2013-053-05-048
48. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 959/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová
Já děkuji , pane poslanče . A prosím k mikrofonu paní poslankyni Novákovou , připraví se paní poslankyně Semelová . Prosím , máte slovo .
Poslankyně Nina Nováková
Děkuji za slovo , paní předsedající . Dámy a pánové , dovolím si říci několik poznámek . Jsem ráda , že v několika diskusích , které jsme mohli vést , poslanci ze všech politických stran , s paní ministryní , se podařilo vyjasnit , že skutečně je nutné na maximum prodloužit období mezi prvním a druhým čtením , i když svá úskalí to má . Protože s druhým čtením počítáme na přelomu února a března a mezitím nejen že proběhnou Vánoce , ale budou probíhat také jarní prázdniny atd . a takový finiš konce prvního pololetí , takže pro skutečnou opravdovou práci v terénu , do které bychom se opravdu museli zapojit všichni , moc času nebude a bude to muset být opravdu velmi , velmi intenzivní . Když tady paní zpravodajka mluvila o tom , že má do sebe zapadat pozitivní změna ve školství , že do sebe má zapadat navýšení rozpočtu , změna financování a kariérní řád , dovolím si upozornit , že tyhle věci jsou správné . Když se ale jedna z nich udělá špatně , zejména ta změna financování a kariérní řád , a nebude se při těch obou změnách přemýšlet komplexně o škole jako organismu , jako živém organismu , tak to nemusí přinést automaticky pozitivní změnu ve školství . Třeba u té změny financování . Pokud budeme mluvit o změně financování a zároveň nedáme jasně najevo , že jsme si vědomi , že před x měsíci jsme schválili inkluzi , která nemůže být pozitivní , když neprovedeme záměrné snížení počtu žáků ve třídě , tak tady už narážíme u změny financování školství , že tady to důsledně vůbec neděláme . A stejně tak když se bavíme o kariérním řádu , tak se to nesmí smrsknout na nějaké tabulky , že . . . Nedělejme si iluze . Učitelé mají velice obtížnou práci v terénu a oni opravdu za to , aby dostali červený puntík a hvězdičku a poskočili v nějaké tabulce a dostali o tisíc korun víc nebo o dva tisíce korun víc - je to skutečně dostatečně motivační ? Máme - li provést dobře tu změnu , a to je přechod na kvalifikační stupně v rámci učitelů , což TOP 09 dlouhodobě podporovala , tak nesmíme zapomenout na jednu podstatnou fázi . Nemůžeme přece říkat , že uděláme nějaké atestační zkoušení nebo proces , kde budeme správně hodnotit , jestli učitel roste metodicky , jestli roste ve své odborné způsobilosti , jestli roste v tom , že chápe , jak jeho práce je v kontextu školy nebo v kontextu města , ale musíme tam ještě udělat ten první krok . Má - li někdo růst , musí vědět , jak na tom je původně . To znamená , že bez toho , aby učitelé dostali podporu v tom , že vlastně provedou nejdříve reflexi své vlastní práce , že jim někdo řekne toto jsou tvé silné stránky , toto jsou tvé slabé stránky a tady se máš zlepšovat a tady jsi vynikající , tady prostě to jenom nezapomeň , jenom se nepřestaň rozvíjet , tak bez tohoto kroku , jak se ten učitel má správně rozvíjet ? Pak si dovolím - a bez pocitu osobního rozvoje toho učitele , to každý opravdu chce , věřte mi , že to každý učitel chce , tak bez tohoto vnitřního hnacího motoru je kariérní řád úplně na nic . Paní ministryně naštěstí ví , že přestoupení na sytém kariérního řádu nejde bez toho , abychom obnovili regionální síť metodických a vzdělávacích center , která se nám podařilo úplně zdevastovat , tu síť se nám podařilo de facto zlikvidovat . Čili bez toho to nepůjde také . A dovolím si dopředu upozornit na několik , řekněme , drobností , které možná budeme moci řešit v rámci pozměňovacích návrhů ve druhém čtení . Vždycky když je nějaké přechodné období , tak se vedle sebe ocitnou na stejné škole učitelé , kteří tam už jsou , učitelé , kteří nově nastoupí , takzvaně nabití vědomostmi z vysoké školy , a tito učitelé - jeden z nich absolvuje několikaletou dobu a pak se podrobí atestačnímu řízení a ten druhý to tam má tzv . vydržením , protože tam prostě zůstal na té škole . Možná že tady propásneme okamžik , kdy ředitel - a to je další možná slabina toho , o čem bychom měli mluvit - by mohl skutečně nastavit pedagogický sbor tak , aby tam měl toho , koho tam opravdu do toho živého systému školy potřebuje . Další věc je tzv . uvádějící pracovník . To je pracovník , který , má - li někomu pomoci jako začínajícímu pedagogovi , tak musí s ním vytvořit partnerský vztah , musí na něj mít dostatek času . A to nemůže v žádném případě udělat , když bude mít plný úvazek , tedy plný počet hodin přímé pedagogické činnosti . Můžeme samozřejmě také třeba počítat s tím , že mu bude věnovat svůj volný čas , a místo toho , že mu snížíme počet hodin přímé pedagogické činnosti , můžeme ho třeba nějak více finančně ohodnotit . To je samozřejmě individuální . Ale tohle jedna taková slabinka . A potom . Neměli bychom projít procesem schvalování tohoto zákona , pokud nám jasně nepostaví ministerstvo obraz kompetencí , povinností a vůbec postavení ředitele jako takového . Přitom musím pochválit , resp . mně to velmi konvenuje a i kolegům z TOP 09 , že ředitel není považován za manažera jakéhokoliv typu , ale že ředitel je člověk , který má kromě toho , že je dobrý pedagog , ještě manažerské schopnosti . Toto tedy oceňuji , z toho jasně ta novela vychází . No a na závěr snad jenom říci to , co jsem naznačovala před chvílí . Nedělejme si iluze , že učitelé touží po tom získávat nějaké frčky , hvězdičky , být metodiky , koordinátory atd . Ti , kteří už třeba jsou metodiky prevence , ti potřebují maximální podporu a veliké snížení počtu přímé pedagogické činnosti , stejně tak výchovní poradci . Ale učitelé potřebují to , po čem touží celá léta a z čeho jsou neustále zklamáváni . Kromě toho , že jsou tedy finančně ohodnoceni , oni potřebují mít možnost se dál vzdělávat a opravdu dál vzdělávat tak , aby to bylo pro ně smysluplné , rostli v odbornosti . Druhá linie dalšího vzdělávání musí být v oblasti psychologie , vývojové psychologie , protože dnešní učitelé jsou v úplně jiném terénu , než byli učitelé třeba před 15 lety . A třetí věc je , ta je také jasná . Učitel nesmí být otloukánkem ve vztahu rodič a učitel , kde rodič mu dává najevo , že je klient , a učitel vlastně neví ani , nemá dostatečné právní vědomí , aby věděl , kde jsou jeho práva , kde jsou jeho povinnosti , ale zároveň , to snad kariérní řád a diskuse o tom také přinese , také diskusi o tom , kde jsou práva , ale také povinnosti rodičů . Já doufám , že tohle bude takový vedlejší efekt rozsáhlé diskuse kolem novely zákona o pedagogických pracovnících , tzv . zkráceno kariérní řád , který to také přinese . Jsem trošku skeptická ne k tomu počtu dní , vím , že ho naplníme , ale k tomu , jaké konkrétně dny , jaké konkrétně týdny v zimních měsících k tomu máme vyhrazeny , a velmi apeluji na ministerstvo , aby udělalo opravdu maximum pro to , abychom my poslanci byli přesvědčeni , že to je projednáno . Děkuji za slovo .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name