Text view
3. Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o ochraně památkového fondu) /sněmovní tisk 666/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Dobré odpoledne , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci . Budeme pokračovat . Po kolegovi Plíškovi vystoupí pan poslanec Antonín Seďa , ale požádám ho o maličké strpení , protože načtu omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny . Od 16.30 do konce jednacího dne se omlouvá pan poslanec Milan Urban , od 17.30 do konce jednacího dne Martin Komárek a od 18 hodin do konce jednacího dne pan poslanec Karel Pražák . Nyní pan kolega Antonín Seďa . Připraví se paní poslankyně Gabriela Hubáčková . Pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Antonín Seďa
Děkuji , pane místopředsedo . Vážený pane ministře , vážené kolegyně , vážení kolegové , v novele zákona o ochraně památkového fondu jsem vystupoval již dvakrát a žádal jsem ministra kultury o dopracování návrhu zákona podle připomínek odborných organizací či památkové inspekce . Ta mimo jiné upozornila na možnost zvýšení korupce , na dvoukolejnost památkové péče , neřešení kulturních památek z doby účinnosti zákona č . 22 / 1958 Sb . , či neřešení problematiky urbanismu a posílení práv široké veřejnosti . Pokusil jsem se ve svém poněkud komplexním pozměňovacím návrhu , který obsahuje celkem 23 novelizovaných témat , vyřešit základní problém , a to je zavedení urbanismu do památkového zákona tak , aby se chránilo město či památkové rezervace jako celek . Také navrhuji příspěvek státu na opravu i pro nechráněnou zástavbu , protože neregulované zásahy do neregistrované zástavby ohrožují panorama i jednotlivé památky . Je nutno si uvědomit , že památka může být znehodnocena nevhodnou zástavbou v jejím okolí . Vážené poslankyně , vážení poslanci , práva veřejnosti účastnit se rozhodování o městě zajišťuje úmluva o ochraně architektonického dědictví Evropy Grenada 1885 , která je u nás platná od roku 2000 . Každé město je životním prostředím společnosti . Historická města mají kromě hodnot kulturních i významné hodnoty pro potřeby člověka a lidé mají právo rozhodovat o svém životním prostředí , a je jedno , zda v přírodě , ve městě , či obci . Proto navrhuji větší míru participace veřejnosti . Vždyť architektonické dědictví patří mezi nemovité památky a vytváří životní prostředí společnosti . Z výše uvedeného vás chci dopředu požádat o podporu mých pozměňovacích návrhů , ke kterým se přihlásím v podrobné rozpravě . Děkuji za pozornost .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Antonínu Seďovi za jeho vystoupení . Nyní je na řadě ve všeobecné rozpravě paní poslankyně Gabriela Hubáčková , připraví se pan kolega Nekl . Paní poslankyně , prosím , máte slovo .
Poslankyně Gabriela Hubáčková
Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , vážený pane ministře , jak zde už několikrát zaznělo , úředníci Ministerstva kultury se již téměř 20 let pokoušejí vytvořit nový zákon , který by měl lépe chránit památky , usnadnit život majitelům , kteří je vlastní nebo je chtějí opravit . Po 20 letech různých stadií příprav tento zákon úředníci pod vedením pana ministra dovedli do fáze vládního návrhu zákona , který , jak jsme se sami přesvědčili , podle nich je tím nejlepším , co vůbec mohlo vzniknout . Nejsem sama , kdo zaznamenal kritiku tohoto návrhu zákona , a to nejen z řad odborných , ale i stavovských organizací . Jenomže jak jsem se dozvěděla , tito kritici podle vyjádření Ministerstva kultury tento návrh vůbec nepochopili . Je zarážející vyjádření , které mě přinutilo se s některými těmi argumenty seznámit . Předně je tristní , že ministerští úředníci naprosto opomněli ochránit nehmotné kulturní dědictví . Mezi ně patří lidové zvyky , tradice a dovednosti uměleckého charakteru . UNESCO v roce 2011 zapsalo například jízdu králů na seznam mistrovských děl ústního a nehmotného dědictví lidstva . Bylo proto pro mě překvapením , že jsem v návrhu zákona o nehmotném dědictví o tomto nenašla ani slovo . Myslím , že tento základní nedostatek lidé , kteří udržují v regionech s vypětím všech sil tradice , panu ministrovi nepoděkují . Čekala jsem také , že se tvůrci zákona pokusí narovnat již neudržitelný stav , kdy chce majitel parcely v chráněném území postavit nový objekt a pracovníci Národního památkového ústavu mu naformulují požadavky , podle kterých prostě projekt zpracuje a předá odboru památkové péče . Často se však stane , že orgán státní památkové péče vydá rozhodnutí , které je naprosto protichůdné stanovisku odborné organizace , a investor se tak stává v situaci tím , který vynaložil prostředky a vlastně je tak vyhodil oknem . Před několika týdny jsme přijali zákon na zefektivnění stavebních řízení . Návrh pana ministra jde bohužel proti tomuto duchu a právní nejistoty vlastníků , investorů i samotných kulturních památek zachovává . Každý z vás kolegů ví minimálně o jedné památce či kulturní nemovitosti , jejímuž majiteli došly z důvodu úředních průtahů peníze a trpělivost . Dalším dokladem toho , že nám pan ministr předkládá prokorupční zákon , je § 32 odst . 4 písm . c ) , který v praxi vypadá asi takto : Centrum Českých Budějovic je chráněno městskou památkovou rezervací . Chráněno je proto , aby historické jádro bylo zachováno a citlivě s ohledem na památkové hodnoty se rozvíjelo . A tento paragraf umožňuje označit stavby , které se nebudou muset opravovat za dohledu památkové péče , a na pozemcích , které v těchto zónách jsou , může být postaven jakýkoliv objekt , aniž by respektoval skutečnost , že stojí v památkové rezervaci . Myslím si , že přesně na tohle developeři čekali a konečně se dočkali . Vážené kolegyně , vážení kolegové , nechci vás zde unavovat výčtem paragrafů , které jdou doslova proti významu instituce , kterou Ministerstvo kultury zcela jistě je . Ono se totiž stačí podívat jenom na počet pozměňovacích návrhů . Do této doby mám takový počet , že se navrhuje zásadně přeformulovat či vypustit 118 paragrafů ze 140 . Takto kvalitní právní úpravu nám tu ještě žádný ministr nepředložil . Ministerstvo kultury a úředníci měli tři roky na to , aby vypracovali a vyprodukovali novou , moderní právní úpravu , která vnese řád na poli památkové péče . To , že zákon předkládaný panem ministrem je skutečně vadný , dokládá i kritika , a ta zde zaznívá od začátku projednávání jak z řad opozice , kde se to předpokládá , tak ale bohužel i z řad koalice . Ne že bych věřila na symboliku , ale neodpustím si na závěr jednu poznámku a pana ministra si dovolím upozornit , že sněmovní tisk nese číslo 666 . Nenaslouchá - li tedy pan ministr argumentům , bude třeba naslouchat symbolice . Děkuji vám za pozornost . (Potlesk poslanců KSČM.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name