|

2013-056-08-240

240. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 880/ - třetí čtení

Date2017-04-26
Meeting2013/056
Agenda Item2013/056/240
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/bqbs/b26624001.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   003 < Page 004 > 005

Místopředseda PSP Radek Vondráček vám děkuji, pane poslanče. Nyní v rozpravě vystoupí s faktickou poznámkou paní zpravodajka. Prosím, máte své dvě minuty. Poslankyně Jana Pastuchová děkuji za slovo. Jenom budu reagovat, vaším prostřednictvím, na pana kolegu ohledně kompetencí. Souhlasím s ním naprosto, že některé kompetence by mohly převzít zdravotní sestry, ale bohužel lékaři se těch svých kompetencí hodně neradi vzdávají. Když se o tom začne diskutovat, tak spíše narážíme na problém ten, že lékaři své kompetence těm sestrám dát nechtějí. Děkuji. Místopředseda PSP Radek Vondráček vám děkuji, paní zpravodajko, za excelentní dodržení času. Jako další v rozpravě vystoupí pan poslanec Leoš Heger. Připraví se pan poslanec Ludvík Hovorka. Máte slovo, pane poslanče. Poslanec Leoš Heger Děkuji za slovo, pane předsedající. Dobré dopoledne, paní poslankyně, páni poslanci. Dovolte mi, abych se jménem klubu TOP 09 a Starostové vyslovil k tomuto zákonu. Je pravdou, a řekli to již předřečníci, zejména pan kolega Svoboda, že zákon není dokonalý. On v době, kdy vznikl, vyvolal obrovskou revoluci a velikánské zmatky, které se velmi dlouho usazovaly, a zákon se i velmi špatně čte, protože jsou tam některé věci na přeskáčku, schované v různých kapitolách a je to prostě náročná záležitost. Zákon, který zde máme předložen jako novelizaci, ty věci trošku vylepšuje. Je to obtížné ten zákon udělat vylepšeními dokonalý v jednom kole a nepochybně se v tom vylepšování bude muset pokračovat, ale tentokrát jsou některé pozitivní věci přítomné. To, co vidím jako nejrizikovější, není ten systém 4 + 1 u vzdělávání sester. Je to experiment, který se bude dlouhou dobu usazovat, bude se muset pozorovat a přizpůsobovat mu všechna exekutivní opatření, která ministerstvo k dispozici, zejména pokud jde o otázku náplně činností jednotlivých kategorií a pokud jde o další profesní vzdělávání, které je u sester řízeno nařízením vlády. Čili je prostor i mimo rámec toho zákona nebo v rámci toho zákona, ale v exekutivní oblasti ten zákon dále upravovat, a ministerstvo by mělo mít útvar, který se pod hlavní sestrou této problematice věnuje jako útvar jeden z nejsilnějších. Je to jistě úkol velmi významný pro příští ministry. Riziko, které vidím v změně vzdělávání, není ani tak u těch sester, protože my i nadále budeme mít vysokoškolské sestry a nepochybně o bude zájem ze strany studentů, ale ten zákon původní v roce 2004 stvořil nové maturitní povolání zdravotnický asistent, povolání, které nyní bude racionálně přejmenováno na praktickou sestru, což se před pár roky zdálo nemožné, a vyhrožovalo se, že Evropská unie sestru jako sestru diplomovanou a že to neprojde, teď jsem rád, že se zdá, že to projde, a budeme mít tedy praktickou sestru. Ta otázka je, kolik jich budeme mít. v současnosti těch zdravotnických asistentů je velmi málo, protože jejich angažmá na nemocničních odděleních je velmi slabé, protože nemohou pracovat samostatně, a všichni tedy buďto ze zdravotnictví odcházejí, nebo jdou dále studovat a nepovažují to vzdělání ani pak následnou praxi za atraktivní. V tom zákoně bylo potřeba říci, že zdravotničtí asistenti budou mít možnost pracovat samostatně. Ten zákon to říká, ale kombinace v oblasti 4 + 1 vzdělávání, tzn., že ta atraktivita praktické sestry bude pomenšena tím, že pravděpodobně velká většina absolventů maturitního studia praktické sestry s vidinou, že před sebou jeden rok nástavby na vyšší odborné škole, odejde do toho sesterského povolání kvalifikovaného, k diplomovaným sestrám. Je to dobře, snad to tedy posílí objem těch našich plnokrevných sester, ale pomocné praktické sestry velmi pravděpodobně vymizí a plíživě se tak vrátíme do stavu, který zde byl před 20 lety, kdy spektrum sesterského povolání nebylo v tom nižším konci doplněno těmi pomocníky, kteří dělají nižší ošetřovatelské práce, a znovu tedy kvalifikované sestry budou v situaci, kdy jim nezbude nic jiného než dělat i ty nižší činnosti, které by dělat nemusely. s tím nechci strašit, řekl jsem, že je to experiment, který je potřeba sledovat, je potřeba dolaďovat v průběhu zákon těmi exekutivními opatřeními, abychom tato rizika eliminovali, a proto tady o nich mluvím. Dovolte mi ještě dvě zmínky, které se týkají pozměňovacích návrhů. Ten jeden se týká návrhu, který zde přednesl kolega Kaňkovský, aby byly staženy změny nomenklatury u farmaceutických asistentů. Musím říct, že jeden z problémů stávajícího zákona stále zůstává nomenklatura povolání, zejména v tom, že jednotlivé úrovně vzdělání nemají jednotnou nomenklaturu, tak aby asistent byl výše nebo níže, a na druhou stranu laborant výše nebo níže, ale aby to bylo konzistentní. Je to zpřeházeno na přeskáčku, personalisté s tím měli při zavádění v roce 2004 obrovské problémy, dnes je každý, kdo do toho zdravotnictví nově vstoupí, vštípit si, jak to vlastně s těmi jednotlivými povoláními je, a pacienti se v tom vůbec nevyznají. Jediná možnost je pokud možno tedy, není-li v našich silách udělat radikální změnu a všechno to přestavět do nějaké logické struktury, do nomenklatury již příliš nezasahovat, protože ten zmatek by se znovu vrátil do nějakého začínajícího bodu. Takže tímto děkuji kolegovi Kaňkovskému, že od toho záměru ustoupil. Poslední, co řeknu, je upozornění na můj pozměňovací návrh pod body E3 a E4, který navrhuje, aby nižší zdravotnická povolání nebyla zatížena zákonnou povinností celoživotního vzdělávání. Při vší úctě k sanitářům, řidičům sanitek se domnívám, že tak jak zákoník práce přikazuje každému zaměstnavateli, aby si hlídal kvalitu svých zaměstnanců, že toto je u těch povolání dostatečné, aby byli seznamováni s novinkami v jejich činnosti, a nesl za to zodpovědnost zaměstnavatel, nikoli ti samotní pracovníci, zatímco celoživotní vzdělávání při vší administrativní a organizační náročnosti, a to oprávněné náročnosti, aby zůstalo rezervované jenom pro ta vyšší povolání, která musí zastávat lidé, kteří jsou svým způsobem kreativnější a lépe se samostatně orientují a mají vyšší odpovědnosti. Tam tedy ta výjimka povinnosti celoživotního vzdělávání u těchto zdravotníků je zcela namístě, u těch nižší to podle namístě není. Není to smrtelná záležitost, ale snížilo by to zase o kousek administrativu ve zdravotnictví, která je velmi náročná. A pokud ten zákon projde, bude dobře, pokud ne, musím aspoň pochválit ten zákon v tom, že administrativu částečně již nyní snižuje, a na rozdíl od předchozích řečníků si myslím, že to je, snížení administrativy, velmi namístě. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name