2013-054-09-008
8. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 723/7/ - zamítnutý Senátem
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji paní senátorce Miladě Emmerové . Hezké odpoledne , vážené poslankyně , páni poslanci . Budeme , tak jak bylo avizováno , pokračovat v diskusi , která byla zahájena právě vystoupením paní senátorky , a to vystoupením pana poslance Leoše Hegera . Připraví se kolega Rom Kostřica . Pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Leoš Heger
Děkuji ještě jednou za slovo . A dovolte mi , abych se omluvil paní senátorce Emmerové , vašim prostřednictvím , pane místopředsedo . Byla to i moje chyba , že jsem si neuvědomil , že má vystoupit dříve . Já jsem chtěl říci , že zákon o vzdělávání lékařů a dalších příbuzných povolání byl vždycky problémem a ten problém vyústil až v roce 2004 přijetím zákona , který byl velmi dobře míněný . Chtěl posunout úroveň našeho vzdělávání lékařů k vyšší efektivitě , ale ta jeho implementace se nepovedla . Byl to jeden z posledních nových zákonů , který byl předkládán Parlamentu , a trval velmi dlouho , a přesto se to nepovedlo . Byl několikrát novelizován za těch posledních třináct let . Novelu , kterou máme dneska před sebou , jak už tu zmínila paní senátorka Emmerová , odhlasovala Poslanecká sněmovna více než ústavní většinou 131 hlasů . A potom v Senátu byl překvapivě v prosinci ten návrh zamítnut většinou jednoho hlasu . To , co aktuálně brzdí přijetí zákona , je pravděpodobně především struktura základních specializačních oborů , která by měla zachovat dostatečně široký záběr jednotlivých oborů a bránit atomizaci medicíny . Zatímco u ostatních změn , které ta novela přináší , došlo k poměrně rozumného konsenzu v té době , když se ten zákon připravoval . I když ho dnes i v této sféře kritizuje Česká lékařská komora , musím říct , že já sám jsem podával několik pozměňovacích návrhů , které vesměs neproběhly , a představoval bych si , že ten zákon by v detailech mohl být lepší . Ale i tak se domnívám , a domnívám se zcela jednoznačně , že ten zákon přinese pokrok . To vše , co je v něm dobré , tady stručně jmenoval pan ministr . Já se tedy omezím jenom na dvě věci , které pokládám za naprosto klíčové . To jedno je , že ten zákon legalizuje růst kompetencí mladých lékařů , a je jich stále více během těch pěti let přípravy na atestaci , stále větší kompetence a možnost pracovat samostatně , tak jak to jednak definuje zákon ve formě definice dohledu a dozoru , ale venkoncem i v té sféře , kde zmocňuje školitele , aby ty kompetence podle pozorování příslušného mladého lékaře postupně rozšiřoval , tak jak si to praxe vyžaduje . Druhou věcí , kterou já jsem pokládal za mimořádně dobrou , je , že je zavedena možnost vícestupňové akreditace . To znamená , že menší nemocnice se mohou velmi snadno nyní akreditovat pro základní kmen v příslušném oboru , o který mají zájem , aby ho vyučovaly . To rozšíří spektrum pracovišť , kam mladí lékaři mohou jít . Kdybychom byli v zahraničí , tak zcela jednoznačně řeknu , že mladí lékaři využijí té možnosti začít pracovat , dostat smlouvu na malém pracovišti a v polovině vzdělání přestoupit na pracoviště vyšší , ať spádovou krajskou nemocnici , nebo fakultní nemocnici . Jak se to bude dařit v našem prostředí , já nevím . Možná to bude chvíli trvat , než se to vyvine . Ale mladí lékaři by neměli být tolik obhajováni Českou lékařskou komorou , že konec studia je promoce a získání lékařského diplomu , ale že to studium , tak jak je medicína složitá a těžká , musí být extendováno do dalších let a že by si měli zařídit jistou rodinnou flexibilitu , aby studium mohli absolvovat na více nemocničních pracovištích , protože to jim přinese na celý život daleko širší vhled do oboru , který si zvolí . Ta konkrétní neshoda , která vznikla a která iniciovala vášnivou debatu v Senátu a výsledný odpor , se týkala členění základních oborů . V původním vládním návrhu bylo opravdu navrženo 33 základních oborů , to jest o 13 méně , než platí doposud . To snížení počtu oborů by nebylo špatné , kdyby byl návrh udělán opravdu dobře , tak aby byl kompatibilní se zvyklostmi , které jsou v Evropě , když už porušil nějaké naše tradice , které se vyvinuly . A vyvinuly se velmi paralelně s tím evropským statutem , kde počet 43 oborů , tak jak je navrhováno u nás je naprosto , naprosto standardní . V čem byl ten problém , si dovolím jenom stručně demonstrovat na rušení tradičních oborů zavedených v Evropě . Týkalo se to zejména interních oborů . A ten paradox , ke kterému došlo , že v rámci oborů , které se odvíjejí z interny a vesměs jsou základní , takových asi deset oborů , tak nejsilnější dva obory jsou kardiologie a gastroenterologie , co do počtu pacientů a finančního objemu , který tam probíhá . Přičemž obor , který se odvíjí z interny , kardiologie , byl i nadále zařazen jako obor základní , zatímco jeho sesterský , velmi podobně mocný obor gastroenterologie byl zařazen jako obor nástavbový . To samozřejmě gastroenterologové a další obory , kterých se to dotklo , cítili velmi , velmi úporně a začali proti tomu bojovat a rozpoutala se velmi ostrá diskuse , která nakonec vyústila do té definice 43 oborů . Mimochodem , jeden z těch základů , proč ten zákon měl být novelizován , byl pokus zkrátit atestační studium . Podařilo se to , zkrátilo se to u těch oborů , které zůstávají základní , na minima , která jsou definovaná evropskou směrnicí . Ale kdyby zůstalo těch deset oborů mimo základní obory , například pneumologie , tak ten , kdo se dneska chce stát pneumologem , studuje asi čtyři , čtyři a půl roku , neberte to přesně vážně . Ale v tom navrženém původně vládním návrhu by musel studovat pět let , udělat obtížnou zkoušku atestační z interny a potom minimálně další dva roky , aby bylo vyhověno evropské směrnici , a aby jako pneumolog mohl být v Evropě uznáván , by musel studovat nejméně dva roky . Tak tohle byl důvod , proč se poslanci , kteří jsou tolik dehonestováni Českou lékařskou komorou jako volontéři , kteří dělají nějaký lobbistický nátlak a dělají ostudu lékařskému stavu , takhle zní ta rétorika - tak tito poslanci přistoupili velmi seriózně k vytvoření pozměňovacího návrhu , který byl rozsáhle diskutován a opakovaně revidován s pomocí Ministerstva zdravotnictví . Je to návrh , který se zdá být zcela optimální v tom , že uspokojuje většinu oborů , které protestovaly . Já jenom podotýkám , že přestože jsem v přípravě toho zákona byl poměrně dost angažován , tak autorem tohoto pozměňovacího návrhu jsem nebyl . To jenom chválím poslance vládní koalice , kteří pod ním byli podepsáni . Je potřeba říct , že opravdu atomizace medicíny existuje . Existuje jako riziko , ale těch oborů není mnoho , těch základních . Už jsem to řekl , 43 základních oborů je běžný stav v Evropě a většina oborů je téměř ve všech evropských zemích , tak jak existuje ten současný návrh , o kterém budeme dneska hlasovat . Ten problém byl založen v roce 2004 , když vzniklo 83 oborů . Už tehdy byly v zákoně , potom se dostaly teprve do vyhlášky a postupně byly redukovány na současných 43 . Ale bohužel těch zbylých 40 zůstalo jako obory specializační a není velmi dobře definován jejich vztah ke kompetencím lékařů , k tomu , jestliže se nástavbový obor odvíjí ze základního oboru , není definováno , co může dělat lékař , který vystuduje ten základní obor , a co může dělat lékař , který studuje potom obor nástavbový . To , pokud ten zákon projde , bude v rukou Ministerstva zdravotnictví , které má na to značné exekutivní pravomoci pomocí vyhlášek nadefinovat podmínky a hlavně spektrum činností ve výše specializovaných nástavbových oborech , které by měly být opravdu rezervované jenom na výjimečné činnosti , které nebudou v těch základních oborech vyučovány ve standardním curriculu . To je tedy můj apel na Ministerstvo zdravotnictví , aby se této role ujalo , pokud zákon projde . Jinak znovu opakuji , že já a řada mých spolupracovníků jsme přesvědčeni , že ten zákon přinese výraznou inovaci do současného stavu . Děkuji vám .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name