48. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Petr GazdíkHezkédobréodpoledne,milékolegyně,milíkolegové.DěkujipaníkolegyniNiněNovákové.SfaktickoupoznámkounynípanposlanecKarelRaisaponěmpaníposlankyněMartaSemelová.Prosím,panekolego.Poslanec Karel RaisPřejidobrýden.Mněsesamozřejmělíbítaušlechtilámyšlenkaministerstvaapaníministryně,cosetýkápropojitkariérnířádsplatovýmohodnocením.Myslímsi,žejednazcestjeskutečnězvýšitspolečenskouvážnostučitelůcestouzvýšeníplatů,atovýraznýmzvýšenímplatů,takžetojevpořádku.Alekdyžsehovořítakéokariérnímřádu,taktahleúsečka,jábychztohoudělaltrojúhelníkaupozornilbychnanárůstbyrokracienaškolách.Vtésouvislostibychpoznamenal,žeskutečněředitelé,kdyžječlověksnimivkontaktu,takpoměrněhodněpláčouprávěnadtímobrovskýmnárůstembyrokracie.Takžebylbychdocelarád,kdybyvprůběhudalšíchdiskusísetakédiskutovaloiosníženíbyrokracie.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciRaisovi.NynířádněpřihlášenápaníposlankyněMartaSemelová.Prosím,paníposlankyně,máteslovo.Poslankyně Marta SemelováDěkuji.Váženékolegyněakolegové,kariérnířádučitelůjetéma,kterésetadyobjeviloužpředlétyanikdynebylodotaženotak,abyseobjevilotadyvPoslaneckésněmovně.Musímříci,ženaprostosouhlasímstím,cotadyříkalakolegyněNinaNováková,žedobrýučitelchceučit,nevytvářetnějaképapíry,nějakáportfolia,dokumentyadalšíadalší.Prostěchcebýtvetřídě,pracovatsesvýmižáky,jimsevěnovatpostráncevýchovně-vzdělávacíipotéstránce,copotřebujíporaditisjejichvlastnímživotem.Pochopitelněkariérnířádnelzestavětsámosobě.Onúzcesouvisísfinancováním,takjakužtadybylořečeno,protožekariérnířádučitelůsámosoběnámnepřivededoškolstvídalšínovékantory,kteříbytoužilipotomudělatdalšíatestace.Nicménětofinancováníjakplatůpedagogů,takaleinepedagogů,protožeškolatvoříjedensubjekt,kdesenavzájemdoplňují,jesamozřejměvelicedůležité.Důležitájetakéipřípravanapedagogickýchfakultáchadalšíchvysokýchškolách,kterépřipravujíučiteleškol,kdypochopitelněitoseodrážínacelkovémpohledunaučiteleanaprestiži,kteroumají.Vůbecprestižučitelůsimyslím,ženeníjenomotázkaMinisterstvaškolství,alejetootázkaceléspolečnosti,otázkamédií,působenínarodiče,naveřejnost,atakdále,atakdále.Takžetovšechnodohromadyspolečněskariérnímřádembymělopřispívatkezkvalitňovánívzdělávání,zkvalitňovánívýchovně-vzdělávacíhoprocesu.Názorynasoučasnoupodobukariérníhořáduseliší,různíse.Podleméhonázorudosudnebylřádněprodiskutovánnarozdíltřebaodnávrhunazměnufinancováníregionálníhoškolství,kdetěchkolečekproběhlomnohem,mnohemvíce.Ažebudeopravdunutnéprodiskutovattutonovelusrůznýmiasociacemi,některéhopodporují,některékněmumajívelkévýhrady,sodboryasamozřejměstěmi,kterýchsetopředevšímtýká,tojsouučitelézterénu,učitelézpraxe,naněžtodopadneakteřínámmohouzpětnědátprávětenpohled,jakýtobudemítprojejichpedagogickoučinnost.Ztohotodůvodusimyslím,žejepotřebavyužíttohočasu.Ajáosobněbychbylaráda,kdybytenprostornadiskusibylmnohemdelší.Kdyžsiuvědomuji,žetonarážíprávěnatenčasdoprázdnin,pakužtadymámevolbyatímbudepoznamenánozřejměprojednávánívšechnovelzákonů,nejenomtohoto.Nicméněalespoňpřestěch80dnů,kterébytomělozískat,takbytenprostoropravdumělbýtvyužitnatutodiskusi,protožepokudbychomurychleněněcopřijímalijenomproto,abysetopřijalodovoleb,abylotonaúkorkvalitynovely,taktobyurčitěnebylovpořádku.Myslímsi,žebudepotřebadopracovatiněkterédalšívěci,kteréstímsouvisejí,aťužjetostandardučiteleaněkterévyhlášky,nakteréjepotřebasepodívat,abytobyloopravduvšechnovsouladu,abytobylokompatibilní.Pokudjdeoněkterétynávrhy,kterésetadyobjevují,myslímsi,žejevelicevpořádkuto,žemajíbýtobnovenypředmětovéaoborovékabinetyvúzemí,žetodávelkoupomocučitelůmjakodbornýchpředmětů,takprvníhostupně,prostěvšem.Tojeto,conámtadychybí.Podporujemeurčitětoadaptačnídvouletéobdobístím,žebytitoučitelémělidostatpodporuuvádějícíchučitelů.Jájsemosobněveliceráda,žesevracímektétopraxi.Ajepravda,žeřadaškol,kdebylorozumnévedení,odtohonikdyneupustila.Jetakédobré,ževtutochvílibytomělobýtpodepřenoifinancemi,kdybyuvádějícíučitel,kterýpokudmádáttomuzačínajícímuučitelito,copotřebuje,takpochopitelněnatopotřebuječasamělbybýtpodletohotakéohodnocen.Uvádějícíučitelmůžezačínajícímudátmnohopozitivního,alemůžemudáttakémnohonegativního.Takžeisohledemnatozmiňujitutozáležitostapochopitelněibytomělopomociřediteli,abymohlvybratopravdutohoučitele,kterýpomůžetěmtoučitelůmvadaptačnímobdobí.Jeotázka,jestlibyseuvádějícímučitelůmnemělsnížittaképracovníúvazek,tedypočethodinpřímévyučovacípovinnosti,aletosimyslím,žebymělobýtiotázkoupřidalšíchdiskusích,kterénásčekají.Dalšípoznámku,kteroujsemchtělaříci.Pochopitelněučitelé,všichniučiteléjakéhokolivstupněsemusívzdělávatvdalšímvzdělávánípocelýživot.Nestačípedagogickáfakulta,nestačíto,cobudevprůběhudvouneboněkolikadalšíchlet,alesámosobněkaždýučitelmusímítpocit,akvalitníučitelhomá,žesemusívzdělávatvdanémoboru,vpsychologii,speciálnípedagogice,vodbornýchpředmětechadalšíchadalších.Nicménězároveňmusímítučitelpocit,ževzdělávání,kterémusepodrobuje,máopravdusmysl.Aříkámtoiztohodůvodu,ževsoučasnédoběexistujeřadaškolení,řadakurzů,nakteréjsouučitelédoslovanahnáni,apřitomjimtonedávůbecnicanaopakzdržujetoodpráce.Kvalitajepochybná,mnohdysiztohodělajíbyznysrůznéneziskovéorganizace.Atadysimyslím,žeMinisterstvoškolstvíbymělobýttím,kdobudegarantovatkvalitutohotodalšíhovzděláváníapříprav.Bylotadyužřečenoajábychtojediněpodepsala,žejepotřebasnižovatadministrativuveškolství.Jakužjsemříkalanazačátku,dobrýkantorchceučitaneneustálevytvářetdalšíadalšípapíry,dalšíadalšíportfólia.Teďmámevnávrhu,abykaždýučitelmělplánsvéhoprofesníhorozvoje.Budesemusetpřipravovatnaatestačnířízení,cožbudezasespojenosurčitýmskladovánímpapírů,atakdálatakdál.Takžetobyurčitěnemělobýtto,cobymělobýtpodstatné.Podstatnoujávidímprácikantoravetřídě,prácikantorasežákem,to,jakýmzpůsobemučí,jakrozumídětem,jakjimdokáževysvětlitlátku,aleiporozumětaporaditjimivrůznýchokamžicíchjejichživota.Další,učehomámeobavy,jestlinatoskutečněbudoupeníze.Jsoutadypříplatkypoobouatestacích,2tisícepoprvní,zhruba5tisícdohromadytodávápodruhéatestaci,zaspecializačníčinnostijsoutodalší2tisíce.Jásamozřejměvítámjakoukolivkorununavícpropedagogyipronepedagogy.Tománašiobrovskoupodporu.Jenomupozorňujinato,jestlinatoskutečněbude,protožejsemzaznamenalaněkterédohadymeziMinisterstvemfinancíaMinisterstvemškolství,takabyskutečněnatotypenízezestátníhorozpočtubylysehnány.Pokudjdeoatestačnířízení,tadybychapelovalanato,abysetoopravduneopíralohlavněopapírovědoloženékompetence,abytonebyloryzeformální,aleabysetoopíralooskutečnoupedagogicko-výchovnoučinnostučitele.Dojakémírypřilákákariérnířád,neboudrží,neboodradíučitele,toťotázka.Mámteďnamyslipředevšímtyučitele,kteříveškolechybí,tojsouučitelétechnickýchpředmětů,přírodovědnýchpředmětů,jsoutoučitelématematiky,fyziky,chemie,ICT.Jsoutoaletakéučiteléodbornéhovýcviku,kteříodcházejídodůchoduvevelkémmnožství,vnásledujícíchletechtobudeještěmnohempatrnější,apřitomnámnatytooborynenastupujínovíučitelé.Toznamená,žejevýukavtom,očemjsemmluvila,přímoohrožena.Nakonecpotvrzujítoiodbornícizasociací,kterésevěnujítěmtoproblémům.Kolegatadynaznačil,žejetadytakéotázkapříplatkuzatřídnictví.Itojemyslímotázkadodiskuse,protožeskutečnětřídníučiteléjaknaprvním,taknadruhémstupnimajíspecifickouprácisdanouvěkovoukategoriítěchtožákůajepotřebajeohodnotitvelicecitlivě,abytoneudělalospíšezlenatédanéškole.Takžestímnaprostosouhlasím.Nazávěrbychchtělaříci,žemypodporujemevprvnímčtenípředloženýnávrhkariérníhořádu,respektivenávrhnovelyopedagogickýchpracovnících.Očekávámevelicepodrobnoudiskusislidmizterénu,slidmizpraxe,abytadybylprostorprotutodiskusi.Azávěrečnápodporačinepodporapochopitelněbudezávisetjaknatétodiskusi,takcelkověnapřijatýchpozměňovacíchnávrzích.Děkujizapozornost.