|

2013-053-01-042

42. Vládní návrh zákona o opatřeních ke snížení nákladů na zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací a o změně některých souvisejících zákonů /sněmovní tisk 936/ - prvé čtení

Date2016-11-29
Meeting2013/053
Agenda Item2013/053/042
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/053schuz/bqbs/b01104201.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   003 < Page 004 > 005

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji paní poslankyni. Zcela jistě bude. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Pokud se již nikdo k tomuto zákonu nehlásí, končím obecnou rozpravu. Ptám se na závěrečná slova. Pane ministře, chtěl jste ještě do rozpravy? Prosím, máte závěrečné slovo. Ministr průmyslu a obchodu ČR Jan Mládek Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, bych chtěl poděkovat všem vystupujícím za zájem o tuto problematiku, nicméně cítím povinnost trošku vysvětlit, o čem vlastně jednáme, protože některé informace, které zazněly, byly trochu nepřesné. Prosím pěkně, tento zákon není o rozdělování 14 mld. evropských peněz. Tento zákon je, když to zjednoduším, o tom, že když se vykope někde nějaká rýha, do které se klade vodovod nebo elektrický kabel, tak by se k tomu mohly přidat také dráty vysokorychlostního internetu nebo alespoň chránič, do kterého se ty dráty natáhnou někdy v budoucnu. to pomoci především soukromému sektoru zlevnit budování vysokorychlostního internetu. Je třeba říci, že o tom, jestli tady bude v této zemi internet, rozhoduje primárně soukromý sektor, který staví sám o své vůli jako byznysové projekty digitální sítě. Úloha státu je omezená. Omezená na tento zákon, který zlevnit budování soukromému sektoru. Chci zdůraznit, těch 14 mld., to není obecně o budování internetu, to není o průmyslu 4.0. Prosím pana předsedu - i k němu mluvím... Pane předsedo. Těch 14 miliard je o okrajových územích. Je to skutečně, jak říkal pan kolega Kučera, o pohraničních oblastech, kde to nevybuduje soukromý sektor. Dokonce Evropská unie nám zakazuje dávat veřejné peníze tam, kde staví soukromý sektor, nebo tam, kde soukromý sektor něco vybudoval, což samozřejmě velmi komplikuje možnosti poskytování veřejných peněz. Jiný problém je v tom, že v tuto chvíli jsme ve fázi před vyhlašováním výzev, na základě kterých bude moci soukromý sektor získat ony soukromé peníze. Ale to je úplně něco jiného, než co dnes projednáváme, a jsem připraven se této otázce věnovat na jednání hospodářského výboru, samozřejmě pokud o to hospodářský výbor požádá. Tento zákon - to bych chtěl zdůraznit - trval tak dlouho, že vyžaduje neuvěřitelnou koordinaci. jsem ho musel předložit společně s Ministerstvem pro místní rozvoj a Českým telekomunikačním úřadem. Je to jeden ze zákonů, který je hraniční a který v minulosti stejně tak mohl být přiřazen Ministerstvu pro místní rozvoj, protože blízko ke stavebnímu zákonu, k povolovacím řízením, protože toto je primárně o otázkách výstavby, pokládání kabelů a těchto chráničů. Jsem rád, že se nám podařilo dosáhnout dohody, která vůbec nebyla jednoduchá. Když jsme dosáhli věcné dohody, tak byla nejednoduchá debata s Legislativní radou vlády, protože v této problematice se prolíná právo soukromé a právo veřejné. Legislativní rada buď umí jedno, nebo druhé a v okamžiku, kdy jsou tam oba dva prvky, tak to začíná být větší problém. Ještě bych rád reagoval na tu mapu. Mapa je samozřejmě vytvořena, není součástí tohoto zákona, ale je součástí národního plánu budování sítí nové generace, který schválila rovněž vláda v říjnu tohoto roku. Na základě toho jsou definována ona území, kde je možné vypsat výzvy na čerpání evropských peněz. Chtěl bych znovu poprosit o schválení tohoto zákona s vědomím, že tento zákon je na průsečíku několika resortů, kdy primárně je to o stavebním zákoně a věcech s tím spojených a teprve sekundárně je to o vysokorychlostním internetu. Další věc - digitalizace. Ne náhodou pro tuto oblast byl vytvořen vládní zmocněnec. Musím říci, že to, co to znesnadňuje, je to, že po zrušení Ministerstva informatiky tyto kompetence byly rozděleny mezi několik resortů. Několik ministrů se tím zabývá, což samozřejmě neulehčuje budování nejenom těch sítí, ale obecně digitalizaci a zavádění eGovernmentu v České republice. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name