2013-054-05-011
11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti), a některé další zákony /sněmovní tisk 852/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Radek Vondráček
Děkuji a poprosím o slovo pana poslance Martina Novotného .
Poslanec Martin Novotný
Vážený pane předsedající , kolegyně a kolegové , jak už ostatně tady zaznělo ve zprávě zpravodaje , jsem autorem pozměňovacího návrhu , který se týká téhle složité materie popisující práva a povinnosti provozovatelů informačních systémů , nejrůznějších dalších hráčů , kteří se na tomto poli pohybují , samozřejmě orgánů veřejné správy atd . Kolem tohoto návrhu vznikla rozsáhlá debata v odborné veřejnosti . Jedním z takových nositelů nejrůznějších návrhů a názorů v této oblasti je třeba i ICT Unie . Pokusil jsem ty technicistní , a proto to moje vystoupení bude takové studené a technicistní , návrhy zpracovat do pozměňovacího návrhu , který najdete ve sněmovních dokumentech pod číslem 5548 . Protože je mou povinností , než se v podrobné rozpravě k tomuto návrhu formálně přihlásím , zároveň i odůvodnit jednotlivé návrhy , tak si dovolím , pokud možno co nejstručněji v mezích téhle složité materie , jednotlivé pozměňovací návrhy zdůvodnit . Pokud jde o první část toho sněmovního dokumentu 5548 , v tom návrhu dochází ke konkrétnímu zmocnění Ministerstva vnitra k vydání prováděcího právního předpisu , kterým budou stanoveny standardy pro správu a provoz provozních informačních systémů , které jsou uvedeny v § 1 odst . 4 onoho návrhu . Druhá část mého pozměňovacího návrhu obsahuje doplnění povinnosti pro Ministerstvo vnitra , aby k veřejné konzultaci a zveřejňování návrhů docházelo nejen u metodických pokynů , ale také u vydávaných standardů pro provozní informační systémy uvedené v onom již výše zmíněném paragrafu a odstavci , § 1 odst . 4 . Třetí část toho návrhu zpřesňuje pojmologii , je to tedy primárně návrh týkající se upřesnění definice pojmu " produkt " , se kterým tento návrh zákona pracuje , tak , aby bylo zřejmé , v jaké míře konkrétnosti či obecnosti tento pojem je v zákoně používán . Jde o to , aby šlo o produkt určitých vlastností , nikoli o konkrétní výrobek , to je ten jeden konkrétní produkt . Pokud jde o čtvrtou část toho návrhu , dochází v něm k úpravě , která znamená vypuštění výjimky , na základě které nemusel orgán veřejné správy zajišťovat vzájemné provazby , což je jedna z nejdůležitějších věcí u informačních systémů , které jsou uvedeny v § 1 odst . 4 , na jiné informační systémy veřejné správy . S ohledem na skutečnost , že dlouhodobě dochází ke snaze o integraci těchto provozních informačních systémů a objevují se tam nejrůznější problémy , na základě kterých nelze zajistit vymáhání dodržování standardu pro provoz a správu informačních systémů , nedochází pak k výměně dat přes stanovená referenční rozhraní , navrhuje se vypustit tuto výjimku , a zachovat tedy naopak povinnost příslušného orgánu , aby tyto vazby v rámci referenčního rozhraní byly zajištěny . Pátá část upřesňuje povinnosti a práva , která se týkají likvidace dat nebo kopií dat a provozních údajů , k čemuž je nově povinen provozovatel informačního systému veřejné správy . Jde tady opět o pojmové upřesnění . Nebudu vás zatěžovat přesným výkladem , ale to pojmové upřesnění najdete v příslušném sněmovním dokumentu . V šesté a sedmé části mého pozměňovacího návrhu dochází ke zmocnění pro Ministerstvo vnitra , případně Národní bezpečnostní úřad . Jde o to , aby vedle vyhlášky ke stanovení referenčního rozhraní vydalo Ministerstvo vnitra i vyhlášku ke stanovení standardu pro vybrané provozně informační systémy , a pokud jde o zmocnění pro NBÚ , aby v dohodě s ministerstvem vydal Národní bezpečnostní úřad vyhlášku o způsobu likvidace dat , jejich kopií a dalších věcech . Pokud jde o osmou část , tam jde o nepřevoditelnost osobních a majetkových autorských práv . V bodu 9 jde o zpřesnění původně navrhovaného textu v návrhu , který teď projednáváme , kde je výslovně uvedeno , že provozovatel systému , který nebude tento systém nadále provozovat , předá správci systému data nebo kopie dat , provozní údaje a informace v jimi dohodnutém formátu . Je tam upřesnění , jak to s tím formátem je , a upřesnění , jak je tato operace předávání dat ekonomicky zajištěna , tj . jaké jsou případné nároky na vynaložené náklady . Už se blížím ke konci tohoto technického zdůvodnění . V desáté části mého pozměňovacího návrhu se hovoří s ohledem na postavení správce systému o tom , aby byly povinnosti tímto zákonem ukládány primárně tomuto subjektu , a teprve až v okamžiku , kdy je správce systému nečinný , lze fakultativně přenášet nové povinnosti na provozovatele systému . Jde tedy o dva typy subjektů - správců a provozovatelů - a ten návrh upřesňuje , kdo je první na řadě z hlediska povinností a jak se postupuje dále . V další části jde o změnu textace právní úpravy tak , že rozsah povinností provozovatele systému se vztahuje nově i na předávání dat , jejich kopií a provozních údajů , zpřesňují se dále formulačně i ustanovení o uložení sankcí . A konečně poslední část pozměňovacího návrhu se týká předvídatelnosti práv jak pro správce , tak i pro provozovatele a týká se založení právního titulu pro provozovatele pro úhradu reálně vzniklých nákladů . Předpokládám , že tento technicistní popis vás bezmála uspal . Měl jsem povinnost ho tady uvést , abych se potom mohl k pozměňovacímu návrhu přihlásit čistě formálně v podrobné rozpravě . Děkuji vám za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name