3. Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o ochraně památkového fondu) /sněmovní tisk 666/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciBendlovi.DalšímřádněpřihlášenýmjepanposlanecMartinPlíšek.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Martin PlíšekDěkujizaslovo,panemístopředsedo.Milékolegyně,váženíkolegové,dovolte,abychkrátceodůvodnilpozměňovacínávrhy,kekterýmsepotompřihlásímvpodrobnérozpravě.Jázejménachci,abysevtomtonávrhudefinovalapostihovalvandalismusasvévolnágraffiti,kteréjsoujevy,kteréjakotakové,aanidůsledkyznichplynoucí,nejsouvevládnímnávrhuupraveny,přestomajínegativnídopadnanašepamátkyanapamátkovýfond.Dálechcilépeupravitřízení,kterájsouvedenaupamátkovýchorgánů,tak,abyodpovídalaisprávnímučleněníhlavníhoměstaPrahy,protoženavrženáúpravaodporujeprincipusubsidiarity,zásaděkoncentraceřízenístátnísprávynajednomísto.Avzhledemktomu,ževýkonpřenesenépůsobnostivPrazejevestovcerůznýchagendsvěřenstatutemhlavníhoměstaPrahy,nenídůvodu,pročbytomumělobýtvoblastipamátkovépéčejinak.NaúzemícelérepublikysezavádítřístupňovýsystémstátnísprávyapředkládanýzákonneníapriorinadřazenzákonuohlavnímměstěPraze.Vcelémstátějepůsobnostorgánůpamátkovépéčetřístupňová,tj.úřadobcesrozšířenoupůsobností-krajskýúřad-ministerstvo.Protolzeknávrhůmstavebníkůvydávattzv.koordinovanéstanovisko,jehožúčelemjenahraditvícezávaznýchstanovisekjednotlivýchorgánůjedinýmsprávnímaktem.TotoneníumožněnovhlavnímměstěPraze.PouzevoblastipamátkovépéčejevPrazestátnísprávaprováděnadvoustupňově,tedynaúrovnimagistrát-ministerstvo.Všechnydalšístátnísprávnízáležitostiobcísrozšířenoupůsobnostíjsousvěřeny22městskýmčástem.Jemnohosituací,kterébybylomožnovkoordinovanémjednánímeziorgányřešit,anižbytoprobíhalokomplikovanýmzdlouhavýmzpůsobem.Toznamená,dávámskutečněnaúvahu,ženaúzemíhlavníhoměstaPrahyvykonávánaúsekupamátkovépéčepůsobnostkrajskéhoúřaduMagistráthlavníhoměstaPrahyaobecníhoúřaduobcesrozšířenoupůsobnostíměstskéčástiPraha1až22.Jakužjsemzmínil,zásadasubsidiarityadecentralizacebytadymělybýtzachovány.Dalšímůjnávrhreagujenavývojtechnologie,způsobuúdržby,ochranyaobnovystavebníchčirestaurovanýchpamáteknebolinemovitostí,kdeskutečnějevelmirychlývývoj,apamátkovýústavdosuddlezkušenostízterénunatentovývojdostatečněpružněnereaguje,jakožinereagujeadekvátněnazměnuzpůsobuchováníveřejnosti.Jsoutaktotižprosazoványpostupyamateriály,kteréjsoujižchemickynebotechnologickypřekonányanevyhovujísoučasnýmpotřebám.Vdalšímpozměňovacímnávrhuřešímto,ževedlenadacíaspolkůmělymítmožnostvystupovatzaveřejnostapředempožádatoinformaceovšechzahajovanýchřízeníchisamosprávyobcíaměstskýchčástí,najejichžúzemíbudouprojednáványprácevesmyslupojmů,kteréjsouuvedenyvtomtozákoně.Nenítotižlogické,abybylyopomenutyorgányúzemnísamosprávyvzniklézvolebpodlezákonajakožtoorgány,kterézastupujíprávaazájmyobčanůpříslušnéhoúzemí.Dalšímůjnávrhsměřujekrozděleníochranypamátekpodlevýznamnosti.Totojezcelazásadní.Vestávajícím§31péčeopamátkovéúzemíobdobnéparagrafyprodiferenciacipéčiopamátkovýfondchybíúplně.DiferenciacepéčeodrážírůznorodostvlastnickýchvztahůvČeskérepublicevčetněnedotknutelnéhovztahuvlastnického,tedysoukromého.Návrhrespektujefinančnínáročnostopravasnažísezvláštěvpřípaděodst.3zamezitpožadavkůmpamátkovéhoústavunaochranudávnoneexistujícíchartefaktůčinařizováníneúměrněfinančněnáročnýchoprav.Podledalšíhonávrhunenílogické,abynávrhbylprojednávánsobcíčiměstskoučástí,najejímžúzemíbymělochystanépamátkovéúzemíležet,nacožnavazujeiustanovení§28.Jakmůžedotčenýorgánúzemnísamosprávyvznéstnámitky,kdyžseotétoakcianinedozví?Tosouvisístoupředchozípřipomínkou,kteroujsemtadyříkalzhlediskadotčenéměstskéčásti,dotčenésamosprávy.ZasejetomarkantnízejménavhlavnímměstěPraze.(Hluk v levé části sálu.)Dalšínávrhsměřujekpříslušnémuparagrafu,kterýstanoví,žejetedyúčastníkemobec,tedynejnižšístupeňsamosprávy.Mělybytobýt,jakužjsemtadyzmiňoval,iměstskéčásti,cožjeanalogickýnávrhktěmpředchozím.Aprovšechnykulturnípamátkyiprovšechnybudovyvpamátkovémúzemímápamátkovýústavobsáhloudokumentacizachycujícíhistorickývývojdanéhoobjektuodstředověku.Nenítedydůvodu,abynebylschopenvydatsvéstanoviskobezprostředně.Jdeoochranufinančníchzdrojůsoukroméhosektoru,případněoochranuzdrojůzdotačníchprogramů,kteréjsouomezenynaurčitýčasovýúsek,apřinesplněnítermínudokončenístavby,neboresp.jejíopravy,byťzprocesníchdůvodů,vlastníknemovitostnároknadotaciztrácí.Jdepakopřímépoškozenízájmusoukroméhosektoru,kteréjevymahatelné,tedycestouobčanskéhopráva.Pakjsoutotynávrhy,okterýchjsemhovořil,kterésevztahujítedykvandalismu.Ipřesvědomítoho,ževandalismuslzestáhnoutpodněkteráustanovenízákona,považujizaúčelnétutočinnostexplicitněvzákoněvymezitvzhledemkvážnostiavysokémustupnipoškozenípamátkovéhofondunapříkladvcentruPrahy.Bezakceptacenavrhovanýchúpravhrozívznikneoprávněnéhopostiženísankcemivlastníkaavandala(nesrozumitelné)dosavadnísankcevůčizvláštěněkterýmvandalůmbudoumítjenomtedysymbolickoupovahu,cožjevnepoměrukjinýmsankcím,kterétenzákonobsahuje.Toznamená,tamjepotřeba,předpokládám,žekolegovébudouinavrhovatnějakéúpravy,kterésetýkajísankcíčisprávníchpokut,abytamskutečněbylazásadapřiměřenostiaabytambylarespektovánazávažnosttohoproviněnízhlediskasprávníhodeliktu,cožtadyvtomtopřípadě,jakjsemnaznačil,není.Apakjekonečněposlednímůjpozměňovacínávrh.Návrhzákonaukládávlastníkůmpamátkovéhofonduřadupovinností,častovelminákladných,anižjimktomuvevětšiněpřípadůposkytujeprostředkynaochranu,anaopakjimvefektivníochraněmodernímizpůsobybrání.Zpraxezterénuvceléřaděpřípadůnejsouvlastnícischopnivlastnímimožnostmizabránitvandalismu,alevpřípadě,žektétosituacidojde,majíbýtparadoxněvystavenineúměrnýmsankcímzestranypamátkovéhoústavu,většímnežten,kdojimškoduzpůsobil,cožjetakésimyslímneadekvátní.VlastníknemovitostiumístěnévpamátkovémúzemímásiceteoretickymožnostpožádatMinisterstvokulturyopříspěvek,alepřirozpočtuministerstvanatutoagendu,kterájeúdajněročnězhruba7milionůkorunproceléúzemíceléČeskérepubliky-7milionůkorun-jetatomožnostspíšehypotetickánežreálná.Návrhyjsemvložildosystému.Jsoutamuvedenyzvlášť.Myslímsi,žesepakdajíposuzovatizvlášť,nikolivnajednou.Jáseknimpotompřihlásímvpodrobnérozpravě.Děkujizapozornost.