, neobstojí, protože pokud chceme napravit řekněme věc, která tady nastala v souvislosti s důchodovou reformou, důchodová reforma byla zrušena, tak to prostě musíme dostat na podíl 23,58 %. se chci ale zastavit, protože je tady jeden pozměňovací návrh, který se týká žáků škol, tak se právě chci zastavit u těch žáků škol. Protože samozřejmě celkové navýšení rozpočtového určení daní umožňuje provést změnu, která je požadována obcemi, jak Svazem měst a obcí, tak i ostatními, aby se ten koeficient 7 % na žáka základních a mateřských škol navýšil. Zatím se uvažovalo vždy pouze o navýšení o dva procentní body, a to z toho důvodu, že ono to samozřejmě také své důsledky, pokud se to bude navyšovat dále. Protože nečetl jsem ten návrh, ale samozřejmě i ten návrh, který přijal rozpočtový výbor, tak vychází z toho, že o ty dva procentní body se sníží koeficient postupných přechodů. A v případě čtyř velkých měst tzv. zvláštní přepočítací koeficient. Myslím, že to bude obdobné i v tomto návrhu. A samozřejmě pokud se sníží ten zvláštní přepočítací koeficient o čtyři procentní body, tak by také skutečně mohlo nastat poměrně rozčarování těchto velkých měst. Takže jsem vždycky vycházel z toho, že těch 9 %, která tam byla nastavena, se kterými pracovala i ta komise při Ministerstvu financí, těch 9 % bylo úměrných. Bylo to legitimní, bylo to úměrné, bylo to citlivé, bylo to vyvážené. Jakmile to budeme navyšovat, tak se můžeme skutečně dostat do určitých distorzí. A ten návrh na 9 % je nastaven tak, aby každá obec, je to obec, která školu, nemá školu, nebo obec, která školu , či i ta čtyři největší města, pocítila skutečně určité zvýšení daňových výnosů. Tady se obávám, těch 11 % může jaksi tento záměr trochu pokazit. Takže současný stav je takový, že těch 7 %, ty prostředky za tím žákem, odpovídají zhruba 9 tisícům na jednoho žáka. A těch 9 % se to navyšuje zhruba o 2,5 3 tisíce, což je 12,5-13 tisíc, jakési průměrné neinvestiční náklady na toho žáka. Těch 11 % se mi zdá, že je poměrně hodně a z toho trošku děláme dostihy. Proto bych chtěl podpořit nejen proto, že jsem to navrhl, rozpočtový výbor, ale protože to skutečně bylo propočteno a bylo to diskutováno jak na půdě Svazu měst a obcí, tak i na jednáních pracovní komise Ministerstva financí, tak bych chtěl podpořit to devítiprocentní navýšení. Myslím, že je to úměrné, že je to vyvážené a nedojde k nějakým problémům a distorzím, které by mohlo přinést navýšení na 11 %. Takže to jsem pouze považoval za důležité tady zmínit. Je potřeba, řeknu naposled, poslední větu, je potřeba v situaci, kdy se celkově zvyšuje rozpočtové určení daní, ten manévr s těmi žáky provést, protože pak se nikdy neprovede. V situaci, kdy se nezvyšuje rozpočtové určení daní, by muselo dojít ke kompenzacím a myslím, že k tomu by nebylo připraveno ani Ministerstvo financí. Takže bych chtěl podpořit návrh rozpočtového výboru. Upřednostnil bych ho před návrhem pana Andreje Babiše, protože je to návrh, který je vyváženější, a myslím, že mnohem správnější. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name