|

2013-057-01-198

198. Návrh poslanců Zbyňka Stanjury, Andreje Babiše, Martina Plíška, Petra Gazdíka, Pavla Bělobrádka, Romana Sklenáka a Pavla Kováčika na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1089/ - prvé čtení

Date2017-05-16
Meeting2013/057
Agenda Item2013/057/198
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/057schuz/bqbs/b01019801.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   003 < Page 004 > 005

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Plíškovi. Nyní dvě faktické poznámky, pak jedno přednostní právo. Nejprve paní poslankyně Helena Válková, její faktická poznámka, po pan poslanec Ivan Pilný s faktickou poznámkou. Prosím, paní poslankyně. Poslankyně Helena Válková Děkuji, pane místopředsedo. Milé kolegyně, milí kolegové, jenom chci upozornit ve své faktické poznámce na to, co tady pan zpravodaj velmi výstižně podtrhl. Přenášíme vlastně de facto pravomoc touto normou, nebo bychom ji mohli minimálně částečně přenést k vydávání prováděcích předpisů velmi významných pro podnikatelskou veřejnost na orgán, který by se tak v tomto ohledu stal svým způsobem monopolním. Rozhodně je třeba zvážit všechny důsledky s tím související. Myslím si, že právě proto by nebylo vhodné, abychom zkrátili jakkoliv lhůty pro projednání ve výborech. Sama jsem jedině pro to, abychom zjednodušili život, který komplikujeme spletí nových zákonů a ne vždy jasných ustanovení podnikatelům na jedné straně, na druhé straně bychom si neměli vytvořit prostředí, kde zde bude jeden orgán, který bude mít moc vlastně substituovat to, co by měla dělat vláda, případně resortní ministerstva. A obávám se taky, aby zátěž s tím spojená nebyla nakonec ve svém výsledku kontraproduktivní. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. S další faktickou poznámkou pan poslanec Ivan Pilný. Prosím, pane poslanče. Poslanec Ivan Pilný Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, nemám nic proti tomu, aby vznikl tento zákon, jenom bych chtěl upozornit na to, že digitalizovat legislativní špagety je beznadějné. A myslím si, že pokud se bude tento návrh projednávat ve výborech, tak by se měl projednat především tak, aby se identifikovaly zákony, které podnikatele omezují, které jsou zbytečné. Například teď v živnostenském zákonu jako příklad uvedu to, že tam je zaveden správní poplatek za výpis pět korun, a máme to v zákoně. Nevím, co se stane, když se zjistí, že by to mělo stát deset korun. Budeme ten zákon novelizovat? Máme zákony, kde opravujeme jednu větu a musí se kvůli tomu opravit čtyřicet zákonů. tento zákon vidím spíš jako příležitost k inventuře těch zákonů než k jejich přímé digitalizaci, protože podle mého názoru je to beznadějné. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji. S přednostním právem do rozpravy pan předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Michal Kučera Dobrý den. Děkuji za slovo. Vážený pane premiére, vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem si se zájmem vyslechl své dva předřečníky s jejich faktickými poznámkami. Jednoznačně bych s nimi i souhlasil, pokud by zrovna tito dva předřečníci nebyli zástupci hnutí, která v tomto volebním období právě navalila na živnostníky, na podnikatele obrovskou administrativní zátěž. Kdyby nebylo této administrativní zátěže, která přišla právě z dílny zejména tedy ministra financí Andreje Babiše z hnutí ANO, a tady byla zmiňována elektronická evidence tržeb, kontrolní hlášení a další a další, to znamená to, co dnes a denně skutečně zhoršuje a znesnadňuje práci obyčejného živnostníka, který ke své práci skutečně nepotřebuje mít desítky a stovky nových zákonů. Ten skutečně potřebuje mít tu legislativu jednoduchou, srozumitelnou. On si nemůže platit nějaké drahé poradenské firmy nebo nějaká velká oddělení, nějaké účtárny či další daňové poradce. To si skutečně mohou dovolit některé koncerny. Možná že to uvažování právě přišlo z oněch koncernů. Nechtěl jsem tím začínat svůj příspěvek, ale nicméně jsem si našel tady v tiskové zprávě prohlášení právě ministra financí Andreje Babiše, který tady říká: 25 let se mluví o tom, jak snížit podnikatelům nadměrnou administrativní zátěž, ale nic konkrétního jsem od politiků neviděl. No, neviděl jste, pane ministře Andreji Babiši, skutečně, protože vy jste zrovna ten, který zrušil jednotné inkasní místo, tzn. místo, které mělo jednoznačně ulehčit podnikatelům. Mělo jim ulehčit, mělo zjednodušit všem těm, kteří si podávají daňové přiznání, tak aby si mohli zabezpečovat veškerou agendu týkající se správy a platby daní, cel, sociálního a zdravotního pojištění. Byl to ministr financí Andrej Babiš z hnutí ANO, který jednotné inkasní místo zrušil a nepřišel s žádným dalším řešením. A potom tady musíme tedy poslouchat to, že nic konkrétního od politiků za 25 let neslyšel. No tak toto je jeden z konkrétních návrhů, který pan ministr Andrej Babiš zrušil bez jakékoliv náhrady. To, že tato novela zákona, dalo by se říct, supluje to, co by měla dělat státní správa, to, co by měla dělat ministerstva, to tady bylo řečeno. Pokud by náš zákonodárný systém nebyl zaplevelen skutečně těmito návrhy zákonů, se kterými tady přišlo třeba i hnutí ANO, tak bychom mohli si odpustit schvalovat tuto novelu. Bohužel doba, kdy na to bylo skutečně relativně poměrně dost času, doba ekonomického růstu, která mohla být věnována tomu, abychom se podívali na to, jak máme onen systém nastaven, zda je možné ho zlepšit, zjednodušit, doba, která se nepotýkala s krizí, doba, kdy vládní koalice měla velmi komfortní většinu, tak ta doba prostě nebyla využitá a byla doslova promrhána. Připomenul bych tady i další novelu zákona, která tady leží téměř tři roky. Je to novela z dílny poslanců TOP 09, kteří se snažili právě zjednodušit živnostníkům jejich život, zjednodušit systém kontrol, který je na dneska nastaven. Dneska živnostníci musí absolvovat téměř 23 různých kontrol, nebo více než 20, neříkám to jako konkrétní číslo. A to číslo je naprosto děsivé. U toho živnostníka, u toho truhláře, kosmetičky nebo pedikérky se může vystřídat více než dvacet různých kontrol za rok. Přicházejí z hygieny, přicházejí od hasičů, přicházejí nevím odkud všude jinudy, samozřejmě přichází tam finanční správa, když nějaké hlášení od nějakého závistivého souseda. My jsme navrhovali to, aby se ten počet kontrol právě ne zmenšil, ale aby se sjednotil. To znamená, že u firem, které mají méně než deset zaměstnanců, případně nemají žádné zaměstnance, aby ty kontroly byly sloučené do jedné a ta kontrola aby byla prováděná ze živnostenského úřadu. A ta logika je naprosto jednoduchá. Když se to může naučit ta kosmetička nebo tesař, kolik úkonů musí provádět, tak se to může naučit i ten úředník z živnostenského úřadu. Tato novela zákona se tři roky nedostala na projednávání Sněmovny. Tři roky jsme o tady nejednali. A to samozřejmě je taky výsledek této vládní koalice. To znamená, že dnes, když tady leží novela, jejíž předložení iniciovala Hospodářská komora, tak my, jak tady řekl můj kolega pan poslanec Plíšek, ji samozřejmě budeme podporovat. Bereme to jako takovou náhražku, která v době, kdy jsme měli zjednodušit legislativu, tak vládní koalice šla opačnou cestou a spíše těm soukromníkům více naložila, takže aspoň tímto se jim budeme snažit trochu pomoci zorientovat se v záplavě legislativních zákonů, změn a různých kliček. věřím, že to bude našim živnostníkům ku prospěchu. věřím, že ta debata k tomu bude racionální. To znamená, přes výbory to proběhne smysluplně, rychle, samozřejmě s připomínkami, které budou věcné, a že tento zákon ještě v tomto volebním období bude schválen. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name