2013-053-05-035
35. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 912/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Jan Bartošek
Já vám také děkuji . Nyní požádám pana poslance Vilímce , připraví se paní poslankyně Chalánková . Prosím , pane poslanče .
Poslanec Vladislav Vilímec
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , máme tady opět novelu zákona o důchodech . V tomto volebním období , jak víte , přišla vládní koalice s tím , že zrušila důchodovou reformu , která byla prohlasována v minulém volebním období . Budiž , nepřišla ale s žádnou jinou alternativou , s žádným jiným návrhem . Teď přichází vlastně s opětovným zastropováním odchodu do důchodu , a to na úrovni 65 let . Dovolte mi taky několik poznámek k tomuto návrhu zákona . Návrh samozřejmě předpokládá revize , které by měly reagovat vždy na zprávu o stavu důchodového systému České republiky předkládanou vládě vždy do 30 . června kalendářního roku končícího číslicí 4 nebo 9 . Zpráva by měla především obsahovat informaci o tom , jak by měl být důchodový věk stanoven , aby bylo dosaženo stavu , kdy by očekávaná střední délka života jednotlivých generací při jeho dosažení činila jednu čtvrtinu součtu tohoto věku a této očekávané střední délky života , a to pro všechny osoby , které dosáhly v roce předložení zprávy věku 25 až 54 let . To je součástí paragrafovaného znění . Jak víte dobře , v současné době platí postupné zvyšování odchodu do důchodu , není tam žádná hranice . Zvýšení na 65 let , a to je také třeba si uvědomit , nastane pro muže i ženy s maximálně jedním dítětem až v roce 2030 , a to i podle nové tabulky tohoto návrhu , která vlastně postupně zvyšování věku odchodu do důchodu do toho roku 2030 nemění , takže se to týká vlastně až let 2031 a dále . Tedy pouze v okamžiku , kdy podle stávající tabulky se dosáhne věku 65 let , se tento věk zafixuje . Pro mě jen ten horizont přece jen hodně vzdálený . Myslím , že bychom se spíše měli ptát , zda v tom roce 2030 stávající systém , který je založen vlastně dominantně na průběžné financování , zabezpečí slušnou výši důchodu . Jinými slovy , zda v tom roce 2030 budou důchodci brát slušnou výši důchodu . Když se podíváte na důvodovou zprávu , tak se píše , že současný poměr starobního důchodu a průměrné mzdy se v současné době pohybuje na úrovni nad 40 % . Dokonce pro ten příští rok , byť došlo k valorizaci důchodů o 2,7 % , tak se počítá , že poklesne na tu hranici 40 % . Když půjdeme dál a tam je , řekněme , provedena ta časová projekce , tak když půjdeme dál , tak roce - to je ten konec té časové projekce - v roce 2060 podle tohoto návrhu , pokud se nic nezmění , poklesne tento indikátor až na hodnotu 34,5 % . Samozřejmě bude záležet na odvaze budoucích politických reprezentací , nakolik budou akceptovat vždycky velmi nepopulární zvyšování věku odchodu do důchodu . To je vždycky velmi nepopulární , byť to bude případně na základě předkládání zpráv . Je evidentní , že pokud by se Parlament neodhodlal k oněm revizím , které nejsou v zákoně automaticky nastaveny , tak to bude znamenat , a to byla hlavně výhrada pana ministra financí , podle aktuálních projekcí vývoje ukazatele představujícího tzv . potřebný rozsah fiskální konsolidace dopad asi 67 miliard korun . Ukončení procesu zvyšování důchodového věku při dosažení hranice 65 let by samozřejmě mělo za následek nárůst průměrné doby strávené v důchodu o více než čtyři roky , to je také třeba objektivně říci , oproti tzv . nulové variantě . Nechci zde uvádět podrobně statistická data , možná že bude zajímavá debata na výborech , a musím pozitivně hodnotit , že jsou obsažena v důvodové zprávě a vycházejí z dopadů hodnocení regulace . Je to docela zajímavé čtení . Při pořadí variant tato závěrečná zpráva zhodnocení dopadů regulace konstatuje , že vlastně nejvhodnějším řešením je v souladu s politickým zadáním , a to podtrhuji , v souladu s politickým zadáním , ukončení procesu zvyšování důchodového věku stanovením jeho hranice na 65 let . I z této formulace vyplývá , že při přípravě tohoto návrhu , koneckonců byl připraven a ve vládě prohlasován před krajskými volbami , zde byly sledovány v zásadě především politické zájmy , a nikoli faktický dopad tohoto opatření . Když se podívám do nedávné minulosti , už to tady paní ministryně také vzpomněla , tak vlastně teprve v roce 2011 našla předminulá pravicová vláda odvahu k zásadnímu kroku ve věci , tedy odchodu do důchodu , tzn . zrušila to zastropování věku odchodu . Ano , byla tady v minulém volebním období politická odvaha , nebylo to populární , také to možná přispělo i k výsledku voleb , byla tady odvaha zrušit to dřívější zastropování , a to s tím , že na základě seriózní analýzy se v budoucnu ten odchod přizpůsobí demografickému vývoji , vývoji střední délky života , ale také vývoji zdravotní dispozice obyvatel . To již také zde zaznělo . Je evidentní , že jsou kategorie fyzické práce , kde není možné nějak extrémně prodlužovat věk odchodu do důchodu . A nejsou to podle mého soudu jen hornická povolání . Místo rozumného nastavení takových kategorií , to bych spíše očekával , však vláda a především sociální demokracie před krajskými volbami se pokusily zahrát na tu populistickou notu . Nechci rozvádět debatu , jak se to projevilo ve výsledcích krajských voleb . Zaznělo tady také z úst , myslím , i pana kolegy Opálky i dalších , že jsme vlastně pomalu jedinou zemí v Evropě , která nemá zastropovaný věk odchodu do důchodu . Ona ta situace je ale docela složitější . Když jsem četl zprávu hodnocení dopadu regulace , tak uvedu pouze ty příklady , které jsou tam uvedeny . Myslím si , že je namístě je vzpomenout . Tak např . v Dánsku se bude postupně zvyšovat důchodový věk ze stávajících 65 let na 67 let v letech 2024 až 2027 a od roku 2030 bude zvyšování důchodového věku navázáno na růst naděje dožití osob ve věku 60 let . Na Slovensku byl přijat , ano , v roce 2012 zákon , který od roku 2017 zavádí mechanismus automatické úpravy důchodového věku . A protože se očekává růst naděje dožití , tak poroste i současná věková hranice , která je tam nastavena , na 62 let . Základem je srovnání dvou pětiletých , je to takové komplikované , po sobě jdoucích klouzavých průměrů střední délky života a vypočtení reálného posunu naděje dožití v počtu dnů . Věk tak není jednoznačně určen , ale bude každoročně oznámen posun důchodového věku . V Nizozemí podle důchodového zákona se nepředpokládá pouze zvýšení důchodového věku na 67 let v roce 2021 , ale od roku 2019 se předpokládá účinnost tzv . vyrovnávacího mechanismu , který by upravoval automaticky důchodový věk podle vývoje očekávané naděje dožití . V Itálii , a to je poslední země , kterou budu vzpomínat , samozřejmě bych mohl vzpomenout více , se změny odchodu do důchodu dělí na základě administrativního procesu stanoveného v zákoně . Důchodový věk je pak zvýšen o tolik , o kolik se za sledované období zvýšila naděje dožití . Dovolím si spíše v závěru , protože věřím , že ten návrh zákona nebude v prvním čtení zamítnut , čili nebude vrácen k dopracování předkladateli , tak proběhne určitě zevrubná debata na výboru pro sociální politiku , ale dovolím si ocitovat ještě ze zápisu z jednání tzv . odborné důchodové komise ze dne 11 . prosince 2014 . Cituji : V rámci jednání odborné komise byl např . ze strany pana Miroslava Opálky vznesen požadavek zastropování důchodového věku na hranici 65 let . O tom pan kolega mluvil . Tomáš Kučera , který je vedoucí pracovního týmu číslo 2 , zabývající se důchodovým věkem a valorizací důchodů , se k tomu vyjádřil tak , že stanovit fixní hodnotu 65 let a pak ji měnit by bylo z psychologického hlediska špatné . Předem deklarovaná pohyblivá hodnota důchodového věku při zachování podmínky 25 % života v důchodu je naopak vůči občanům mezigeneračně spravedlivější a srozumitelná . Dnešní snaha vlády zastropovat populisticky , já to jinak nemohu nazvat , věk odchodu do důchodu nepovažuji v tuto chvíli za zodpovědný krok , navíc je konán ve velikém časovém předstihu a povede k jedinému : jakákoli budoucí debata i na základě zpráv , které budou předloženy , a možná i seriózních analýz a čísel , bude znesnadněna a příštím vládám zjevně komplikujeme , a vědomě , situaci , pokud ten návrh projde . Každá změna totiž bude nést opětovně vysoké politické náklady , které si můžeme všichni ušetřit . Ty vysoké politické náklady totiž nesla minulá vláda . Nebude to výhodné , a v konečném důsledku si myslím nejen pro vládu , ale i pro důchodce samotné . Z tohoto důvodu , pokud bude podán návrh na zamítnutí této předlohy v prvním čtení nebo na vrácení této předlohy zpět k přepracování , tak tento návrh klub Občanské demokratické strany podpoří . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name