|

2013-056-07-071

71. Vládní návrh zákona o sociálním bydlení a o příspěvku na bydlení /sněmovní tisk 1065/ - prvé čtení

Date2017-04-25
Meeting2013/056
Agenda Item2013/056/071
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/056schuz/bqbs/b25607101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   003 < Page 004 > 005

Místopředseda PSP Petr Gazdík děkuji paní poslankyni Aleně Nohavové. Dalším řádně přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Marek Benda... Kterého ale nevidím, tudíž jeho přihláška propadá. A dalším přihlášeným je pan poslanec Ludvík... (Poslanec Benda rychle vchází do sálu.)A pardon, pan poslanec Benda to přece jen stihl. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Marek Benda Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, vážený pane poslední osamělý ministře, dámy a pánové, mnohé bylo řečeno o celkovém zaměření návrhu zákona, o problémech, které s tím vznikají. jsem se na něj ještě s dovolením podíval lehce řekněme po oné právní stránce a myslím, že tam je spousta pikantérií, které, když budu teď paní ministryni citovat, tak že se shodneme na tom, že ten zákon není úplně zralý na schválení - bez ohledu na to, jestli je věcně správně, nebo věcně správně není. bych chtěl za prvé poukázat na takové roztomilosti, že máme osobu v bytové nouzi, což je osoba, která je bez bydlení - v § 4. V § 5 máme definováno, co to je osoba, která je bez bydlení. A pak náhle máme, že zvlášť zranitelná osoba je ta osoba, která byla osobou, se kterou trvale bydlí, nějakým způsobem poškozena. No ale tak když je to osoba bez bydlení, tak asi s žádnou osobou trvale nebydlí. Možná že s někde žije na poli nebo někde jinde, ale těžko předpokládat, že se jedná o osobu, se kterou trvale bydlí, když žádné trvalé bydlení nemá. Ale takovýchhle lehkých absurdit si myslím, že tam bude mnohem víc a že bude velmi obtížné je z toho návrhu zákona vytahat a ukázat na . Obecně vzato se obávám, že ten návrh je neuvěřitelně toho charakteru, že opět zaměstná spoustu úředníků. Budou se tvořit individuální plány podpory. Skoro bych řekl, že na každého jednoho chudáka špatně bydlícího, kterému chceme pomoci, budeme mít jednoho úředníka, který se o něj bude starat, a přitom ve skutečnosti těm skutečně potřebným v podstatě nemá žádnou šanci pomoci. Když se podíváme na to, co chceme po těch žadatelích, a předpokládáme... předpokládám, že žadatelé nemají být ti profesionálové, kterých máme v zemi také nemálo, kteří umí ze sociálního systému vysát cokoli, co je pro dosažitelné. To asi nemá být účelem. Odhadoval bych, že typickým adresátem této normy být spíš starší pán či paní, kteří se třeba v tom dnešním světě tak neorientují, bezdomovec, kterému chce nějakým způsobem pomoci, či osoba možná se sníženou inteligencí nebo sníženou sociální schopností vycházet, která se prostě z nějakého důvodu dostala do toho, že je bezdomovec nebo osoba bydlící mizerně. Ale pak po nemůžu chtít, že všechno musí být odevzdáno na předepsaném formuláři vydaném Ministerstvem práce a sociálních věcí. V případě, že to není odevzdáno na tomto předepsaném formuláři, tak ještě můžu mít zvláštní formu podání, která je v počítačové sestavě, příp. v elektronické podobě, pokud ji ministerstvo zveřejnilo. No takhle fakt nikomu nepomůžu. Anebo se na tom budou živit zas nějaké velmi dobře živené neziskové organizace, které nebudou dělat nic jiného než zpracovávat podklady pro ty chudáky. Stejně tak všechny ty podmínky, které jsou tam stanoveny, že do osmi dnů musí osoba, která spadne jednou do toho systému, nahlásit všechny změny, což bych řekl, že je podmínka, která je v podstatě obtížně splnitelná pro běžného normálního občana, po kterém to chceme, a vím o mnoha lidech, kteří tuto podmínku v mnoha případech opominou - z nejrůznějších důvodů, protože vás prostě nenapadne, že musíte do osmi dnů hlásit změnu pobytu nebo jakékoli změny údajů pěti orgánům České republiky. Tak tohle chceme po osobách, o kterých se tváříme, že jsou v takové sociální situaci, že nemají šanci si samy pomoci, a musí jim nějakým způsobem pomáhat stát, fond bydlení či obce. Místo toho, aby se řeklo "obec pravomoc pomoci svým chudým, si s tím dělá, upřímně řečeno, co chce, nemusí mít všude tržní nájemné, nebudeme stíhat žádného starostu za to, že nedostatečně využívá svůj majetek, protože řekne občas nějakému chudému: vás tady necháme bydlet za menší peníze" tak vymyslíme systém, do kterého opravdu se dostat bych nepřál nikomu v téhle zemi - z hlediska hlášení množství toho, co o sobě ta osoba musí udat, co musí všechno strpět, aby mu kdokoli kdykoli, sociální pracovník, přišel do bytu, zkontroloval ho, zjistil, jestli je tam všechno v pořádku... Prostě stává se v podstatě méněcenným chovaným zvířátkem. po takové opravdu téměř vtipnosti, o kterých jsem přemýšlel, proč je tam někdo napsal - práva a povinnosti pronajímatele. Tak mezi povinnostmi pronajímatele je, že pronajímatel je povinen zejména požadovat sociální nájemné. úplně nevím, co se tím myslí, co být cílem tohohle ustanovení. Rozuměl bych - ale to je uvedeno jinde - že to nájemné musí být limitováno. Ale zase - je jeho povinnost požadovat takové nájemné? Budu-li starosta obce a řeknu si: ten chudák fakt nemá na to, aby mi platil, tak mu tři měsíce odpustím? To by snad mělo být v nejlepším případě právo pronajímatele, v žádném případě ne povinnost pronajímatele požadovat takové nájemné. Myslím, že takových věcí bychom tam opravdu našli celou řadu. pak případně navrhnu, abychom ten návrh zákona kromě výborů, o kterých jsme mluvili, ještě přikázali ústavněprávnímu výboru, abychom se zabývali i právní stránkou, protože si myslím, že - a bylo to vidět i na tom, že to neprošlo Legislativní radou vlády, neprošlo to některými dalšími orgány - ta právní stránka je také dost zoufalá. Poslední, ale širší poznámka, kterou bych chtěl přičinit, je k okruhu oprávněných osob. Je to zase takové to typické úřednické ptydepe, ve kterém vypíšeme všechny možné občany členského státu - rodinným příslušníkem občana, který není občanem, udělený azyl nebo doplňkovou ochranu, cizincem bez trvalého pobytu. Jenom tam nějak jako lehce zapomínáme říci, že v první řadě by toto právo mělo být pro naše občany. A to tam tak úplně uvedeno není. Paragraf 19 říká "je na území České republiky hlášena k trvalému pobytu podle jiného právního předpisu nebo trvalý pobyt, a to pokud bydliště na území České republiky". Tak musí být hlášena k trvalému pobytu a ještě k mému překvapení mít bydliště. Ani tomu úplně nerozumím, protože je řada osob, které nemají žádné bydliště, a myslel jsem, že na tyto osoby ten zákon zejména myslet, že jít zejména o osoby, které mají trvalý pobyt nahlášený na úřadě, ale současně bydlí pod mostem, a my bychom jim nějak rádi pomohli, stát, obce by jim nějak rády pomohly. Zřejmě se to na tyto osoby vztahovat nemá, protože musí mít bydliště na území České republiky a ještě k tomu tady musí být trvale hlášeny, pokud přijede někdo ze zahraničí. A nepředstavujme si, že každý, kdo se vrací ze zahraničí, se vrací ze Západu se stovkami eur nebo dolarů v kapse. Může se klidně vrátit z úplně jiného směru. A tak najednou na takového našeho občana se návrh nevztahuje. Zato se vztahuje na všechny, u kterých splňujeme nějaké mezinárodní úmluvy. Mně to připadá prostě naprosto nelogické. Řekl bych, že v první řadě to mají být všichni naši občané bez ohledu na bydliště a trvalý pobyt, pokud splňují nějaké podmínky, a pak se můžu bavit o tom, jestli tuto výhodu sociálních dávek poskytnu ještě nějaké další osobě, ještě nějakým příslušníkům jiných států za splnění nějakých podmínek. Ale to, že tam hlavně vypočítám vždycky typicky evropské, vypočítám všechny příslušníky všech evropských zemí a na vlastní občany zapomenu, nebo je tam uvedu v podobě, že nemají téměř šanci na to dosáhnout, mně to prostě připadá, že takhle se zákony psát nemají, že zákon o sociálním bydlení by mohl mít tak šest paragrafů a byl by mnohem jednodušší i pro obce, i pro stát, i pro ty bydlící. Takhle to bude jenom obrovská byrokracie, která na závěr nikomu z nebydlících ve výsledku nepomůže. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name