Text view
3. Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o ochraně památkového fondu) /sněmovní tisk 666/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Josefu Neklovi , zpravodaji . . . Já jsem si poznamenal návrh na zamítnutí , který je opakovaný . A pokračujeme v rozpravě vystoupením paní poslankyně Jany Lorencové . Připraví se paní kolegyně Chalánková . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Jana Lorencová
Děkuji , pane předsedající . Kolegyně a kolegové , zákon v současné podobě je velmi nekvalitní . Je přinejmenším třeba jej doplnit o následující body . Neřeší totiž nehmotné kulturní památky . Neřeší problematiku ochrany urbanistických a architektonických hodnot chráněných území . Neřeší upevnění participace veřejnosti . Navrhuji tedy zrušení dvoukolejnosti památkové péče . Podrobnější vysvětlení vyžaduje ochrana urbanistických a architektonických hodnot chráněného území . Ty zákon nezná . Nedefinuje , a proto je památková péče nechrání . Nečinil tak ani současně ještě stále platný zákon č . 20 / 1986 Sb . Současná naprostá absence , konsenzu nejen v památkové péči vydává urbanistické hodnoty města , jednotlivých kulturních památek zištnosti developerů bez jejich omezování ze zákona . Doslova probíhá divoká privatizace kulturního dědictví . Přitom právě historický urbanismus a kompenzační hodnoty památek jsou nejcennějším kulturním dědictvím . Ovlivňují totiž zásadně kvalitu umělého životního prostředí , města , a tím každodenního života každého z nás , jejich obyvatel . Jejich vliv zasahuje celé společenské spektrum . Všichni ze zkušenosti víme a známe pocit bezpečí a pohody ve starobylých uličkách a na náměstích historických měst . Zdaleka nejde jen o nějakou romantiku či sentiment . Probouzí se v nás pospolitost a empatie k ostatním kolem nás . Empatie , to je vciťování do pocitu druhého , odhadování jeho chování . Je to základ spolupráce mezi lidmi a základ vlastně civilizace . Jakými prostředky toho historický urbanismus a architektura dosahují ? Vysvětlení v moderní době poskytly rozsáhlé psychoanalytické průzkumy , vizuální percepce . Již Immanuel Kant věděl , že vizuální vnímání prostředí a následná orientace začíná vjemem vymezeného prostoru . Pokud chybí nebo je chaotický , je orientace nesmírně ztížená . Historické městské prostory jsou opticky uzavřené . Zástavba , která je vytváří , podporuje jejich harmonickou celistvost , jednotlivé domy si zachovávají svoji individualitu , ale nerozbíjejí ji jako celek . Staří stavitelé intuitivně naplňovali podmínky pro naše vrozené předpoklady vizuální percepce , rychlé orientace , pocitu bezpečí . Moderní urbanismus , tak jak ho známe především z našich sídlišť , sestává z izolovaných solitérů , které prostor nevytvářejí . Zajistí sice dobré oslunění , ale až dosud neplní poslání města stmelovat společnost . Naopak zatím vyvolává pocit dezorientace známý z našich sídlišť , a dokonce i odcizování mezi lidmi . Náměstí a ulice s lidským měřítkem zde chybí . Historická architektura je členitá . Členitost celku není samoúčelná dekorace , pomáhá nám odhadnout měřítko stavby . V detailu navazuje s divákem emocionální spojení . To všechno zatím většinou takzvaná současná architektura nedovede . Často vstupuje do historického prostředí agresivně bez ohledu na měřítko okolí , rozbíjí jednotu prostoru a vytváří chaos . Takže si musíme konečně uvědomit , že město je umělým životním prostředím společnosti , která zde právem očekává existenciální podporu . Její práva na participaci nelze zpochybnit . Historická města uspokojí naše psychické , kulturní a emocionální potřeby podobně jako příroda a krajina . Proto by měla být jejich ochrana legislativně současně ukotvena v zákoně památkovém , stavebním i v ochraně přírody a krajiny . Památkový urbanismus , který do zákona doplňujeme , generuje územněplánovací podklady ve smyslu stavebního zákona , je spojovacím článkem mezi stavebním a památkovým zákonem . V tom smyslu hovoří i dokument Politika architektury a stavební kultury , téma tři , opatření 3.2 . 2 a 3.2 . 3 . To by přineslo územněplánovací dokumentaci zlepšení podmínek pro investory , potlačení korupce a zjednodušení projednávání projektové dokumentace . Vzhledem k silné odezvě odborné i laické veřejnosti navrhuji zamítnutí zákona ve třetím čtení . Pokud k jeho zamítnutí nedojde , pak navrhuji jeho vrácení do druhého čtení .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name