|

2013-054-06-216

216. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - třetí čtení

Date2017-01-18
Meeting2013/054
Agenda Item2013/054/216
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/054schuz/bqbs/b18821601.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Petr Gazdík 216. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - třetí čtení Děkuji paní ministryni školství, mládeže a tělovýchovy Kateřině Valachové a zpravodaji garančního výboru, výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, panu poslanci Petru Kořenkovi, že jsou u stolku zpravodajů. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 841/3, který byl doručen 30. listopadu loňského roku. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 841/4. Ptám se navrhovatelky, tedy paní ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřiny Valachové, jestli zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Není tomu tak. Otevírám rozpravu a mám do tři písemné přihlášky. Nejdříve paní poslankyně Nina Nováková. Ještě než udělím slovo - pojďte, paní poslankyně - jenom vyzvu sněmovnu ke klidu, abyste mohla... (V sále je stále hluk.)Paní poslankyně, páni poslanci, prosím, jsme ve třetím čtení, prosím tedy o klid, aby mohli jednotliví poslanci přednést své připomínky, návrhy ve třetím čtení. Budeme schvalovat zákon, který ovlivňuje výrazně náš život, takže bych rád, abychom to v důstojném prostředí hodném Poslanecké sněmovny také učinili. Ještě pořád tady vidím hloučky a velmi hlasitý hovor. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Nina Nováková Děkuji za slovo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, kolegyně a kolegové, dovolím si upoutat alespoň na chvíli vaši pozornost směrem k pozměňovacímu návrhu, který je zařazen pod číslem F1. Tento pozměňovací návrh vrací do úvodu školského zákona něco, co se po 20 letech vytratilo, něco, co jsme měli a máme dosud v zákoně č. 1, a to je preambule Ústavy České republiky. Tam, dámy a pánové, hovoříme o tom, že chceme rozvíjet Českou republiku jako stát svobodných občanů, kteří jsou si vědomi svých povinností vůči druhým. Právě to slovo povinnost se během 20 let úplně ze školského zákona vytratilo a v souvislosti s obecnými vzdělávacími a výchovnými cíli zdůrazňujeme práva, nemluvíme však o povinnostech. To je jedna věc, kterou jsem si dovolila znovu zařadit mezi obecné vzdělávací cíle. Druhá věc, kterou jsem si tam dovolila zařadit, doplnit jeden bod, také vychází z preambule Ústavy České republiky. V této preambuli například říkáme, že jsme věrni tradicím dávné státnosti zemí Koruny české i státnosti československé, že jsme odhodláni společně střežit poklady, které jsou přírodní, hmotné i duchovní. Znamená to tedy, že se tam hlásíme k nějaké kultuře. Všechny tyto poklady, k nimž se hlásíme, patří zároveň do kultury evropské. My zase v současné době máme ve školském zákoně zcela bezzubě formulaci, že informujeme žáky o rozličných světových kulturách. Dámy a pánové, respekt k odlišným kulturám samozřejmě patří ke znakům civilizovaného světa, ke kterému se jistě i my hlásíme. To však vůbec neznamená, že se musíme hlásit k něčemu, co je ideologie, a multikulturalismus, zejména naivní multikulturalismus, právě patří mezi ideologie. Školský zákon se nemá hlásit k nějaké ideologii. Prosím proto, abyste podpořili můj návrh, kde mluvíme o tom, že s úctou a respektem přistupujeme k odlišným světovým kulturám, že o nich žáci budou informováni, ale že jsou zároveň také vedeni k tomu, aby pochopili základy kultury vlastní. Naše kultura patří ke kultuře evropské. Mluvím tam o antických kořenech, antice, židovsko-křesťanském duchovním odkazu a humanismu. Protože vím, dámy a pánové, že někteří váháte kvůli tomu pojmu křesťanství, zdůrazňuji, že kultura, která navazuje na křesťanství, se vůbec nemusí vyznačovat tím, že se člověk hlásit k nějakému konkrétnímu náboženství. To bychom sami popírali to, co zase hlásáme, a to je svoboda v této otázce. Ale to, že se hlásíme ke křesťanským kořenům, znamená, že se hlásíme ke kultuře, která je sociálně citlivá, která dokáže být solidární s těmi, kteří jsou nějak znevýhodněni, že se hlásíme ke kultuře, která nějaké pochybení netrestá bezhlavě, ale dává druhým šanci. To vnímám jako odkaz křesťanské kultury. Proto vás ještě jednou prosím napříč politickým spektrem - v tomto znění jsme podávali právě napříč politickým spektrem před necelým rokem návrh novely školského zákona. Je jasné, že školský zákon v tomto volebním období nebude znovu otevřen. Je tedy prosím nejvyšší čas tyto důležité věci v úvodní části školského zákona mít. Proto ještě jednou prosím o podporu pozměňovacího návrhu F1. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name