Text view
3. Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o ochraně památkového fondu) /sněmovní tisk 666/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní poslankyni Jitce Chalánkové . Než budeme pokračovat , přečtu došlou omluvu . Předsedovi Poslanecké sněmovny se omlouvá od 17.30 do konce jednacího dne paní poslankyně Vlasta Bohdalová z osobních důvodů . Nyní faktická poznámka paní poslankyně Lorencové . Prosím , paní poslankyně , máte slovo k faktické poznámce .
Poslankyně Jana Lorencová
Já se omlouvám . Stahuji návrh na posunutí do druhého čtení a trvám na zamítnutí zákona v celém rozsahu .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Ano . Ten návrh , který jste podávala 15 . 3 . , byl podle § 93 odst . 2 , který byl hlasovatelný , a v tom případě se o něm hlasovat nebude . Poznamenal jsem si to a pan zpravodaj také . Můžeme pokračovat , a to vystoupením paní poslankyně Novákové , připraví se pan poslanec Tomio Okamura . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Nina Nováková
Děkuji za slovo . Dámy a pánové , vážený pane ministře , mohu přímo . Pan ministr kultury tady slyší strašně moc kritických hlasů . Myslím si , že to , že se tento zákon projednával tak dlouho a tak dlouho se vlastně vlekly debaty o něm , přineslo některé pozitivní rysy . Přinejmenším poslanci dostali důkladnou osvětu . Já , protože jsem jako člen podvýboru pro kulturu sama organizovala několik seminářů atd . , tak už jsem dnes , když jsem poslouchala pozměňovací návrhy , už jsem si říkala , to je paní docentka Poláková , to je pan doktor Holeček atd . Je to , myslím si , pozitivní , protože skutečně se alespoň u větší části veřejnosti vzbudila pozornost o to , co to vlastně ochrana památkového fondu je . Já se teď pokusím velice stručně , protože některé pozměňovací návrhy , jsou opravdu podobné a je to napříč politickým spektrem , pokusím se velice stručně uvést čtyři pozměňovací návrhy , ke kterým se potom přihlásím v podrobné rozpravě . Jeden z nich se týká vztahu soukromého majitele kulturní památky a oprávněné snahy naší veřejnosti , aby to , co je na té kulturní památce hodnotné , bylo uchováno . Ten , kdo je majitelem kulturní památky , je ve dvou rolích . Jednak se má jako každý člověk , i kdyby měl ošklivý rodinný domek , starat o svůj majetek tak , aby vypadal slušně a byl ve slušném stavu . Ale pak je tam ještě jedna přidaná hodnota a to je právě hodnota kulturní památky jako takové . A tady soukromý majitel této památky je v nerovné soutěži se všemi ostatními , kteří vlastní nějakou nemovitost , protože mu nikdo nepomůže v tom , aby uchoval hodnotu , na níž má zájem celá veřejnost . To je podstata toho velice krátkého mého pozměňovacího návrhu číslo 1 , potom to ještě načtu , přihlásím se k němu . Tak tam se jedná o to , ne že ministerstvo nebo někdo usoudí , že přispěje majiteli kulturní památky na to - nemyslím teď obecně na opravu té památky , ale na tu část , díky níž se uchová kulturní hodnota , ta památková hodnota , tak tady si dovoluji navrhnout , že by vlastník kulturní památky měl mít právo na příspěvek , na úhradu nákladů na zachování hodnot kulturní památky . Druhý pozměňovací návrh se týká v podstatě kvalifikace lidí , kteří zpracovávají plán ochrany , nebo zmapovávají , v čem spočívá hodnota té historické památky . Teď se bavím tedy o hmotné kulturní památce . Pracují tam jednak restaurátoři , ti vstupují do té památky samotné , ale předtím probíhá archeologický výzkum a často probíhá také stavebně historický průzkum . A tady odborná veřejnost , skutečně si myslím , má pravdu , když odmítá tuto činnost považovat za regulovanou . Je to totiž natolik multidisciplinární , že říci , že člověk , který předkládá potom ten stavebně historický průzkum , má mít buď vysokoškolské vzdělání v oblasti stavební anebo architektury , anebo naopak má být historik nebo archivář , vždycky je to multidisciplinární . Takže tady na základě opravdu mnoha debat s odbornou veřejností se přikláním k tomu , aby tato živnost nebyla nadále regulována . A teď bych moc poprosila , nemusím to dělat ani prostřednictvím pana předsedajícího , o pozornost pana ministra . Myslím si , že totiž ta dlouhá debata přinesla také možnost , že jsme začali debatovat o samotných základních pojmech , které jsou uváděny v prvních paragrafech , a to je , co to vlastně je onen památkový fond , a jak se tady už jedna paní poslankyně zmínila o tom , že nejsou jen hmotné kulturní památky , ale také nehmotné . Dovolím si teď vysvětlit co nejstručněji změny , které navrhuji v paragrafu číslo 1 . Tam se mluví o tom , že navržený zákon na ochranu památkového fondu , tak se jmenuje , my mu říkáme památkový , upravuje ochranu památkového fondu , a ten originál tam mluví o národním kulturním pokladu . Tento termín národní kulturní poklad už není dál v těch desítkách paragrafů vůbec zmiňován , a když si to někde vygooglujete atd . , tak existuje takový projekt , který skončil myslím v roce 2016 , který se jmenoval národní kulturní poklad , a myslím si , že tedy to nemá opodstatnění . A za té situace , kdy se nepodařilo v rámci celého tohoto volebního období předložit zákon o kultuře , který by řekl , co pro nás kultura je a jakou má pro nás hodnotu , tak tady alespoň v tom paragrafu 1 bychom mohli použít prachobyčejně to , co se vyskytuje v Ústavě . Neboli památkový fond , tam si dovoluji navrhnout , je jako součást zděděného přírodního a kulturního , hmotného a duchovního bohatství a samozřejmě je také součást evropského a světového kulturního dědictví . Dovolila jsem si tedy použít to , co máme v Ústavě , takže to je velice harmonické . Tedy to je první změna . A potom si dovoluji ve svém pozměňovacím návrhu pracovat s pojmem nehmotné kulturní dědictví . Nabízím možnou definici , že památkou nehmotného kulturního dědictví je mistrovské dílo ústního a nemateriálního dědictví , které je vytvořeno nebo spoluvytvořeno činností člověka a představuje významný mezník ve vývoji kulturních tradic , je ukázkou jejich vývojových stadií a váže se k významným okolnostem , událostem či oblastem lidského konání a je zapsáno v seznamu nehmotného kulturního dědictví . Tady úplně kopírujeme v té poslední části , kterou jsem teď vyslovila , to , jak pracuje s nehmotnými kulturními památkami UNESCO . A není důvod , abychom my neměli také takovéto seznamy . Když mluvíme o nehmotném kulturním dědictví , už jsem se zmiňovala o tom , máme to duchovní dědictví , nehmotné dědictví i v Ústavě . Je třeba tam říci , že žádná památka - teď chápu , že mi to můžete vytknout , jako že jsem filozof , že trochu filozofuji - ale žádná památka , nic hmotného nevznikne bez ideje , bez nápadu , bez myšlenky . Takže to , co se tam vloží , právě ta myšlenka je velice důležitá a je velice důležitý prvek , řekněme , i hmotné památky , a je to nesmírně důležité . A pak ty nehmotné kulturní památky , jako jsou zvyky , umění , know - how bychom řekli v moderním slova smyslu , to je myslím neoddiskutovatelné a je to něco také velmi důležitého . Na tento pozměňovací návrh pak navazuje další pozměňovací návrh , který demonstruje , jak by se dalo aplikovat - aplikuje ochranu nehmotné památky . A sice my jsme zvyklí , že třeba opravujeme sakrální památky , tzn . třeba kostely , a v nich obyčejně velkou hodnotu mají třeba varhany . Ale když se na to díváme turisticky , tak to je : podívejte se , jak jsou krásné varhany a jaké jsou tam krásné sošky a jak je to ozdobné . Jenže my v moderní ochraně památek , památkové péči musíme přistupovat také k tomu , že je to hudební nástroj a že u toho hudebního nástroje nestačí jen to , když je dobrá skříň . Ta skříň je samozřejmě nezbytná pro to , aby mohl ten hudební nástroj vydávat zvuky . A aby mohl hudební nástroj vydávat zvuky , musí přijít nějaký umělec , který na to hraje . A tohle propojení je krásně vidět zejména právě u našeho umění varhanářského . My jsme , dámy a pánové , z hlediska počtu cenných varhan na špici v rámci evropského kulturního dědictví . Mohli bychom stejně tak mluvit třeba o zvonech . Zvon sám není nic , teprve když srdce rozezní zvon , tak cenu má zvuk zvonu . A toho se tedy týká můj pozměňovací návrh , ke kterému se potom přihlásím . Mám čtyři pozměňovací návrhy , jeden se týká toho , že stavebně historický průzkum by neměl být regulovanou činností . Druhý se týká toho , že majitel kulturní památky by měl mít nárok na pomoc státu , na uchování těch hodnot , které jsou cenné pro naši veřejnost . Třetí návrh , o kterém jsem teď mluvila , hovoří vedle technické kulturní památky také o zvukové kulturní památce . My máme opravdu cenné nástroje . To , co považuji za nejdůležitější , je pokus o definování toho , co to vlastně památkový fond je , a o uvedení této legislativní normy do souladu s naší nejvyšší legislativní normou a tou je preambule Ústavy České republiky . Děkuji . V podrobné rozpravě načtu čísla pozměňovacích návrhů .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name